לוחם גולני, סמ"ר עמית בן יגאל ז"ל נהרג אתמול מפגיעת אבן שהושלכה אליו מגג בניין במהלך פעילות בכפר יעבד סמוך לג'נין. לפני כשנתיים נהרג לוחם דובדבן, סמ"ר רונן לוברסקי ז"ל, כתוצאה מפגיעת לוח שיש שהושלך לעברו מגג מבנה. אביו של רונן, ולדימיר לוברסקי, התארח הבוקר (רביעי) בתוכניתם של בן כספית וינון  ב-103FMמגל וקרא לשפר את ההרתעה: "מחבל צריך לדעת שברגע שהוא יבצע משהו כזה, הוא ייהרג כך או אחרת". 

מגל: איך אתה הבוקר הזה?
"בסדר, אני כרגע בדרך למחאה מול הקריה על מה שקורה כבר 20 שנה ואיכשהו אנחנו כצבא וכמדינה נותנים לזה לקרות. אני מדבר על התופעה של זריקת חפצים מגובה והרבה אנשים חוו את זה בשירות סדיר, מילואים. הבן שלי הבכור אריק גם כן חווה את זה בשירות הסדיר שלו ובנס חי. אני אומר בנס רק במירכאות כי שני אנשים נהרגו מהדברים האלה, הבן שלי ועמית בן יגאל".

מגל: מה אתם דורשים?
"קודם כל, אני לא הולך לתת המלצות לצבא ולממשלה אבל ברור לנו שצריך להיות שינוי. אני לא יודע אם זה בהוראות פתיחה באש אבל ברור לגמרי שהתוצאה הישירה, כלומר, כל מה שקרה זה תוצאה ישירה מאיבוד ההתרעה. היום הם לא מפחדים מכלום, ההפך - לרצוח ישראלים וחיילים זה מאוד משתלם".

כספית: למה זה משתלם? מה עלה בגורלו של מי שהרג את בנך.
"בבקשה, הוא לא מצא את מותו".

כספית: למה?
"כי זה מה שקורה, זה מה שאני מסביר - למה זה מאוד משתלם לרצוח אזרחים וחיילים? הם יודעים שהם יעצרו אם לא יתנגדו ואז לא יהרגו אותם".

מגל: אתה מציע לירות?


"אתה יודע מה? לפני שנה בערך שאלו אותי, אמרו 'הם לא מחבלים, הם לוחמי חופש או משהו כזה'".

כספית: מי אמר את זה?
"לא זוכר כבר, הייתי באיזה ראיון. 'אתה לא חושב ככה? אמרתי 'אין לי בעיה עם זה, אם הם מצהירים על עצמם שהם לוחמים צריך להתייחס בהתאם'. מה עושים עם האויב? מחסלים אותו. לא מתייחסים אליו כאילו הוא עבריין".

מגל: מה אתה מציע?
"אני חבר בפורום בוחרים בחיים, אנחנו נלחמים תקופה ארוכה על חבילת ההרתעה, זה משהו שלדעתי היום הממשלה צריכה ליישם. קודם כל, הריסות בתים מהר. תראו מה קורה, רינה שנרב נרצחה על ידי חוליית מחבלים, רק עשרה חודשים אחרי נהרסה קומה אחת בבית של המחבל, אחד מהם. על איזו הרתעה אנחנו מדברים פה?".

כספית: איפה מי שזרק את לוח השיש של הבן שלך, אתה יודע מי הוא? איפה הוא נמצא?
"אני יודע, הוא כרגע בכלא. אף אחד לא שוחרר אבל כן ישוחררו".

ינון – כמה קיבל?
"מאסר עולם אבל עוד פעם, כבר היינו בסרט הזה שאנחנו משחררים לא פרופורציונלית מאות מחבלים עם דם על הידיים, אלה שיושבים מאסרי עולם והם יודעים את זה. אם היום תעבור עסקה כזאת של שחרור מחבלים זה יהיה עוד סימן נוסף, איתות נוסף, למחבלים העתידיים – 'חבר'ה, יאללה קדימה אפשר לעשות את זה, זה משתלם ויש סיכוי שאתם תשוחררו'".

מגל: הכוונה לעסקת השבויים?
"לא רק, גם חיילים שנפלו בצוק איתן".

כספית: וגופות החיילים.
"יותר מזה, ממשלת ישראל בסתר, בפירוש בסתר, רקמה הסכם מול רשות הטרור על העברת כספים על סך של 800 מיליון שקלים שאנחנו יודעים לאן זה יועבר. זה יועבר למחבלים ואותה ממשלת ישראל לא מקזזת, בניגוד לחוק, כספי טרור. גם בפעם הראשונה בשנת 2019 הקיזוז היה פחות ממה שבתכלס הם משלמים למחבלים".

מגל: אתה אומר לא לשחרר אף אחד בעסקת שבויים?
"על כל דבר לשחרר מחבלים זה דרך הכי פשוטה, בואו נשחרר אלפים ונקבל את מה שאנחנו רוצים, אבל הכי מסוכנת".

כספית: ומה לגבי פעילות צה"ל בשטח? ההנחיה לתפוס את אלו שמיידים אבנים?
"אתם מדברים עכשיו על טקטיקה, אני מדבר על אסטרטגיה. אסטרטגית הם צריכים בכלל לחשוש לחשוב רק על לפגוע בחייל או באזרח. הם צריכים לדעת שכל מחבל, כל מחבל פוטנציאלי צריך לדעת, ברגע שהוא יבצע משהו כזה הוא ייהרג כך או אחרת, או במקום או יקבל עונש מוות, שהמשפחה שלו לא תשב בשקט ולא תקבל כספים".

מגל: הרתעה יותר גדולה.
"כמובן, זה בדיוק מה שאני אומר. מה שקרה זה תוצאה ישירה. תראו מה שקורה, בצבא קוראים לזה התפרעויות, איזה התפרעויות? רק לא מזמן ראינו שבקבוק תבערה פגע בקצין מג"ב והוא עלה באש. חברים, זה לא התפרעויות, צריך להחזיר אש חיה בנבלות האלה. הם יודעים מה קורה אצלנו, שחיילים מפחדים לירות, הם יודעים את זה ולכן הם לא רק לא מורתעים - הם מעודדים לבצע את מה שהם עושים".

מגל: לדעתך חיילים מפחדים לירות?
"לדעתי הם לא מפחדים, הם חושבים פעמיים, שלוש, שמונה פעמים לפני שהם יורים כי הנה על כל ירי פותחים בחקירה, מי צריך את זה? מי רוצה את זה?"

כספית: לא בכל ירי, רק כשיש חשד שהירי בוצע בניגוד לחוק. אני לא אומר שאני בעד.
"מי מחליט על אם יש חשד או אין חשד. פרקליטות צבאית מחליטה".

כספית: אז מי יחליט?
"זה שבמשפט של אלאור אזריה היו שלושה סגני אלופים שופטים באותו משפט, כשאנחנו פנינו לאותו פצ"ר וביקשנו ממנו 'תן במשפט של המחבל שרצח את רונן שלושה סגני אלופים על מנת שתהיה בכלל אפשרות תיאורטית לבקש עונש מוות'. לא קיבלנו את זה, אני שואל למה? מלכתחילה אותו פצ"ר, ובכלל אותה מערכת משפט צבאית, החליטו שבמקרה הזה ספציפית לא יהיה עונש מוות".

מגל: מי היה הפצ"ר?
"שרון אפק. אני רוצה לקרוא למאזינים להצטרף למחאה ב-11:00 ליד עזריאלי, מול הקריה. אנחנו מחכים לכולם".