משבר הקורונה ממשיך לפגוע קשות בענף המסעדנות. אבי חיימוב, בעליה של רשת המסעדות "שניצל פוינט", שוחח הבוקר עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM, סיפר על הקשיים עמם מתמודדים המסעדנים בימים אלו ומתח ביקורת על התנהלות הממשלה.

איך אנחנו תופסים אותך הבוקר, מה המצב?
"אני יודע שאנחנו ברדיו אבל זאת שאלה ששואלים אותי בכול מיני ראיונות ופגישות אני אענה אבל התשובה לא פונה אליכם, זאת המציאות: אני תפוס כרגע מהביצים, המדינה תפסה אותי, ושוב סליחה אבל אני תפוס, תקוע".

אתה עצמאי?
"כן".

רשת או אחת?
"רשת קטנה, שני סניפים, אנחנו עומדים כמו שאמרתי לקרן מרציאנו אנחנו עומדים, לא בדיוק עובדים. אם למכור 10-15 מנות ביום אתם קוראים לזה לעבוד - זה כמו לשדר בפריים טיים ל-30 מאזינים".

כמה היה לפני?
"אנחנו עומדים על פחות מ-10% פעילות".

למה לדעתך?
"משבר, יש פה משבר לאומי".

לא יוצאים מהבתים?
"אנשים כרגע, כנראה העם עדיין לא מודע למצב שאנחנו נמצאים בו, כי בסופו של דבר רגילים להתקיים איכשהו יש אשראי יש תזרים יש גלגל אבל אוטוטו הם יגיעו לשלב של אדים נגמר הדלק אנשים עוד לא תופסי שלשם זה הולך. המדינה כורתת את הענף שהיא יושבת עליו, כרגע אין מקומות עבודה, יש מיליון וחצי מובטלים לא רק שהמדינה לא דואגת להכשיר את הקרקע ליום שאחרי כביכול מספרים שיצאנו ופתחנו אבל כלום לא קורה לאנשים אין כסף אנשים שחזרו לעבוד, עדיין לא קיבלו את הכסף. משכורת תיכנס רק עוד חודש-חודש וחצי".

אתה תחזיק מעמד?
"אני מקווה".

יצא לכם לראות אתמול שבעל חנות לוקח בלוקים ומנפץ את החלונות של עצמו בייאוש. קטע מטורף, לקח שני בלוקים ופצץ את החנות של עצמו ובכה.
"זה עצוב מאוד, זה מצביע על דבר אחד. הקורונה חשפה את המצוקה הקשה של עצמאים, ובמיוחד מסעדנים במדינת ישראל. המצוקה של המסעדנים מאז ומתמיד ברגולציות ובירוקרטיות, מיסוי, היטלים, היתרים, קנסות, אגרות כל שני וחמישי. למסעדן במדינת ישראל לא נותנים לפתוח אבל הקניון נפתח? אתה רואה אנשים עומדים, קניון נפתח אבל בלי מזון, למה?".

אז אתה פתוח או לא פתוח?
"פתוח לטייק אווי, למשלוחים. זה לא זה".

הן סגורות, אולי בעוד שבוע, חולדאי לוחץ מאוד. איפה הסניפים שלך?
"בתל אביב, באבן גבירול".

ינון – איפה אתה? אתה עושה משלוחים הביתה?
"שניצלים פרגיות, חזה עוף, קבב".

מה השם?
"שניצל פוינט, שניצל עם פואנטה. תודה על הפרסום".

נזמין. אמרו שמחלקים כסף כמו באמריקה.
"כן, אמריקה זה כאן".

קיבלת משהו?
"אני לא רוצה להגיד מה קיבלתי כי אני קצת נסער. אתה יודע מה אני רוצה לענות".

לא ראית שקל.
"לגמרי, גם התמונה של המסעדן שמפוצץ את החלונות מראה על משבר אמון עמוק. המדינה לא קולטת שביום שאחרי היא תצטרך לחפש את המנועים שמייצרים מקומות עבודה, קולינריה, תרבות וצריכה".

אתה המשל של נתניהו.
בדיוק, לצערי נאה דורש ונאה מקיים. נתניהו מקיים את 'מצוות לא תעשה' על צד ה-'עשה'. את מה שאמר שאסור לעשות זה מה שקורה, פשוט יורים בתוך הטנק, אנחנו המנוע של המשק של מדינת ישראל ויש תחושה של ניתוק. כשאני יושב באולפן ואומרים לי אתה לא נראה לי רעב. אתה יודע מי אני? אני 600 אלף עצמאים. אני לא אבי חיימוב, אני הקוסמטיקאית שקיבלה 2,000 שקל".

זה אתה שישב באולפן שאמרו לך אתה לא נראה רעב?
"כן, ניתוק. לצערי זה הוציא אותי מגדרי אבל איכשהו הצלחתי לשרוד את הריאיון הזה עם שפיות".

בן – גם הוא הצליח לשרוד אותו; ינון – אז אין כסף? לא הבנתי, אמרו שתקבלו.
"אני שכיר בעל חוסר שליטה, עד עכשיו זה היה שכיר בעל שליטה, מסתבר שצריך לתקן את המונח. אני שכיר בעל חוסר שליטה, אין לנו שליטה על כלום, לא עצמאי כי אני שכיר, יצור כלאיים, נטל שאף אחד לא יודע".

לא כל הציבור למרות שדנים בזה הרבה יודע מה זה בעלי השליטה. אתה מקים חברה, משלם לעצמך משכורת, יש לך שליטה ואז נפלתם בין הכיסאות. אתם עכשיו לפחות זכאים?
"הבטיחו שב-12 בעלי חוסר שליטה אמורים לקבל סיוע, אני רוצה לתקן את המינוח. מענק זה נשמע פרס, בונוס, סוף שבוע. זה לא מענק - זה סיוע. אמרו שנקבל ב-12 ואז ב-12 דחו ל-18, וכנראה ב-18 זה ידחה ל-22 .איך אמר עודד פורר? אין מדדים ואין יעדים. היעד העיקרי של ביטוח לאומי ומדינת ישראל זה לתת לאנשים את הכסף, לעסקים, כשהם ימותו, ואז הכסף יישאר בקופה".

כמה זמן תוכל להחזיק מעמד?
"אנחנו על אדים, אנשים מסביבי כבר רצים לכיוון של שוק אפור והמדינה תצטרך לטפל בתיקים יותר קשים".

באמת?
"חברים טובים שלי אומרים לי 'אבי תשמע אין לי ברירה אני חייב לקחת הלוואה בשוק אפור' ואני מנסה איכשהו במילים, אין לי איך לעזור, כסף להוציא אין לי".

לאן הולכים במצבים כאלה?
"המדינה מעודדת שוק אפור, אני לא יודע לא מבין כמה צריך לשכנע, להסביר, לצייר ציורים, להגיד משפטים, לכתוב נוסחאות, נאמר כבר הכול - די לניתוק. הגיע הזמן לחבר בפס רחב את נציגי הציבור ונבחרי העם, אולי כבל תת ימי, תת אווירי, משהו כדי שיתחברו לעם. הם מנותקים מאיתנו והם שמו להם למטרה את העצמאים קורבן תמיד לכל סיטואציה במדינת ישראל".

אתה בעל החנות או שאתה משלם שכירות?
"שכירות".

כמה זה?
"עשרות אלפים".

כמה עובדים יש לך בשגרה?
"20 עובדים".

היום?
"כלום, החזרנו אולי עובד וחצי בשבילי לפתוח ולייצר דופק במצב של עסק מונשם ולא מוות".

המדינה צריכה להעביר לכם כספים, כנראה בירוקרטיה. משבר של חוסר אמון.
"ביבי אמר לפני שבוע אנחנו נאמץ את השיטה האמריקנית תוך יומיים הכסף בחשבון, כנראה יומיים באמריקה זה לא יומיים בישראל, אולי אנחנו חיים מעל האטמוספירה, במושגי זמן ומהירות אור אחרים, כנראה פה חוקי הפיזיקה שונים. יומיים ובינתיים זה לא קורה".

תתקשרו תזמינו – שניצל פוינט. מה יש לכם?
"פרגיות, קבב, שניצל, אנטריקוט, חזה עוף, סלטים, סנדוויצ'ים. אולי זה מה שנשאר לי, לעמוד ברחוב ולצעוק, אבל בינתיים מחכים לכפתור של ביבי של היומיים".