בשבועות האחרונים מדברים לא מעט על המחירים הנפשיים של התקופה. לצד הקשיים האישיים ישנם לא מעט אתגרים זוגיים. התרגלנו בחיינו לזוגיות שמתקיימת לצד תחומים שונים ומגוונים, כמו חברויות, עבודה ומשפחה.המגיפה הכניסה אותנו הביתה, ופתאום הפרטנר שלנו הופך להיות פחות או יותר כל אלו. מה קורה לנו כשברגע אחד אנחנו נסגרים עם אדם שאנחנו מאוד אוהבים 24/7? 

הבידוד והריחוק החברתי שמו את מערכות היחסים שלנו לטוב ולרע על ספידים. פתאום נדמה כאילו הזירה היחידה הקיימת היא זו שבבית עם בן/בת הזוג. אם יש לכם תחושה שהכאוס העולמי נכנס במידה מסוימת לביתכם, אתם לא לבד. הדינמיקה והתפקידים שעבדו ביניכם לאורך זמן השתנו בקיצוניות, וכך עלו המתחים. כעדות לכך, בעולם הטיפול אנחנו רואים עלייה משמעותית בפנייה לטיפול זוגי. 

אז כעת, כשאנחנו מתחילים בעיקר לעבוד על שיקום הכלכלה ועל עצמנו, כדאי להפנות את המבט גם אל הזוגיות שלנו ולראות איך מגשרים על הפערים ומצליחים לרפא את הפצעים.

1. שימו לב לתחושות שלכם – זה מתחיל בך. אם אתם מרגישים שסף החרה עולה, תחושות דכדוך או לחץ מציפים, קחו בחשבון שבמהירות זה יחלחל גם למערכת היחסים שלכם.

נסו לשמור על עצמכם, למשל תוכלו לעשות רשימה של דברים שמרגיעים אתכם, כמו עבודה בגינה, כתיבה, צפייה בתוכנית טלוויזיה אהובה. אם הרגשות צפים והקושי עולה, אל תדחיקו, שתפו את הפרטנר שלכם, וגייסו אותו לעזרתכם.

2. אל תתנו לצד השני לנחש – יש סיכוי גדול שהוא יטעה. למה הכוונה? היינו רוצים להאמין שהצד השני פשוט יודע מה אנחנו מרגישים, על מה אנחנו כועסים ומה הוא צריך לעשות ולהגיד. המציאות היא שאף אחד לא יודע מה עובר לנו בדיוק בראש. 
פשוט אמרו ותקשרו את שעובר עליכם.

3. הפסיקו להניח – אנו נוטים להניח שאנחנו יודעים למה הפרטנר שלנו מתכוון ומה הוא רוצה להגיד. הנחות כאלה עלולות להביא לכעסים ולטינה המתפתחת מתוך ציפיות מוטעות. במקום זאת התחילו דיאלוג פתוח והימנעו מ”קריאת מחשבות”.

4. נסחו מחדש – נסו להיות כנים זה עם זה. אם אתם חשים תסכול או לחץ, נסו להימנע מביקורת והאשמת בן/בת הזוג ונסו להשתמש במשפטים המתארים את מה שעובר עליכם. למשל: “אני מרגיש ...” או “אני מושפע מ... כשאת/ה...”.

5.קבלו את הנסיבות. קבלו את העובדה שזהו זמן מבחן לא פשוט גם עבור הזוגיות שלכם – זהו זמן חסד. זכרו כי יש מגוון דרכים להתמודדות עם סיטואציות מאתגרות ומלחיצות. הדרך שלכם אינה היחידה.

6. שמרו את הריבים הגדולים לימים רגועים – אל תשתמשו במתח שעולה כתירוץ לפרוק את כל סוגיות היחסים המתמשכות שלכם. ייתכן שיהיה צורך להפסיק שיחות גדולות וקשות בזמן ההתמודדות הנוכחית. נסו לבחור את הקרבות שלכם ושקלו אם הם שווים את זה כעת.

7. התייחסו זה לזה באדיבות ובכבוד – גם ברגעים הכועסים ביותר, שימו לב ליחס שאתם מפגינים זה כלפי זה. בני זוג לא צריכים להקטין או להתייחס בזלזול זה לזה, זה בטוח לא מוביל למקומות זוגיים טובים. 

8.קדמו הבנה הדדית – הימנעו מהתחשבנויות, ובמקום זאת נסו להקשיב זה לזה וליצור חיבור. נסו להבין את הפרטנר שלכם מתוך רצון שיבין אתכם. אל תפטרו את הנאמר מפני שזה יוביל לסגירת הדיון.


9. זכרו: חשוב להיות מוכנים לתת כמו גם לקבל – לכולם יש ימים קשים. זה ממש בסדר לקחת תורות בהישענות. 

הכותבת היא פסיכולוגית, מתמחה בטיפול מרחוק.