Online Maariv <[email protected]>
Wed, May 13, 6:29 PM (9 hours ago) 
 
 
 
to me
 
 
 שני משברים הפוקדים בימים אלה את לבנון – משבר הקורונה והמשבר הכלכלי – מסייעים לארגון חיזבאללה להעמיק את אחיזתו והשפעתו בלבנון ולקבוע שהוא שחקן שאי אפשר לעקוף או להתעלם ממנו. כל זה על רקע הערכות גורמים ישראלים על כך שהארגון משדר חולשה. הכרזת גרמניה שחיזבאללה הוא ארגון טרור (אולי גם צרפת תלך בעקבותיה), יחד עם חיסולו של סולימאני פטרונו של נסראללה, הותירו את הרושם שהארגון בירידה.

משבר הקורונה העניק לחיזבאללה הזדמנות שעליה לא חלם להאדיר את שמו ופועלו. הארגון הצליח להקים מערך רפואי שלא מבייש אף מדינה עם יכולות והרבה כסף – 4,500 רופאים ורופאות, אחים ואחיות וסייענים, 5,000 מתנדבים, ארבעה בתי חולים, 450 מיטות, 32 מרכזי אבחון ויותר מ־50 אמבולנסים. תזכורת: שר הבריאות הלבנוני הוא איש חיזבאללה, ותקציב המשרד אינו נתון לפיקוח ישיר של מועצת השרים, קרי הממשלה. ניצולו אפשרי בלי מפריע וזה מה שחיזבאללה עושה. בתחילת המשבר הארגון נקט גישה ממלכתית, כלומר טיפול וסיוע לכלל האוכלוסייה. עד מהרה ראה שהוא לא צובר נקודות זכות בציבור השיעי ובקרב אנשיו, כפי שהיה רוצה, והוא שינה את גישתו. הוא זנח את הארשת הממלכתית לטובת התפארות פומבית בעצמו, כמי שפועל לטובת “חברת ההתנגדות", שזה הוא ואנשיו. שאר העדות בלבנון זועמות עליו, אך ידיהן כפותות. יותר מאשר הפגנת הכוח של חיזבאללה, חולשת יריביו מכתיבה את המהלכים והיא שמאפשרת לארגון לצבור נקודות.

המשבר השני, הכלכלי הישן־חדש, מהווה כר פעולה לחיזבאללה כדי להעמיק עוד יותר את השפעתו במדינה. אחרי שהצליח להביא להפסקת ההפגנות אשר שטפו את המדינה בחודשים האחרונים, על ידי שימוש בבריונים שלו, הארגון מפזר עכשיו איומים חדשים לאור ההפגנות המתחדשות נגד המצב הכלכלי המידרדר, נפילת ערך הלירה הלבנונית והמחסור במוצרים בשווקים. אומנם המשבר הכלכלי עקף את משבר הקורונה, אבל חיזבאללה מנצל את שניהם לצרכיו האנוכיים. לחיזבאללה לא מפריע לעשות זאת, כי ביכולתו לטפל בכמה וכמה נושאים בבד אחת כי הוא זוכה לגיבוי הנשיא עואן, שבידיו סמכויות רבות.

הסיוע הצבאי שמושיטה ארצות הברית לצבא לבנון, מתוך אמונה שהוא הגוף היחידי היכול להתמודד עם חיזבאללה, לא הניב לפי שעה את הפרי המיוחל, ובפועל אף גורם בלבנון אינו יכול או מעוניין בעימות כוחני עם חיזבאללה. את זה נסראללה יודע. על אף הפרסומים שכביכול הארגון משדר חולשה, לפנינו התעצמות של הארגון והעמקת השפעתו. יש לקחת בחשבון שאם תפרוץ בעתיד מלחמה עם ישראל, יעמוד לרשות הארגון, בנוסף לחיילים שצברו ניסיון צבאי בשדות הקרב בסוריה, מערך רפואי משמעותי כדי לטפל בנפגעיו, שמשבר הקורונה העניק לו כמו מן מהשמיים.