מגיפת הקורונה אילצה את ענף הקמעונאות להתמודד עם מציאות חדשה של ריחוק חברתי ומשבר כלכלי, ואתגרה את אנשיו לחפש פתרונות טכנולוגיים שיעזרו להם לצלוח את הסערה.

ההנחיות החדשות מחייבות את בעלי העסקים למנוע עד כמה שאפשר מגע בחנויות ולנהל רישום ומעקב אחר קונים ומשלוחים. חברת טיימינג (Timing), מחממת TerraLab ביוקנעם, פיתחה פלטפורמה לניהול, ניתוב ואופטימיזציה של אנשי שירות מבוססת בינה מלאכותית. 

טיימינג מאפשרת לספקי שירות אוטומציה מלאה של תהליך קביעת קריאות השירות וקבלת ההזמנות, שיבוץ האדם הנכון ביותר למשימה ויצירת מסלולים יעילים ומהירים עבור הצוות בשטח. 

קורונה בישראל: חנויות סגורות (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה בישראל: חנויות סגורות (צילום: מרק ישראל סלם)

עקב המצב השיקה החברה שירות חדש המאפשר לכל חנות, מכולת או סופר גדול להקים ולתפעל מערך משלוחים בתוך יום אחד. החברה תספק שליחים על פי דרישה, נוסף למערכת אוטומטית לניהול השליחויות ותזמון יום ושעת המסירה. 

חברה נוספת שמשדרגת את העסק בימי הקורונה היא שירותי הטלפוניה של Voicenter, שמאפשרים לעסקים להישאר זמינים בכל זמן ומכל מקום. מערכת הטלפוניה המתקדמת בענן מציעה אפשרות לצמצם בצורה ניכרת הוצאות על החזקת מבנים, חנויות ומחסנים, בכך שהיא מאפשרת להביא את המערכת אל העובד לכל מקום. 

דבר נוסף שהקורונה גרמה לנו הוא החשש ממגע, לא רק עם אנשים - גם עם משטחים. חברת אונווגו (Onvego) פיתחה פלטפורמה המאפשרת יישום של פתרונות דיבור למכשירים ואפליקציות.

קורונה בישראל - למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה  (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה בישראל - למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: אבשלום ששוני)

הטכנולוגיה של החברה מסייעת בהפעלת מכשירים מגוונים באמצעות קול, החל במכונת הנשמה, הפעלת קיוסקים של שירותים עצמיים, מעליות, כספומטים, מכונות דלק וכלה במכונות שתייה ועוד. כך למשל אפשר להפעיל קופה בחנות באמצעות קול, במקום שמוכרים שונים ייגעו בה אחד אחרי השני, אפשר להפעיל מערכת רישום במוסדות ממשלתיים ללא מגע וכדומה.

בעיקר חשוב להשתמש בכך במקום ציבורי שבו מגע רב של משתמשים שונים. בעקבות הקורונה עלה הצורך בניטור ומעקב אחר קונים, בעיקר בקניונים או במרכזים מסחריים. חברת אינטראפוזישן (IntraPosition), מחממת TerraLab, מפתחת מערכות לאיכון וניווט בתוך מבנים.

המערכת מתפקדת כמו GPS בתוך המבנה, בדיוק של 30 ס"מ. החברה מציעה יישומים מבוססי טכנולוגיה זו לשוק הקמעונאות (ניווט בחנויות, אופטימיזציה וכלי ניהול לחנויות), בתחום הבריאות (ניהול ומעקב אחר כסאות גלגלים ומכשור יקר ערך) ועוד. המערכת גם מאפשרת ניווט ואיתור אנשים.

תנועת מבקרים דלילה בקניון גבעתיים (צילום: משה כהן)
תנועת מבקרים דלילה בקניון גבעתיים (צילום: משה כהן)

בתקופה זו, הטכנולוגיה מאפשרת תחקור אפידמיולוגי אוטומטי, שאם מתגלה שחולה קורונה בילה בקניון למשל, יש אפשרות לדעת בדיוק מי נחשף אליו וכך לבודד רק את מי שנדרש. כדי לאפשר זאת, על כל מבקר ועובד בקניון לענוד שבב קטן, כצמיד או על דש הבגד.

חשוב לציין כי אין צורך בטלפון סלולרי, כפי שאולי נדרש מפתרונות מבוססי אפליקציה בעלי דיוק נמוך. המערכת שומרת את נתוני המיקום של השבבים לאורך זמן, כך שבמקרה הצורך אפשר לחזור אל מסד הנתונים ולעשות תחקיר אוטומטי, מקיף ומדויק. חשוב לציין שהנתונים האישיים של המבקרים מוצמדים לתג רק במקרה של חשיפה לחולה, כך שיש שמירה מרבית על פרטיות המבקרים.