בעת האחרונה, הוטלו על הציבור הגבלות שונות שנועדו לצמצם את אפשרויות ההדבקה בנגיף הקורונה בקרב הציבור. במסגרת ההגבלות, הציבור נאלץ להישאר בבתים במשך תקופה ממושכת ונאסר עליו לצאת מהבית למעט לצורך הצטיידות במזון, תרופות ולמספר מצומצם של פעולות חיוניות. 

בעקבות ההגבלות, זוגות רבים נדרשו לבלות יחדיו בבית למשך פרק זמן ממושך. השהות המשותפת בבתים הציפה בקרב חלק מהזוגות חילוקי דעות וויכוחים שאף הגיעו לכדי מחשבות על פתיחה בהליך גירושין. בד בבד, נרשמה גם עלייה בדיווח על מקרי אלימות במשפחה בתקופת הבידוד הביתי. תופעה זו תורמת אף היא ללא ספק להגברת ההתעניינות בהליך הגירושין.


 משבר הקורונה גורם לחוסר ודאות כלכלית גם בקרב בני זוג
חשוב לציין כי בעקבות התפשטות נגיף הקורונה בישראל וההגבלות שהוטלו על הציבור בעקבותיו, שוררת במשק אי ודאות כלכלית המשפיעה בצורה ישירה גם על הכנסתם של עובדים שכירים ואף עצמאים רבים.
 
חוסר הוודאות הכלכלי מביא במקרים רבים להססנות בכל הקשור לפתיחה בהליכי גירושין בין היתר בשל חששות כלכליים של שני בני הזוג בכל הקשור להכנסותיהם ולהשלכותיהן על פסיקת סכומי המזונות במסגרת הליך הגירושין.

אף על פי שטכנית ניתן לפתוח בכל הליך בתקופה זו, בפני בתי המשפט ובתי הדין מתקיימים דיונים בהליכים דחופים בלבד המפורטים באתר האינטרנט של הרשות השופטת. חשוב לציין כי גם בימים אלה במקרים של אלימות במשפחה ניתן לפנות לבית המשפט לענייני משפחה או לבתי הדין הדתיים לפי חוק למניעת אלימות במשפחה ובמקביל לפנות למשטרה.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין בר-זהר דגני, לחץ/י כאן

עריכת הסכם גירושין עשויה לחסוך לבני הזוג התדיינות משפטית ממושכת
במקרה שבו בני הזוג הגיעו להחלטה מוסכמת להתגרש, יש להם אפשרות לערוך הסכם גירושין שבו יוסדרו ענייני משמורת הילדים, סכום המזונות, חלוקת הרכוש, זמני השהות ועוד. כדי שההסכם יקבל תוקף מחייב כשל פסק דין, בני הזוג נדרשים לאשרו בפני בית המשפט לענייני משפחה או בפני בית הדין הרבני. יובהר כי בכל מקרה בני הזוג יצטרכו לנהל את הליך הגירושין בפני בית הדין הרבני.

אם אין הסכמה בין בני הזוג בחלק או בכל הסוגיות הנלוות לגירושין, הם יידרשו לנהל הליך משפטי בפני בית המשפט לענייני משפחה או בפני בית הדין הרבני. בהתאם למדיניות "מרוץ הסמכויות" הנהוגה בישראל מי שמגיש ראשון את התביעה לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה ייקבע היכן יתנהל ההליך בהמשך.

כדי לקבל החלטה מושכלת בדבר הערכאה המתאימה לניהול ההליך רצוי לקבל ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין מנוסה לפני הגשת התביעה. ייעוץ משפטי יסייע לכל אחד מהצדדים לגבש אסטרטגיית פעולה מתאימה בהתאם לנסיבותיו הספציפיות של המקרה. 

חלוקת רכוש בין בני זוג במקרה של גירושין
חלק מבני הזוג נוהגים להסדיר בהסכם ממון את חלוקת הרכוש ביניהם במקרה של פרידה. אם הסכם הממון נחתם לפני הנישואים וקיבל תוקף מחייב של פסק דין, הוא מחייב את הצדדים לכל דבר ועניין.

אם בני הזוג לא חתמו על הסכם ממון לפני נישואיהם, הרכוש של בני הזוג יחולק ביניהם באופן שווה למעט קצבאות, רכוש ונכסים שקיבל אחד הצדדים במתנה או בירושה (בכפוף לחריגים).

כיצד נקבע סכום המזונות בעת הגירושין?
תשלומי המזונות נועדו בראש ובראשונה לדאוג לצורכי הילדים עם פרידת ההורים. במקרה שבו נקבעה משמורת משותפת עם חלוקה שווה של זמני השהות, ייבחנו הכנסות הצדדים. במקרה שבו הכנסות הצדדים הן דומות, לא יפסקו דמי מזונות ומדור וכל אחד מבני הזוג יישא בהוצאות כלכלת הילדים כאשר הם שוהים במחיצתו. במסגרת הגשת תביעת המזונות בני הזוג ידרשו להגיש מסמכים המעידים על הכנסותיהם כגון תלושי שכר, דיווחים על הוצאות והכנסות ותדפיסי חשבון בנק.

אם נקבעה משמורת לאם וזמני שהות לאב, ייבחנו נתוני הצדדים והכנסותיהם לצורך פסיקת סכום המזונות והמדור. יש לציין כי בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני רשאי לדון מחדש בסכום תשלומי המזונות והמדור גם לאחר שפסק בסוגיה, ומוסמך להפחיתם או להעלותם בהתאם לנסיבות של כל מקרה לגופו.

ייעוץ משפטי מקצועי יסייע להגיע לתוצאות מיטביות בהתאם לנסיבות
אין ספק כי מעורבות בהליך גירושין היא לרוב אינה נעימה, מלווה בלבטים ובחששות מפני הלא נודע, מערבת רגשות ובעלת פוטנציאל פגיעה גבוה בילדים המעורבים אף הם בהליך בעל כורחם. 

לפיכך, כדי לסייע בהתמודדות עם המורכבות של ההליך וכדי להיערך לעתיד לבוא מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין מקצועי ומנוסה בתחום הגירושין. ליווי משפטי מקצועי כבר מראשית הדרך עשוי לחסוך לצדדים תסכול ועוגמת נפש, לקצר ולפשט את ההליך.

משרד עורכי דין בר-זהר דגני עוסק בליווי הליכי גירושין, עריכת הסכמי גירושין והסדרת הסדרי ראייה, חלוקת רכוש, הסכמי ממון ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לענייני גירושין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.