אשת החינוך מרים פרץ, ששכלה שניים מבניה שהיו קציני צה"ל, העלתה הערב (רביעי) סרטון מרגש, כשנפגשה עם משפחתו של לוחם גדס"ר גולני, עמית בן יגאל ז"ל, שנהרג אמש מאבן שהושלכה על ראשו במבנה בכפר יעבד שבמרחב החטיבה המרחבית "מנשה".

פרץ כתבה בציוץ בו פרסמה את הסרטון: "במפגש הכואב עם הוריו של הלוחם עמית בן יגאל ז"ל נחשפתי למקורות הרוח שמהם ינק עמית.
נאווה וברוך אנשי חינוך וחסד מדהימים שחינכו את בנם על ערכי נתינה ואהבת עם ומולדת. לא פלא שבחר להתגייס לסיירת גולני, ולצערנו נפל בעודו מגן עלינו, כדי שנוכל להמשיך לחיות במדינה שכה אהב. יהי זכרו ברוך".

מוקדם יותר, התראיינה פרץ לתכנית "חמש עם רפי רשף" בערוץ 12, והתייחסה למקרה הטרגי שהתרחש אמש, בו נהרג בן יגאל. ולכך שהיה בן יחיד, ובעקבות כך הוריו היו צריכים לחתום לו על אישור לשרת כחייל קרבי. המקרה דומה לזה של בנה השני של פרץ, אלירז, שנהרג כקצין בהיתקלות בחוליית מחבלים ברצועת עזה, ונזקק גם הוא לחתימה כדי לשרת ביחידה קרבית, מכיוון שהתגייס זמן לאחר מות אחיו הבכור, אוריאל, שנהרג ב-1998 כמפקד מחלקת הסיור בגדוד 51 של חטיבת גולני.

"אלירז בא אליי ואמר לי אמא בבקשה תעצרי, אל תחתמי להם" סיפרה פרץ, והוסיפה: אמרתי לו 'אבל אני לא רוצה שתמשיך, אני ואבא לא נעמוד בעוד ילד. אי אפשר'. זה קרה ישר אחרי השבעה, לא אחרי שנה או שנתיים. המוות עוד היה בבית שלי".

מרים פרץ. צילום: יוסי אלוני
מרים פרץ. צילום: יוסי אלוני

"הוא ביקש ממני בקשה מיוחדת, תני לי שבוע אחד למחשבה" המשיכה פרץ, "הוא נסע למכינה שלו בעצמונה, ונפגש עם האלוף דורון אלמוג שאיבד את אחיו במלחמה. אני לא יודעת מה הם דיברו ביניהם, אבל אני זוכרת שאלירז חזר, הניח את ראשו על ברכיי ואמר לי 'תברכיני אמא'. החלטתי, אני ממשיך'. אמרתי לו 'אלירז אני לא יכולה', והוא אמר לי: 'מה לימדת אותי כל החיים, להגשים את החלומות שלי'. ואז, כשהוא התגייס בשנת 98', זה לא מה שקורה היום, אז נלקחתי לעורך דין, ואני זוכרת שכל הדרך בכינו. אתה חותם על הלוואות ומשכנתא, אבל לא על חיי בנך. הגענו לשם בבכי וכשנתנו לי את העט, רעדתי".

"אני חייבת לומר, אחד הדברים שהכי מאפיינים הורים שכולים זה כעס לא רק על הצבא, אלא גם על עצמם" הבהירה פרץ וציינה: "אני לא יכולה לחיות כל הזמן באשמה. אנחנו שולחים את ילדינו ואנחנו בחרדה. הרבה מדברים סרה על הנוער שלנו, אבל תראה את עמית, תראה את הנער הזה, כשאומרים שהמתגייסים היום לא רוצים ללכת לקרבי. עמית הוא חלק מאיתנו".

כזכור, עמית בן יגאל ז"ל נהרג בגיל 21 והובא אמש למנוחות. מבדיקה ראשונה שביצעו בצה"ל עלה כי זורק האבן טרם זוהה וכי לא בוצע ירי לעברו. מדובר במעצר של שני מבוקשים החשודים במעורבות בטרור, ושניים נוספים שקשורים להשלכת אבנים על רכבים ישראלים. מדובר בהרוג הראשון השנה בפעילות מבצעית.