דיווח פלסטיני: נער בן 14 נהרג היום (רביעי) לאחר שנורה במהלך עימותים במחנה הפליטים אל-פוואר עם כוחות הביטחון דרומית לחברון. על פי הדיווח הנער הוא זיד ג'מיל פיומי, תושב מחנה הפליטים.

מצה"ל נמסר כי במהלך הפעילות של יחידת "דובדבן", שביקשה לבצע מעצר של מבוקש שתכנן להוציא אל הפועל פיגוע, התפתחה הפרת סדר אלימה, במהלכה השליכו מחבלים אבנים וסלעים, בקבוקי תבערה ומטעני צינור. כמו כן, נשמעו קולות ירי במרחב. הלוחמים הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי חי, כתוצאה מיידוי האבנים נפצע לוחם צה״ל באורח קל. 

תמונת ההרוג שהופצה ברשתות הפלסטיניות (צילום: רשתות ערביות)
תמונת ההרוג שהופצה ברשתות הפלסטיניות (צילום: רשתות ערביות)

בתוך כך, התקבל דיווח במוקד המשטרה כי כתובות גרפיטי התגלו על קירות בכפר ביתין הסמוך לרמאללה. במשטרת מחוז ש"י התקבל דיווח אודות הכתובות, שאותו העבירו תושבי הכפר באמצעות קצין השיטור הקהילתי (קש"ק) ודרך המנהל האזרחי. "אני לא נרדם שנשפך פה דם", נכתב על אחד הקירות, בעוד שעל אחר נכתב: "חיי חיים קודמים לחיי האויב". לצד שתי הכתובות רוסס מגן דוד. כוחות משטרה צפויים להיכנס לכפר על מנת לאסוף ממצאים. החשד הוא כי מדובר בתג מחיר.

כתובת גרפיטי בכפר ביתין  (צילום: ללא קרדיט)
כתובת גרפיטי בכפר ביתין (צילום: ללא קרדיט)

כוחות צה"ל המשיכו הלילה במצוד אחר המחבל שהרג את חייל צה"ל עמית בן יגאל ז"ל לאחר שהשליך עליו אבן מגג במהלך פעילות מבצעית. כוחות הביטחון נפרסו בכפר יעבד, בו אירעה התקרית בלילה שבין שני לשלישי, ובסביבתו.

כתובת גרפיטי בכפר ביתין (צילום: ללא קרדיט)
כתובת גרפיטי בכפר ביתין (צילום: ללא קרדיט)

מעל עשרה פלסטינים נעצרו בכפר, לרבות תושבי הבית שבן יגאל נהרג בסמוך לו. עוד דיווחו כלי תקשורת פלסטינים כי צה"ל נכנס אמש לכפר עם כלים כבדים, וכי נראה שקיימת הערכות לפעולה רחבה.

"צה"ל חייב לאבטח את הגגות"

ברקע פעילות כוחות צה"ל בכפר יעבד, התארח הפרשן הצבאי טל לב רם הבוקר בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, ועדכן  בהתפתחויות בנוגע לחקירת האירוע בו נהרג בן יגאל וכן באשר למצוד אחר המחבלים.

יוכפז: תעדכן אותנו על החקירה של האירוע אתמול.
"גם הלילה פעלו הכוחות בכפר יאבד ובאזורים נוספים. היו גם אירועים בשטח שקשורים להתפרעויות וכדומה אבל כבר אתמול עצרו כ-12 פלסטינים באותו בניין עצמו, לצורך תחקורים ותשאולים ויש חשודים. ניתן להניח, ואני אומר את זה בזהירות, שהעסק הולך ומתקדם ואם חוקרים אנשים מהבית עצמו אולי אפילו יודעים את הזהות של אותו מחבל או מחבלים שזרקו את האבן לעבר עמית. כשאני אומר חשודים או מבוקשים אני אומר שיכול להיות שיש יותר כיוון שהתחקיר הראשוני מגלה את העובדות הבאות: נזרקו לפחות שתי אבנים. האבן הראשונה שנזרקה למעשה פגעה ליד, היא זו שעוררה את תשומת הלב של עמית שהסתכל לכיוון הגג ואז לצערנו הרב הוא ספג סוג של בלוק, אבן ירושלמית גדולה ישר לתוך פניו. הקסדה לא סייעה במקרה כזה והתוצאה הייתה כזו שלא הותירה לו הרבה סיכוי".

יוכפז: החלק האחורי של הקסדה סגור לגמרי ומוגן אבל הפנים חשופות?
"תחשוב על הזווית כשאדם מרים את ראשו לכיוון השמיים ומסתכל לעבר היכן שזיהה את המקור שממנו נזרקה האבן, ואז סופג את האבן ישר בפניו וגם בחלקים של הגולגולת, התוצאה לצערנו הייתה קטלנית. צריך לזכור שזה אירוע שני שקורה עם מוות של חיילים כתוצאה מזריקת אבנים או בלוקים".

יוכפז: רונן לוברסקי לפני שנתיים.
"בדיוק שנתיים, זה היה בסוף מאי אז כמה ימים פחות, אבל זה חד משמעית סכנה אמיתית וזה לא שונה מירי במקרה הזה. כשאבן נזרקת מקומה עליונה או במהלך נסיעה על צירי תנועה ובאה במהירויות גבוהות התוצאות יכולות להיות קשות".

דוידוב: הסלמה?
"לקראת הרמדאן זיהו במערכת הביטחון כמה גורמים שיכולים להוות גורם מסלים. עניינים פוליטיים, סוגיה של הסיפוח, המתחים המדיינים בין ישראל והרשות הפלסטינית, המצב הכלכלי, ולתוך זה נכנסה הקורונה. אבל דווקא בחודש-חודש וחצי האחרונים יחסית, הכל יחסי כשאנחנו מדברים על המציאות של יהודה ושומרון, לא הייתה הסלמה בשטח. בחלק מהזמן אפילו הייתה ירידה בהיקף הטרור".

יוכפז: מדובר באירוע שגרתי במובן הזה של פעילות צה"ל שקורית כל ערב, ניסיון ללכוד מבוקשים והתפרעויות כתוצאה מכך?
"כן, תיארת את המציאות כרגע. זה לא היה אירוע חריג, זה היה מעצר של ארבעה מבוקשים, כוח של צה"ל נכנס וכמעט בכל כניסה של צה"ל לפעילות מבצעית יש אחריה או במהלכה הפרעות סדר אלימות. אבל עד עכשיו לא זיהו הסלמה משמעותית בשטח".

דוידוב:  מה לגבי אירועי דקירה של יחידים?
"אתה מסתכל במאקרו, אתה בודק את זה מול תקופות קודמות. כשאתה מסתכל על הנתונים אין בנתונים עליה. אני מסכים שיש תחושה של שינוי באווירה, תחושה שאולי הולכים לקראת פיצוץ ולפעמים מכוח האינרציה - אירוע גורר אירוע. ראינו אתמול אחרי האירוע, קשור או לא קשור, אירוע בקלנדיה שקורה עם מחבל שיוצא לבצע פיגוע דקירה ונתקל במאבטחים, זו בהחלט תקופה רגישה מאוד".

יוכפז: הזכרת את האירוע לפני שנתיים, הנפילה של רונן לוברסקי בג'נין בעקבות פגיעת אבן, אותו מקרה כמו עמית. מה צה"ל למד מבחינת נוהל פתיחה באש, התמודדות עם אבנים, לכידת מבוקשים? למדנו משהו?
"הדבר המרכזי שצריך היה להילמד היה נושא הגגות, בהקשר הזה אבטחה שנעשית גם בעזרת אמצעים. דרך אגב, סוג של מזל"ט מסוג 'רוכב שמיים', כלי טיס זעיר שצה"ל משתמש בו ברמה הטקטית, היה באירוע הזה. הבנה עמוקה שאבטחת גגות מזריקת אבנים זה דבר סופר מבצעי שצריך להיעשות. הדבר השני הוא, שכשיש איום מהסוג הזה אז גם פועלים אל מול איום הטרור. במקרה הזה החיילים פתחו באש לאחר האירוע אבל הדמויות נעלמו. השאלה המרכזית היא ברמה הטקטית - איך יפתחו את הגגות, איך תופסים את זה כחלק בלתי נפרד מהרגע שאתה נסוג, כחלק מהתפיסה הצבאית, כחלק מהפקודות. את זה יצטרכו לתחקר לעומק בתחקירים הצבאיים".