מנכ"ל תיאטרון הבימה נעם סמל וכלת פרס ישראל השחקנית גילה אלמגור שוחחו עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103fm על המשך שיתוק ענף הבידור והתיאטראות, ברקע המשך ההתגוננות מנגיף הקורונה וחזרתם של ענפים רבים במשק לשגרה.

מה שלומכם?
"שלומנו עצוב מאוד, מאוד. אנחנו כבר 50 יום אולי יותר אנחנו כבר עושים סנפלינג על הקירות בבית, זה ממש קשה. בהתחלה חשבתי 'סידרו לי איזו מנוחה, אני ראויה קצת לרוגע' ולקח לי זמן ללמוד להירגע. אני כל כך כועסת ועצובה משום שההקלות בסגר ובבידודים, הקלות של כל מיני מגזרים נראות ורק אותנו שכחו, למה? איך אפשר? 150,000 אלף איש שעוסקים בתרבות בצורה זו או אחרת, תיאטראות, מחול מוזיאונים, אומנות קלאסית".

ייתכן שהמשבר חידד את העובדה, לצערנו, שמבחינת הישראלים או מקבלי ההחלטות תרבות זה מותרות?
"אוי למדינה שחושבת ונוהגת כך".

אולי זו האמת?
"אמת של מי?"

מקבלי ההחלטות.
נעם: "אתם מדברים על מקבל החלטות אחד, בואו נגיד את האמת. הוא קובע, יש אדם אחד שהוא קובע את הכללים ומופיע כל ערב בטלוויזיה וגם קרא במקום לקרוא לקהל קהל הוא אמר התקהלות. אנחנו לא התקהלות, אנחנו קהל ואנחנו לא מותרות בכלל. אנחנו הלחם, החמאה, השמנת והגבינה".

שרת תרבות?
"זה נושא אחר, תראיינו אותה. אנחנו לא ניכנס למלכודת הזאת".

בעיני היא הבסיס לכל הסיפור כי לא חושבים שזה חשוב.
"זה לא שחושבים שזה לא חשוב, הם פשוט לא מודעים לצורך העצום הקיומי. אנחנו גדלנו בתנועות הנוער על הסיסמה נפש בריאה בגוף בריא. אז טיפלו בגוף סימן טוב וכל אלה אבל בנפש לא טיפלו העם והציבור רוצה תיאטרון ומחול ומוסיקה".

יכול להיות שאומנים נתפסים כאליטה או שמאל?
"לא, סליחה זה אמירה באמת שטוחה ושטחית ובאמת אין לה אחיזה בשום דבר. אז אומרים מה זאת אומרת אליטה מי שלא למד פוגש מישהו שלמד אז הוא אליטה? איזה שטויות אלה?"

"יש לנו 5-6 מיליון צופים לתיאטרון מחול וקולנוע יש לנו יותר מ-8 מיליון אז כולם לא אליטה? כולם אליטה? זה ממש לא לעניין. הציבור בארץ, התיאטרון יותר פופולרי מהכדורגל. יש לתיאטרון הישראלי יותר קהל מכל הכדורגל ולמי דואגים? לאל על. בוא תגיד את האמת, למה אתה לא שואל את השאלה האמיתית? למה עוזרים לאל על ואיקאה?"

עוזרים לחלק מהמגזרים היותר קולניים היותר צעקניים, מי שיותר צועק.
"מי הבעל בית של איקאה או אל על? אין לנו בעל בית, אין לנו מפלגה, אין לנו ליצמן, אין לנו קהילה. גם כחול לבן אכזבו אותנו. אף אחד בכלל לא העלה על דעתו שזה נושא ראוי לדיון".

הפגנת האמנים בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת האמנים בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)

אלמגור הוסיפה: "נועם אמר מקודם שראש הממשלה הוא בעצם מנהיג את כל המשבר הזה והוא ידע להופיע ערב ערב, להיאבק בקורונה וגם יצא כמנצח. אבל אלוהים אדירים 150,000 איש שעוסקים בתרבות בכל המגזרים שלה בכול הרבדים שלה, 150,000 משפחות. אנשים - אין להם לא תקרה מעל הראש, לא רצפה מתחת לרגליים, אין לחם. מה זאת אומרת אליטה? בבליץ הכי גדול אנשים הלכו לתיאטרון, במחנות ריכוז היה תיאטרון ופה מדינה הזאת שכל כך גאה בהישגיה לחסל את התרבות?"

כמה העסק קרוב לקריסה?
"קרוב מאוד אנחנו מחזיקים מעמד בזכות החל"ת. גילה נמצאת בחל"ת אני נמצא בחל"ת".

הפגנתם אתמול, לא דיברו איתכם אחרי.
"לא לפני ולא אחרי".

מה לגבי החצי מתווה לאמצע יוני?
"זה לא מתווה, זו הצעה".

אלמגור הוסיפה: "אני לא מנהלת תיאטרון אבל אם היו באים ואורים חברים במצב הזה שנוצר בואו תשחקו בצורה זו שהאולם גדול יחזיק 200 איש אנחנו נסבסד כדי שלא נקצוץ לכם את הכנפיים, לא נקצוץ לאנשים למדינה, לעם הזה שרוצה. זה לא יכול להיות מתווה מטורף כזה".