טבילת אש: אין כמו ריחות מאפה שמרים כדי למלא את הבית בחום ובניחוח מזמין, דוגמת חלה לשבת או עוגות שמרים עם שוקולד וקינמון. מליות נפלאות בעצם מספרות דרך הניחוח על בית ומשפחה, והניחוח המשכר מאחד ומלכד את כל בני הבית במטבח סביב כוס תה מהביל. 

אולם עדיין איני מצליחה לפצח את נושא הפחד מפני בצק שמרים. הרי אם, כמו בכל נושא, ובעיקר באפייה, מקפידים להשתמש במתכון טוב, בודקים שכל החומרים נמצאים, מכינים בדיוק לפי מה שכתוב במתכון, בלי דילוגים על שלבים, הרי שההצלחה מובטחת. בהכנת בצק שמרים חשוב להבין את הטכניקה הבסיסית של הבצק, מה עוזר לו לתפוח ומה מעכב את התפיחה, ומהם התנאים האופטימליים להצלחה. וכך, מבלי ללמוד כימיה או קונדיטוריה הכל מצליח. מניסיוני, בצק שמרים הוא אחד הבצקים הנפלאים. זהו בצק קל ונוח, נפלא ללישה ידנית (למרות שאני לרוב מכינה אותו במערבל חשמלי עם וו לישה ונותנת לו לנוח). לפעמים כשאני קצרה בזמן, אני מכינה את בצק השמרים יום קודם ונותנת לו לנוח במקרר – אגב, זהו פתרון נהדר במיוחד כשנערכים להכנות של שבת עם שאר המנות והתבשילים. בנוסף, אפשר להכין את הבצק באמצע השבוע ולהקפיא. 

למתכונים נוספים, היכנסו לאתר של פסקל

בצק שמרים (צילום: פסקל פרץ-רובין)
בצק שמרים (צילום: פסקל פרץ-רובין)

אחרי שנגמלנו מהפחד מבצק שמרים, בואו נלמד כיצד מכינים מאפה מתוק של לחמניות מחוברות מבצק שמרים עשיר ואוורירי, שעוברות טבילה בחמאה ואפייה כשהן צמודות אחת לשנייה. לאחר האפייה הן מוגשות ספוגות בסירופ סוכר, בעודן מחוברות. כך כל סועד מושך ותולש את הלחמנייה הקטנה שלו. 

טיפסקל

בעבודה עם שמרים טריים (קובייה או גרגירים) מספיק לערבב את גרגירי השמרים בקמח, אין צורך להמיס בנוזל או להתסיס אותם קודם לעבודה.
בשווקים תמצאו לצד השמרים הטריים שמרים יבשים – טוב שתחזיקו אותם במזווה כשהם סגורים בוואקום. 50 גרם שמרים טריים = 2 כפות גרגירי שמרים יבשים. אפשר להכניס לכל לחמנייה קוביית שוקולד או כפית של ממרח שוקולד, לסגור היטב ולהמשיך בהכנה.

לחמניות מחוברות בסירופ סוכר

החומרים:

(לתבנית מלבנית 27/35 ס"מ או אחרת)

לבצק:
25 גרם שמרים טריים
½ כוס מים
1 כף סוכר
מעט קמח
½ קילו קמח מנופה
¾ כוס סוכר
3 ביצים
3 כפות שמן
1 שקית סוכר וניל
1־½1 כוסות מים
100 גרם חמאה או מחמאה / מרגרינה מרוככת חתוכה לקוביות בינוניות
½1 כפית כורכום (לפי חוזק הגוון הרצוי) או 2 כפות אבקת אינסטנט פודינג וניל
½ כפית מלח
100 גרם צימוקים בהירים

לטבילה:
50 גרם חמאה או מחמאה מומסת

להברשה:
1 ביצה טרופה עם מעט מים או שמן
¼ כוס זרעי שומשום

סירופ להברשה:
¾ כוס סוכר
½ כוס מים
1 כף תמצית וניל

אופן ההכנה: 
1. ממיסים בצלוחית בינונית את השמרים, הסוכר והמים, מכסים ונותנים להם לתסוס במשך כ־15 דקות. מניחים את הקמח בקערת מערבל חשמלי עם וו גיטרה, יוצרים גומה ומניחים במרכזה את הסוכר, הביצים, השמן, סוכר הווניל והשמרים שתססו, מערבלים תוך כדי הוספה הדרגתית של המים, קוביות החמאה, הכורכום, המלח והצימוקים. מערבלים עד לקבלת בצק רך וגמיש. מכסים במגבת לחה, מניחים במקום חמים להתפחה במשך כשעה וחצי עד שהבצק מכפיל את נפחו.

2. משמנים תבנית מלבנית, לשים שוב את הבצק ומוציאים את האוויר. נוטלים מהבצק חתיכות קטנות בגודל שלושה־ארבעה סנטימטרים ומגלגלים לכדור קטן, מורחים במעט חמאה מומסת ומניחים בתבנית. בדרך זו מכינים את כל הלחמניות. מסדרים אותן אחת ליד השנייה בתבנית. מברישים בביצה ומפזרים זרעי שומשום. מתפיחים שוב במקום חמים במשך כחצי שעה. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני של 180 מעלות במשך כ־25־20 דקות.

3. מבשלים את חומרי הסירופ בקלחת עד לצמצום וצמיגות הסירופ. בתום האפייה מברישים בסירופ את הלחמניות.