1. הקפידו בבחירת השוכרים – אל תתפתו לערוך ימי ביקור מרוכזים. קבעו מועד הגעה מסודר עם כל שוכר והקציבו לכך זמן. במהלך הביקור, נהלו שיחה קצרה עם השוכרים ותנסו לדלות כמה שיותר מידע. חפשו את השוכרים שלא רק עונים על כל הקריטריונים שהגדרתם לעצמכם, אלא גם כאלה שנעימים לכם לשיחה. 
  2. הגדירו את מטרת השכירות – דירות למגורים נועדו למגורים. ואולם, לפעמים שוכרים מעוניינים לעבוד מהדירה. במקרה כזה, חשוב לשים לב, האם המקצוע דורש רישוי ומה זה אומר מבחינתכם, האם נדרש ביטוח, האם השוכר מעוניין בעבודות התאמה ועוד. 
  3. הקפידו לסדר ולהנעים את הדירה - תגיעו כמה דקות לפני המועד שקבעתם להראות את הדירה. דירה מסודרת, נקיה, מסוידת (בצבע בהיר), עם זר פרחים קטן באגרטל או עציץ על השולחן, משרה אווירה נעימה "ומשווקת" את הדירה עוד לפני שבכלל התחלתם לדבר. חשבו על כך, ששוכרים מחפשים בדירה בית ומקום נעים להיכנס אליו מידי יום. כהמלצה, הקפידו גם על הסביבה הקרובה של הדירה - דאגו להוסיף שטיח כניסה חדש, עציץ קטן או אפילו תמונה. 
  4. הסתירו פגמים קטנים – ככל שבדירה יש פגמים קטנים (לא משמעותיים) דאגו להסוותם. לדוגמא: אם יש חור קטן בקיר, תלו תמונה. אם יש כתם ברצפה או פגם בפרקט, שימו שטיח קטן וצבעוני. 
  5. הסתייעו בעו"ד – אומנם ניתן להסתייע בחוזי שכירות ברשת, אולם יש לקחת בחשבון שחוזים אלו אינם תמיד מעודכנים ואינם כוללים את כל ההוראות שכדאי ורצוי שיופיעו בחוזה שכירות. 
  6. הקפידו למלא את פרטי ההתקשרות – דאגו להכניס שמות מלאים ומספרי תעודות זהות, מספרי טלפון, כתובת וכתובת אלקטרונית. 
  7. דאגו לקבל ביטחונות מתאימים – הבטוחה הכי טובה היא ערבות בנקאית. אולם, ניתן לבקש גם ביטחונות מסוגים שונים ולהסתפק בהם, כדוגמת: ערבים, שטרי חוב, שיקים לרשויות ועוד. כמובן שניתן ואף רצוי לשלב בין סוגי הביטחונות השונים אבל גם לא להגזים בדרישות. 
  8. דאגו שתהיה התחייבות של השוכרים להעביר את החשבונות על שמם  - ככל שיש חוב בחשבון שאינו על שמכם, למרות שמקורו בדירה בבעלותכם, החבות בתשלומו היא של המשתמש – של השוכר. 
  9. היו נדיבים ותנו אופציה לתקופה נוספת באותם תנאים – שוכרים אוהבים לשכור דירה לתקופות ארוכות. נכון שאתם אינכם מכירים את השוכרים וזו למעשה רק תחילתה של מערכת היחסים, אולם, תנו אמון ודאגו להכניס סעיפים מתאימים בחוזה השכירות שיגנו עליכם.
  10. דאגו להגן על הדירה שלכם – הכניסו התחייבות של השוכרים לערוך ביטוח צד ג' ודאגו אתם לערוך ביטוח מבנה. בנוסף, דאגו להכניס סעיפים שיאפשרו לכם לבקר בדירה לשם בדיקתה, ושיאפשרו לכם להראות את הדירה לשוכרים פוטנציאלים או לקונים פוטנציאלים. אל תמסרו מפתח ואל תרשו הכנסת חפצים לפני שהחוזה חתום והביטחונות והתשלום עבור שכר-הדירה עברו לידיכם. 

וכן, עם סיום תקופת השכירות, דאגו לקבל את כל המפתחות מהשוכר ולהחליף מנעול, לא עולה ביוקר וחוסך המון כאב ראש. 

בהצלחה!
 
 הכותבת היא עו"ד רווית קינן, מומחית בנדל"ן ומקרקעין

 
*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.