שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, הרב רפי פרץ, הודיע היום (חמישי) לחברי ימינה על החלטתו להתפצל מהרשימה ולהצטרף לקואליציה. הוא ימונה לשר לענייני ירושלים. פרץ הסביר כי הוא חש חובה בתקופת משבר הקורונה לעשות זאת. עם זאת, כשלוש שעות מאוחר יותר - נודע כי נתניהו מנסה לשכנע את הרב פרץ לוותר על התיק, ולהסכים לקחת במקום את תיק ההתיישבות, זאת מפני שתיק ירושלים הובטח לאחר משרי הליכוד. הרב פרץ השיב: "לא יקרה".

כאמור, ההסכם הקואליציוני בין הליכוד והבית היהודי טרם נסגר סופית. הסעיף שגרם לעיכובים בנושא הוא הדרישה של הרב פרץ, לפיה הרב הראשי האשכנזי יהיה מועמד של הבית היהודי, ונציגי הליכוד בגוף הבוחר יהיו מחוייבים לתמוך בו.

מוקדם יותר, שר הביטחון ויו"ר ימינה, נפתלי בנט פרסם הודעה בחשבון הפייסבוק הרשמי שלו והתייחס להצטרפות מפלגתו לאופוזיציה כשהכריז "אנחנו הולכים לשרת משם בלב שלם. מרימים היום את הראש ויוצאים למערכה. אופוזיציה - מתחילים". 

תחילה כתב השר בנט כי "8 שנים שלנו בממשלת נתניהו מסתיימות היום. ראש הממשלה בחר להיפטר מימינה שהייתה עמוד השדרה הלאומי שלו, ובחר בדרך ההפוכה, הקלה יותר. דרך שאינה ימין. דרך בלי ריבונות, בלי משילות, בלי עמידה לאומית". 

"מעולם לא הצבעתי נגד נתניהו בכנסת. מעולם לא הצעתי מועמד אחר זולתו להרכבת הממשלה, אך גם מעולם לא בגדתי במצפוני. נלחמתי על עמדותיי, גם כשזה היה כרוך בעימות עם ראש הממשלה נתניהו. נאבקתי למנוע שחרור מחבלים ישראלים. נתניהו כעס, אך הצלחנו ומנענו", האשים. 

"הכלל שלי ברור: קודם כל הדרך, ורק אחר כך הנאמנות למבנה הקואליציוני. נתניהו, שהאשים אותי עשרות פעמים בכנסי מערכת הבחירות שלו, בכך שאתמוך בגנץ ואביא את השמאל לממשלה, הוא אותו נתניהו שהקים ממשלה עם אשכנזי כשר החוץ, גנץ בביטחון וניסנקורן במשפטים, עמיר פרץ ואיציק שמולי לצידם", המשיך. 

לפיד מברך את בנט (צילום: צילום מסך טוויטר)
לפיד מברך את בנט (צילום: צילום מסך טוויטר)

"לימינה לא היה מקום. לא ביקשנו שררה, ביקשנו להשפיע. ביקשתי מראש הממשלה ליטול על עצמי את משרד הבריאות ואת בניית מערך חירום לאומי נגד מגיפות, כדי להיות מוכנים להתפרצות נוספת בחורף, וכדי שהפעם לא נצטרך לפגוע אנושות בפרנסה של מעל מיליון ישראלים. כולם ברחו מתיק הבריאות. אין בו "תהילה", והוא לבטח פחות יוקרתי מהביטחון או החוץ. התכוונתי להיכנס בכל מאודי ובכל כוחי למשימה וראש הממשלה אפילו לא טרח לחזור אליי", סיפר. 

"רה"מ תקשר איתנו רק דרך סרטונים וציוצים בהם אמר דברים שאינם נכונים. זו לא בחירה באנשים, אלא בחירה בדרך. אני מכבד את ראש הממשלה נתניהו, יש לו זכויות רבות, אך הוא זקוק למצפן ערכי לאומי חזק לצדו. הוא זקוק למצפן לאומי חזק, אך לא ממש אוהב שיש כזה, לכן הוא תמיד מנסה להחליש אותנו, לקצץ את כנפינו, לבוז לנו", ביקר בחריפות והוסיף לסיום: "אנחנו מרימים היום את הראש, ויוצאים למערכה. נעשה את זה הרבה יותר מהר משאתם חושבים. אופוזיציה - מתחילים".

מהליכוד נמסר בתגובה: "אם בנט היה מקבל את תיק הבריאות הוא היה אומר שזו ממשלת החלומות של הימין. בגלל שלא קיבל הוא החליט לגרור את ימינה לאופוזיציה ועוד קודם לכן לא המליץ על נתניהו לנשיא המדינה, בניגוד לרצון בוחריו. בבחירות מועד א׳ בנט לא עבר את אחוז החסימה ובזבז קולות לימין. בבחירות מועד ג׳ - רק בגלל כיסאולוגיה - בנט העדיף לזרוק שישה מנדטים של הימין לאופוזיציה עם לפיד וליברמן במקום להצטרף לממשלה שתוביל מהלך היסטורי של החלת הריבונות. תם עידן בנט".

נתניהו ובנט (צילום: מרק ישראל סלם)
נתניהו ובנט (צילום: מרק ישראל סלם)

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, התראיין הבוקר בכאן ב' והתייחס למבנה האופוזיציה, ואמר כי "זו תהיה אופוזיציה מאד מתפקדת. אני חושב שזה גם צורך חיוני לבנות אלטרנטיבה שלטונית. יש פה אוסף של טרמפיסטים ואופורטוניסטים שזזו ממפלגה למפלגה כדי לתפוס את הכיסא. חייבים לבנות אלטרנטיבה רצינית".

בהמשך התייחס ליברמן למפלגתו של השר בנט במובחן, ואמר כי "אין ספק שנתניהו העביר מסע השפלה את ימינה", אמר, אך סייג: "להערכתי, בסוף נראה אותם זוחלים חזרה לממשלה. הם חתמו נאמנות לנתניהו כבר אינספור פעמים".  

אביגדור ליברמן (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
אביגדור ליברמן (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)