פרויקט הקמת קריית המודיעין באזור ליקית בנגב אמור להיות השלב החשוב במעבר צה"ל דרומה. היקפו 25 מיליארד שקלים, והוא אמור להיות מנוע צמיחה כלכלי חסר תקדים באזור. אולם הפרויקט תקוע, וקיומו מוטל בספק.  

לפני כחודשיים פורסם ב"מעריב" כי חודש המאבק הציבורי להקמת קריית המודיעין בנגב. לד"ר אתי לוצאטו, העומדת  כחצי שנה בראש ההתארגנות האזרחית "ישראל למען הנגב", שמטרתה הקמת קריית המודיעין, נודע כי הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי מפעיל לחץ כבד על שר הביטחון נפתלי בנט לדחות "לזמן לא ידוע" את פתיחת המכרז להקמת הבסיס בנגב, רגע לפני פתיחת המכרזים להקמת הקריה. 

לוצאטו: "אחרי שהובטח לנו שהמהלך קורה, התברר שהרמטכ"ל לא מוותר על תוכניתו להביא לביטול העברת בסיס המודיעין לליקית ושהוא מפעיל לחצים לדחות את המכרז. כל דחייה פירושה עיכוב ולמעשה ביטול הפרויקט. אין שום הצדקה לתקוע מהלך חשוב שייצור עשרות אלפי מקומות עבודה באזור".

ד''ר אתי לוצאטו (צילום: דייגו מיטלברג)
ד''ר אתי לוצאטו (צילום: דייגו מיטלברג)

ואכן, כשבוע לאחר הפרסום ב"מעריב", בעיצומה של מגיפת הקורונה בישראל, הודיע מינהל המעבר דרומה במשרד הביטחון לחברות המתמודדות במכרז על הקמת קריית המודיעין בנגב, כי התהליך נדחה בכמה חודשים, בשל הנגיף. קברניטי המאבק סבורים כי גורמים בצה"ל המעוניינים לטרפד את המהלך ינצלו את המשבר כדי לשים מקלות בגלגלי התהליך.  

ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' נכנס לתמונה, ואתמול פנה במכתבים אל ראש הממשלה בנימין נתניהו ואל שרי הביטחון והאוצר המיועדים, בני גנץ וישראל כץ, בבקשה להוציא לפועל את הפרויקט בהקדם, כחלק מאסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה בישראל.

רוביק דנילוביץ' (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
רוביק דנילוביץ' (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

לדבריו, זו העת להחלטה מנהיגותית של קברניטי המדינה, שתבטא מחויבות לנגב. הוא הוסיף כי הקמת הקרייה מגובה בהחלטת ממשלה לאחר מכרז שפורסם כדין ונסגר לפני חודשים, בהמתנה להודעה על הזכיין, לאחר שנים שבהן הושלמו כל ההליכים הסטטוטוריים ובהשקעה תקציבית גדולה בתשתיות.

דנילוביץ' סיכם את מכתבו לנתניהו, גנץ וכץ: "יש לפרויקט חשיבות דרמטית בכל הנוגע ליציאה ממשבר הקורונה, ליצירת אופק לענפים שונים במגזר היזמי־כלכלי ולהנעת המשק קדימה לפיתוח ולהאצה".