מה יהיה על הסיפוח? אסור לזלזל ולהמעיט ממרכזיות הנושא המעסיק את הממשלה החדשה, ההחלטה לספח שטחים בגדה המערבית. זהו נושא קריטי, לתומכיו ולשולליו, וגם למזכיר המדינה מייק פופמאו. לראשונה מאז התפרצות נגיף הקורונה, בכיר אמריקאי בדרג של שר חוץ יצא מתחומי ארה"ב לביקור במדינת חוץ. היה חשוב ודחוף לפומפאו לדון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ומחליפו הצפוי חבר הכנסת בני גנץ, על נושא הסיפוח.

אבל נושא כמו הצורך וההזדמנות לסיפוח מחודש של יהודי ארה"ב למדינת ישראל לא זוכה לתשומת לב בשיח הציבורי בישראל ולא מוזכר בדיווחים על המאמצים של נתניהו להרכיב ממשלה חדשה. זהו סיפוח שנחוץ, דרוש, שצבר דחיפות בשנים האחרונות. אבל הדיווחים הם על גורל ראשות משרד הבריאות, מה צפוי למשרד החינוך, מי יעמוד בראש המשרד לביטחון פנים. מה בדבר משרד התפוצות? לא שומעים על מאבק והתמודדות לראשות משרד התפוצות. אין חבר או חברת כנסת או פוליטיקאי שמבקשים וחותרים להשיג כהונה שתכתיר אותם כמי שדואגים ופועלם לחבר מחדש, לשקם ולהחיות את היחסים בין ישראל לקהילה היהודית הגדולה בארה"ב. נו, באמת?

פומפאו נוחת בישראל (צילום: Ziv Sokolov/U.S. Embassy Jerusalem)
פומפאו נוחת בישראל (צילום: Ziv Sokolov/U.S. Embassy Jerusalem)

הדיווחים על מצוקת יהודי התפוצות, בעקבות מגיפת הקורונה, הצהרות מתוקשרות של ארגונים ופוליטיקאים בישראל על אומללותה של הקהילה בניו יורק בגין היקף הנפגעים היהודים מנגיף הקורונה, הקריאות לצורך לסייע ליהודי ניו יורק נעלמו באחרונה מאמצעי התקשורת בישראל באותה פתאומיות שהם פורסמו ושווקו בקול תרועה לפני שבועיים. "לומר את האמת, לא התרגשתי ולא התפעלתי גם מהפרסומים על דאגה בישראל ממצבם הקשה של יהודי ניו יורק בגלל נגיף הקורונה", אמר בשיחה עמו בכיר יהודי ידוע ומוערך בניו יורק, שכיהן בעבר כיו"ר ועידת הנשיאים. הפרסומים על הצורך שישראל תגיש סיוע לקהילה בניו יורק, הגיבו בכירים יהודים בלעג וביטול. "הקהילה בניו יורק תשתקם ותסתדר יפה בלי עזרה וסיוע מישראל", אמר האיש. דיפלומט ישראלי בכיר, המקיים קשרים הדוקים עם ראשי הקהילה ועסקניה הבכירים אמר בשיחה עמו, "בישראל מדברים על סיוע לקהילה מישראל. אבל אף אחד לא אומר איך ובמה. מבחינה פרקטית הדיבורים האלו הם שטויות".

הטעות היסודית שנכשלים בה כל מי שמקוננים על מצוקתם של יהודי ארה"ב ובמיוחד ניו יורק היא הקשר והזיקה שהם יוצרים בין המשבר ביחסים למגיפת הקורונה. הם מתעלמים ואינם מודעים לעובדה שלמשבר היחסים בין ישראל לקהילה בארה"ב אין שום נגיעה ושייכות לנגיף הקורונה. המשבר היה קיים לפני התפרצות המגיפה וישאר ביום שאחריה. מדובר בנתק מוחלט וריחוק בין ישראל לקהילה הגדולה בניו יורק, שקיים, העמיק והתעצם בשנים האחרונות ויצר מציאות של אי-יחסים וניכור בין ישראל לבין הרוב הגדול, המכריע והמוביל ביהדות ארה"ב. אין כותרת שגויה, טועה ומטעה כמו זאת שפורסמה באתר בישראל ש"הקורונה היא המבחן לאחריות של המדינה לעם היהודי". שטויות. האחריות של המדינה לעם היהודי היא וצריכה להיות יסוד מוסד, בסיס איתן ליחסי גומלין ולקשרים הדדיים בלי שום קשר וזיקה להתפתחות (גם טרגית וקטסטרופלית כמו מגיפת הקורונה).

קורונה - גבר מחטא את קרונות הרכבת התחתית בניו יורק (צילום: Spencer Platt/Getty Images)
קורונה - גבר מחטא את קרונות הרכבת התחתית בניו יורק (צילום: Spencer Platt/Getty Images)

שלושה מיליון וחצי היהודים בארה"ב, השייכים והמזוהים עם שני המיגזרים הדתיים בארה"ב, הרפורמים והקונסרבטיביים, חשים נפגעים, כעסים ומופלים לרעה מהעובדה שראש הממשלה נתניהו מעכב, משהה ומתסכל את יישומה של החלטה שאושרה בממשלה לפני שלוש שנים בדבר מיתווה המאפשר נגישות לכותל המערבי ליהודי שתי התנועות האלה. חוק הגיור מעצים את תחושת התיסכול בקרב יהודים אלה. תחושה שהייתה קיימת לפני פרוץ מגיפת הקורונה ולא נראה שתיעלם או אפילו תיחלש ביום שאחרי.

"הממשלה החדשה שתקום בישראל תגרום דכאון ודכדוך לכל היהודים המזהים עצמם כתומכים ומחוייבים לישראל כמדינה דמוקרטית", אמר בשיחה עמו אריק יופה, מי שכיהן שנים רבות כנשיא התנועה הרפורמית ומגלה מעורבות פעילה בחיי הקהילה בארה"ב. "אני אומר בושו והכלמו כל מי שנתנו ידם וחתמו על הסכם הקמת הממשלה החדשה. זאת לא ממשלה שהציונות ציפתה לה". בכיר יהודי, שפרש לא כבר מראשות ארגון יהודי מרכזי אמר, "לא רק שר החוץ פומפאו צריך היה לרוץ לישראל ולבחון מה צפוי מהממשלה החדשה. גם מנהיג יהודי צריך היה עכשיו לטוס לישראל ולהיפגש עם נתניהו ועם גנץ ולדון עמם על דרכים ומאמצים לחדש את היחסים עם הקהילה הגדולה בארה"ב. אבל לא נראה שזאת בעיה שמעניינת או שתעניין את ההנהגה הפוליטית בישראל".