ברשות שדות התעופה נערכים לקראת פתיחת השדות ב-1 ביוני. נרי ירקוני, לשעבר ראש מנהל התעופה האזרחית, התייחס הבוקר (חמישי) לנושא בתכנית של גיא פלג וניסים משעל ב-103FM

חשבתי שהמטוסים מהווים מדגרת וירוסים. אתה אומר אחרת.
"זה די פשוט, כשאתה מדבר על מדגרה, אני לא איש רפואה אבל קצת אני מבין כמו כולנו, אז יש הבדל בין מה שיש באוויר לבין משטחים. זה נכון שבמטוס יש הרבה מאוד משטחים שהרבה מאוד ידיים עוברות עליהם. עדיין כנראה פחות מאוטובוס, רכבות, מעליות וכרטיסי אשראי, כי כשאתה נכנס למטוס אתה יושב 10 שעות באותו כיסא ולא מתחלף בכל דקה כמו במקומות אחרים. לגבי הטווח האווירי, צריך לזכור שמערכת מיזוג, גם חימום וגם קירור, משתמשות באוויר שנמצא בדרך כלל בחדר או בחלל וממחזרות אותו. הן כל הזמן מקררות ומחממות וזה בגלל יעילות אנרגטית. אם תיקח אוויר מבחוץ ב-35 מעלות כדי להוריד ל-18 זו הרבה עבודה, אם תיקח 20 מעלות ותקרר ל-18 זה יותר פשוט. לכן משיקולי יעילות אנרגטית זה המצב".

מסוכן לטוס בימי הקורונה?
"אם אתה רוצה מסוכן או לא מסוכן הגעת לאדם הלא נכון, תלך ללוטו, שם זה שחור לבן, כן מסוכן לא מסוכן. החיים פשוטים אבל אנחנו בדרך כלל נמצאים בתחום הבז'. אם אתה מחפש כותרת ואיזה זיץ לא תקבל ממני מישהו אחר יגיד מסוכן לא מסוכן. אתה רוצה הסבר אני אתן לך הסבר".

הסבר למה?
"למה גיא פלג הופתע אתמול כמו הרבה אנשים אחרים. מה שקורה במטוס מסיבות בכלל שלא קשורות לא לבריאות ולא לשיקולים אנרגטיים, שאין ברירה אלא להכניס לתוכו כל הזמן כמויות אדירות של אוויר מבחוץ וזה כי צריך לייצר במטוס עודף לחץ על המצב החיצוני בשביל שנוכל לחיות שם. בגובה שמטוס טס, אם לא תהיה בעודף לחץ לא תחיה - תוך שניות ספורות אתה מאבד הכרה ומת. לכן כל הזמן נכנס אוויר מבחוץ שהוא אוויר עם הרכב די דומה לאוויר שנמצא על הקרקע רק בלחץ נמוך, לכן מכיסים אותו כל הזמן כי גם המטוס לא אטום ובורח ממנו כל הזמן".

אתה אומר בעצם שהמטוס כשהוא בתנועה הוא מאוורר כל הזמן בכמויות אדירות של אוויר מבחוץ במובן הזה שהסכנה של מערכת סגורה שתפיץ נגיפים - מסוכנת פחות ממה שחשבנו.
"נכון מאוד, אי אפשר טוב בלי רע. הבעיה היא כשהמטוס נמצא על הקרקע, לא צריך לדחוס אותו באוויר כי הלחץ הפנימי זהה ללחץ החיצוני אז עלול להיווצר מצב בו יש מערכת מיזוג שבמקרה הכי גרוע זה אוטובוס, אין יותר גרוע - מטוס הוא אף פעם לא יותר גרוע מאוטובוס, הוא יכול להיות רק יותר טוב. על הקרקע יש לטייסים בחלק מהמטוסים אופציה לבחור אם הם רוצים לקחת אויר מבפנים או מבחוץ, זה עניין של החלטה. כמו באוטו, במיזוג באוטו יש כפתור כזה שאתה יכול לבחור אם אתה רוצה אוויר מבפנים או מבחוץ. אגב, אם תיכנסו למונית כל המוניות נוסעות עם אויר ממוחזר מבפנים, כי זה חוסך דלק, זאת הסיבה היחידה".

חוזרים לטוס?
"בוודאי שחוזרים לטוס, אנחנו נחזור לטוס, הטיסות יחזרו, יכול להיות שהנפח שלהן יהיה יותר קטן, יכול להיות שהקורונה עשתה פה תהליך כמו במקומות אחרים, האיצה אותנו למקומות הרבה יותר טובים של 'חבר'ה תפסיקו להגזים עם הטיסות', ולא טסים ב-50 יורו מכל מקום לכל מקום כי זה לא נכון ולא יעיל. נחזור למקום הנורמלי שטס מי שצריך לטוס, משלמים טיפה יותר, הווליום טיפה ירד כמו אחרי 11/9, כולנו החזקנו את הראש ואמרנו נחזור לטוס אי פעם? בוודאי שנחזור".