"מערכת היחסים עם ישראל חשובה מאד": מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, התראיין אתמול במהלך ביקורו הקצר בישראל לרשת כאן ב', וסיפר על פרטי השיחה שניהל עם ראש הממשלה נתניהו ועם יו"ר כחול לבן, בני גנץ, בפגישתם בירושלים. כמו כן, הביע את עמדתו ביחס לממשלת הרוטציה שתושבע היום (חמישי), התייחס לסוגיית הסיפוח ולהחלת הריבונות, וכן לאיומים במזרח התיכון ומאיראן בפרט.

"אלו זמנים קשים ברחבי העולם, אבל זו מערכת יחסים חשובה מאוד בתקופה חשובה ביותר", פתח פומפאו כשדיבר על יחסי המעצמה עם ישראל, והוסיף, "דיברתי עם נתניהו וגנץ על נושאים רבים ונרחבים, בין היתר על ההתמודדות עם איראן ועל המאמץ להאריך את אמברגו הנשק על איראן. העבודה שהאמריקאים עשו הייתה אפקטיבית ועזרה במניעת משאבים מהמשטר האיראני בעולם".

בתוך כך, גורמים במחלקת המדינה האמריקאית, שהתלוו למזכיר המדינה, התייחסו לנושא והרחיבו על דבריו של מזכיר המדינה, כשאמרו כי "אנו נוטים להתעלם מהאיום האיראני משום הוא עובדה קיימת בשטח, אך מדובר בבעיה חמורה שמוסיפה להחמיר במספר חזיתות. האיראנים ממשיכים להתקדם עם תכנית הגרעין, כך שמדובר בסוגיה שמהווה דאגה גוברת עבורנו. מבחינת האירועים שהתרחשו לאחרונה ומגבירים את הדחיפות לטיפול בסוגיה הזו, ניתן להתייחס לתקיפות התכופות בסוריה. נראה שישראל מרחיבה את סט המטרות שלה, כך לפי דיווחים שאנו קוראים. אנחנו עוקבים אחרי המצב שם לאורך התקופה ומבחינים בהסלמה". 

עוד הוסיפו כי "מניעת משאבים מאיראן והסנקציות, זה נושא שתמיד נמצא בפיתוח. מועצת הביטחון עוסקת בזה, זה בעדיפות עליונה עבורנו. יש דאגה מההתנהלות האיראנית, מבחינת היכולות שלהם, ההתנהלות שלהם, ההתעלמות מהסנקציות, הזלזול בחוק הבינלאומי. ייתכן שזה יחמיר עם שינויים במשטר שם. איראן מייצאת כל מיני סוגים של נשק לבנות הברית שלהם באזור, והם משתמשים בזה כדי לתקוף מדינות חברות באיחוד או בערב הסעודית וכן הלאה. הם מאד מסוכנים". 

אישה איראנית חולפת על פני גרפיטי אנטי אמריקאי על שגרירות ארה''ב בטהרן  (צילום: רויטרס)
אישה איראנית חולפת על פני גרפיטי אנטי אמריקאי על שגרירות ארה''ב בטהרן (צילום: רויטרס)

בהתייחס לסוגיית הסיפוח, אמר פומפאו במהלך הראיון כי "הממשלה הישראלית תחליט בנושא הזה, מתי לעשות את זה ואיך. אני מקווה שהפלסטינים יבינו ששלום הוא טוב בשבילם". גם הגורמים במחלקת המדינה הרחיבו על הדיון בסוגיית הסיפוח, והוסיפו כי מטרת הביקור, על אף הדיווחים, לא הייתה לעסוק בשאלת החלת הריבונות. "אנחנו עובדים עם הישראלים על מנת להחיל חזון של שלום ואנחנו תומכים במאמצים שלהם. הממשלה הישראלית היא בעלת כמה קצוות, ואני חושב שזה ייקח זמן להחליט יחד בנוגע למדיניות בנושא הזה. עם זאת, יש צורך להבהיר, לא הגענו הנה לפגישה הזו כדי לדבר על הסיפוח בלבד, אלו דיווחים לא נכונים, זו לא הייתה מטרת הביקור". 

כמו כן, הוסיפו הגורמים כי "הישראלים מודעים לאיך מהלך של סיפוח יתקבל בשכונה שהם חיים בה, ולכן הם יעשו את החישובים שלהם. ישראל יודעת איך להתמודד עם השותפים שלה במדינות הערביות".

בנימין נתניהו מכריז על כוונתו לסיפוח הבקעה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
בנימין נתניהו מכריז על כוונתו לסיפוח הבקעה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

לבסוף, נשאל פומפאו על השבעת הממשלה הישראלית החדשה ועל ההתנהלות מול שני ראשי ממשלה ואמר כי "נתנהל כפי שתמיד התנהלנו ביחסים בין ארה"ב לישראל. אני בטוח שממשלת האחדות תשיג דברים טובים ליחסים בין המדינות ולעם בישראל".

כמו כן, על פי הגורמים שנכחו בפגישה, דנו במהלכה גם בהתפשטות נגיף הקורונה, המהווה בעיה בינלאומית: "מדובר בבעיה ענקית. במהלך הפגישה דנו בעבודה משותפת, שיתוף פעולה אזורי עם ישראל וכן על התפקיד של סין במשבר. אין בעיה עם סין והיחסים אתה מבחינת מסחר", הדגישו, אך הוסיפו כי "הנגיף מדגיש את הבעיה במערכות יחסים עם מדינות שאינן שקופות לחלוטין".