בתקופה זו שבה וירוס הקורונה גרם לנזקים כלכליים אדירים למשק לנוכח השבתתו, הרי שהפגיעה הכלכלית הגיעה לפתחו של כמעט כל אחד ואחת מאיתנו.
 
התנועה חזרה לכבישים וכך גם עבירות התנועה. כולנו יודעים כי כמעט כל אחד מאיתנו מועד מידי פעם בעת נהיגתו. כמובן שאין להצדיק כל הפרה של החוק ותקנותיו וכמובן שישנן עבירות חמורות ומסכנות חיים, אך יחד עם זאת כולנו בני אדם ומטבע הדברים, קל מאוד למעוד גם בעבירות שאינן חמורות אך גוררות כתבי אישום, קנסות ונקודות.

מה המשמעות של המרת דו"ח באזהרה? 
לכן, דווקא כעת, חשוב להכיר את הכללים אשר לפיהם ניתן להמיר דו"ח באזהרה. באמצעות המרה זו הנהג יחסוך לעצמו הן את תשלום הקנס הכספי והן את הנקודות הקבועות לאותה עבירה.
 
לפניה ישירה אל עורך הדין יהונתן רבינוביץ, לחץ/י כאן

 
ככלל, שוטר אינו חייב לרשום דו"ח תנועה כל אימת שהוא מבחין בביצוע עבירת תנועה, אך יחד עם זאת אסור לו להתעלם מעבירת תנועה שבה הוא מבחין. על כן, לשוטר נתון שיקול דעת רחב אם לרשום דו"ח לנהג או להסתפק באזהרה.
 
דו"ח ה"אזהרה", משמעו רישום ותיעוד העבירה שנעברה ומועדה במאגרי המידע של משטרת ישראל, וזאת לצורכי מעקב. יש לציין כי בשום מקרה לא ניתן להציג תיעוד זה בפני ביהמ"ש במסגרת הנתונים הכוללים של העבר התעבורתי.

עבירות שבהן אין אפשרות להמיר דו"ח באזהרה
חשוב להדגיש כי לשוטר אין סמכות לנקוט בדרך של רישום אזהרה כאשר מדובר בנהג שביצע את העבירות הבאות

נסיעה באור אדום, עקיפות וסטיות, עצירה בחניית נכה, עבירות מטען, שימוש בטלפון נייד, אי מתן זכות קדימה להולכי רגל, תמרור עצור, נהיגה בשוליים, נהיגה על אי תנועה מסומן, חציית שטח הפרדה ועבירות מהירות.

מהם הקריטריונים להמרת דו"ח באזהרה?

על פי נוהל של משטרת ישראל הקריטריונים לרישום דו"ח אזהרה הינם כדלקמן:

  • לא ירשם דו"ח אזהרה גם בעבירות שניתן לתת בגינן דו"ח כזה אם מידת ההפרעה או הסיכון שנגרמו בגינן היו חמורות.
  • הדבר מותנה בהודאתו של הנהג בביצוע העבירה.
  • לנהג קיים ותק נהיגה של שבע שנים לפחות.
  • לא רשומות לחובתו של הנהג הרשעה או אזהרה במהלך חמש השנים שקדמו לעבירה הנוכחית.
  • יישקלו נסיבות ביצוע העבירה ומידת הסיכון או ההפרעה שגרם הנהג בנהיגתו.
     

יש לציין כי גם אם השוטר החליט שהעבירה ונסיבותיה מאפשרים רישום דו"ח אזהרה אך הוא החליט לרשום לנהג דו"ח, הנהג עדיין יוכל לפנות למרכז פניות נהגים בבקשה להמיר את הדו"ח לאזהרה. למרכז פניות נהגים נתונה הסמכות להמיר דו"ח באזהרה ככל שמדובר בנהג עם 14 שנות ותק נהיגה וכ-10 שנים ללא עבירות תנועה. 

המלצתי היא לצרף לבקשה תצהיר מאומת על ידי עורך דין שבו יפורטו כלל הנסיבות המקלות שבעטיין בוצעה העבירה לדעת הנהג (כזכור לשם קבלת בקשת ההמרה לאזהרה חייבים להודות בביצוע העבירה). במסגרת התצהיר יפורטו גם הנסיבות האישיות החריגות של הנהג אשר יש להתחשב בהן לצורך קבלת הבקשה כגון: מצב כלכלי, מצב אישי חריג, המלצות וכיוצ"ב.

הגשת ערעור לאחר קבלת אזהרה כאשר הנהג סבור שלא ביצע כל עבירה
עוד יוער כי נהג שנרשמה נגדו אזהרה אך הוא סבור כי הוא כלל לא ביצע כל עבירה, רשאי להגיש ערעור על דו"ח זה אשר במסגרתו הוא עותר לבטלו. לאחר בירור טענותיו של הנהג קיימות שתי החלטות אפשריות. 

אפשרות אחת, היא קבלת טענות הנהג וביטול הדו"ח ואילו ההחלטה השנייה הינה מסירת הודעה על דחיית בקשתו ויידועו בדבר אפשרותו להגיש בקשה להישפט ביחס לאותה עבירה. במקרה שהנהג יחליט להגיש בקשה להישפט כאמור האזהרה תומר לכתב אישום, והעניין יתברר בביהמ"ש ככל אישום.

על פי החוק יש להגיש בקשה להמיר דו"ח לדו"ח אזהרה בתוך 30 יום ממועד המצאת הדו"ח המקורי. לבקשה יש לצרף את צילום הדו"ח כמו גם צילום תעודת זהות וחתימה. את הבקשה ניתן לשלוח בדואר רשום, למרכז פניות נהגים ת.ד. 120 פ"ת מיקוד 49100.

חשוב להפעיל שיקול דעת לפני הודאה בעבירה
כאמור לעיל, קיימות עבירות רבות אשר ביחס אליהן לא ניתן לנקוט בדרך של אזהרה בשום מקרה. לכן, היזהרו והישמרו לבל תודו מיד בפני השוטר שעצר אתכם בביצוע עבירה מתוך מטרה לשכנעו כי יסתפק בדו"ח אזהרה. 

אתם עלולים לצאת קרחים מכאן ומכאן, ככל שמדובר באותן עבירות כאמור. מחד, בקשתכם תידחה ומאידך, הודאתכם בביצוע העבירה תרשם מיד על ידי השוטר. רישום זה צפוי להקשות מאוד על עורך הדין שייצג אתכם בהגנה על חפותכם או בניהול התיק במטרה להגיע להסדר מקל. 

יש לזכור תמיד, כי נהג מן היישוב אינו בקיא בהוראות החוק הרלוונטיות בתחום התעבורה ולפקודת התעבורה ותקנותיה (שכוללות מאות תקנות). לכן, לעולם על הנהג להפעיל שיקול דעת נכבד באם להודות בפני השוטר על ביצוע העבירה המיוחסת לו.

הודאה עקיפה בעבירה עלולה להוביל להרשעה
הפעלת שיקול הדעת מתייחסת גם להודאה עקיפה בכך שהנהג יאמר לשוטר: "אני מצטער תוותר לי אני ממהר". די במשפט זה כדי להוות ראשית הודאה שבקלילות יכולה להפוך להרשעה.

התנהלות מעיין זו של הנהג, יכולה להכשיל באופן חמור ואף להוריד לטמיון קו הגנה מעולה שיכול היה להיות לו, בין אם בשל מיומנות לקויה של השוטר בהפעלת מכשיר האכיפה, בין אם ביחס לכיול המכשיר, ובין אם עקב סתירות בראיות בין עדי התביעה ועוד.

עורך דין יהונתן רבינוביץ מנהל פורום תעבורה, עוסק בייצוג חשודים ונאשמים בכל סוגי עבירות התעבורה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לדיני תעבורה LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.