החזרה לשגרה במערכת החינוך נמשכת. על פי הסכמה שהושגה אמר (חמישי) בפגישה בין מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ, מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, המערכת תופעל באופן מלא מיום ראשון ברוב היישובים. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אישר את המתווה בהמשך היום.

בנוסף, משרד העבודה והרווחה הודיע היום (שישי) כי בהמשך לאישור רה״מ, ובדומה למתווה משרד החינוך, ארגוני מעונות היום יפתחו את המעונות המפוקחים והמסובסדים לגילאי 0-3 ביום ב׳ באופן מלא. שר העבודה והרווחה, אופיר אקוניס: ״בשורה אדירה להורים שייחלו לאור הירוק של משרד הבריאות. עמדותינו והמלצותינו היו ברורות ועקביות ואני מברך על ההחלטה. אני מודה למנכ״ל המשרד אביגדור קפלן ולאמיר מדינה ראש אגף מעונות יום, על הסיוע והטיפול המקצועי והאחראי בעניין זה״.

בתוך כך, משרד החינוך פתר את בעיית ההסעות אל מוסדות החינוך. נקבעו נהלים שיאפשרו לשמור על כללי הזהירות וההיגיינה. ההסעות יחלו לפעול מיום ראשון ובדגש על חזרה הדרגתית בהתאם להיערכות של כל רשות. ההסעות תפעלנה בהתאם לכללים שנקבעו: שמירה על קבוצות קבועות ולא משתנות, מלווה בעלייה להסעה בשעות הבוקר, המושב שליד הנהג פנוי, רישום תלמידים בעלייה להסעה.

להלן המתווה להרחבת פתיחת מערכת החינוך:

מערכת החינוך תפתח באופן מלא החל מגיל לידה למעט אזורים שמהווים מוקד תחלואה. יובהר, כי הכוונה היא לאזורים שהיו מוגבלים במהלך החודשיים האחרונים וכן אזורים נוספים שהיו מוקדי תחלואה.

לקראת ה-1 ביוני תתבצע הערכת מצב נוספת לבחון את רשימת הערים בהם קיימת תחלואה גבוה.

  • תתבצע הקפדה מלאה על היגיינה בהתאם להנחיות של משרד הבריאות אשר תכלול, בין היתר, שטיפת ידיים הפרדה מיטבית בשירותים וכיוצא בזה. אין באמור כדי לגרוע מהנחיות כלליות אחרות שניתנו למערכת החינוך.
  • כל תלמיד יציג הצהרת בריאות בכניסה לבית הספר.
  • יש להקפיד על חבישת מסיכה בשטחים הפתוחים במהלך ההפסקות. כיתות ד׳ ומעלה יחבשו מסכות גם בשיעור עצמו.
  • בהפסקות האוכל תהיה הקפדה על מרחק של שני מטר.
  • ההפסקה בין השיעורים תהיה מדורגת.
  • בתי הספר והגנים יפעלו להעביר את מירב הפעילויות למקומות שמאפשרים מרחק של שני מטר.
  • מסגרות בהם תתגלה תחלואה תתבצע סגירה בהתאם לסדר הפעולות שיקבע משרד הבריאות.
  • במקביל יוקם צוות מצומצם להערכות מערכת החינוך לגל תחלואה נוסף.

המתווה החדש התקבל למרות התנגדויות מסוימות של משרד הבריאות, שביקש להחזיר ללימודים רק את גני הילדים בערים שבהן התחלואה נמוכה. במשרדי החינוך והאוצר ומרכז השלטון המקומי דרשו כי הוא יחול על שכבות הגיל, וכאמור בתום הדיון התקבלה החלטה לפתוח את הלימודים במתכונת מלאה, למעט ברשויות שהוגדרו כ"אדומות" בשל תחלואה גבוהה, ובהן בית שמש, שכונות מסוימות בירושלים, בני ברק והיישוב חורה.

"אנו מבקשים להפסיק את מתכונת הלימודים הנוכחית, מאחר שהיא יוצרת קשיים מרובים", אמר בישיבה מנכ"ל משרד החינוך, אבואב. "היא קוטעת את הרצף הלימודי, החברתי ופוגעת ברצף של המענים הרגשיים. על רקע שיעורי התחלואה הארציים הנמוכים, אני מבקש לקדם את חזרתה המלאה של מערכת החינוך לשגרה מלאה, תוך מתן דגש על יישובים שבהם קיימים שיעורי תחלואה נמוכים. במקומות אלה נערוך ניטור ומעקב צמוד אחר שיעורי התחלואה. לעומת זאת, ביישובים בהם שיעורי התחלואה יהיו גבוהים, החזרה תעשה בהתאם ובכפוף לכללים של משרד הבריאות".

כיתה ריקה (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
כיתה ריקה (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

כזכור, בשלטון המקומי התנגדו למתווה הציע משרד הבריאות. יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, ושי חג׳ג׳ יו״ר מרכז המועצות האזוריות, שלחו שלשום מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו כתבו כי "מתווה החזרה של תלמידי כיתות ד'-י' אינו מהווה חזרה ללימודים ולא נותן פתרון לאיש. ככל שלא תחזור המערכת לפעול במלואה לא נוכל לפתוח את מוסדות החינוך עבור שכבות נוספות". ביבס וחג'ג' המייצגים את כלל ראשי הרשויות ברחבי הארץ דרשו לגבש יחד עם הממשלה מתווה מותאם וראוי שעיקרו החזרת היישובים בהן התחלואה נמוכה באופן מלא לספסל הלימודים.

"הילדים הם לא שפני ניסיונות וההורים מחפשים פתרונות אמיתיים", כתב ביבס. "הפתרונות שהוצעו לא מספקים ובהעדר מתווה ראוי לא נחזיר את בני כיתות ד'-י' ללימודים".

כיתה ריקה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
כיתה ריקה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, התראיין היום בתכנית הקבינט ב-103FM וביקר בחריפות את מתווה החזרה לשגרה שהוצע על ידי משרד החינוך, שפוגע לטענתו ברווחתם ובאיכות החיים של תושבי עירו. "אנחנו סופגים, במירכאות, מהיום הראשון של המאבק בקורונה, ביתר שאת, את הזלזול וחוסר ההתייחסות בכל נושא של השלטון המרכזי לשלטון המקומי", פתח קוניק. 

מה יקרה מבחינת מערכת החינוך בגבעתיים ביום ראשון? 
"צריך להבין מה הממשלה הולכת להחליט, הפתרון האידאלי הוא לאפשר באופן עקרוני חזרה מלאה של מערכת החינוך בערים נקיות וירוקות, ואם הרשות המקומית, יחד עם צוותי החינוך, תחליט אחרת - זה גם בסדר. יכול להיות שנחליט בגבעתיים שאנחנו רוצים שכיתות ז'-ח' ילמדו החל מ-16:00 אחר הצהריים, למשל, עם ועדי ההורים וכו', לפחות יש בשורה שאין קפסולות ומגבלות".

קיבלת את ההחלטה כבר בעיר שלך?
"הלוואי והיינו יכולים, זה לא בסמכותנו. כרגע, אנחנו כמו כל עם ישראל, רואים טלוויזיה, שומעים מה ההחלטה ולאחר מכן מנסים להבין את המשמעות שלה. אנחנו לא משחקים בשטויות האלה יותר. תשתפו אותנו, ראשי הרשויות, ותנו לנו להחליט בערים שלנו איך נחזיר את מערכת החינוך לפי המגבלות הרפואיות".

מה תגיד לגננת שלחוצה מהמגע עם הילדים?
"את הלוגיסטיקה נדע לעשות לא פחות טוב. מה אני אומר לקופאית שיושבת בסופר ומוכרת? מה לעשות? לכאורה, ילדים הכי פחות מסוכנים אבל עוד הפעם, אני לא מחליט מה מסוכן, מה בריא ומה לא. שיגידו לי שמותר להכניס לגן ילדים כמות מסוימת של ילדים, אבל אל תחליטו לי איך הם יכנסו".

אתם צריכים להכין את התוכנית לחזרה לשגרה. 
"לשלטון המקומי ש את כל המתווים, אנחנו יודעים לעשות את זה. נמאס לנו לדבר אל הקיר, לכן יצאה החלטה לפני מספר ימים שאומרת בגדול – 'או הכול או כלום בערים הירוקות'. צריך לראות שהממשלה משחררת את האחיזה בערים הנקיות ואומרת להחזיר את מערכת החינוך במלואה. אם נחליט בגבעתיים שאנחנו מעדיפים להחזיר אותה בצורה מדורגת כזו או אחרת, אנחנו רוצים שזו תהיה החלטה שלנו ולא של בר סימן טוב, עם כל הכבוד. זו לוגיסטיקה של הפעלה מחדש של מערכת עירונית. היום זה בחינוך, מחר יגיד לי איך לאסוף את האשפה. אנחנו ראשי העיר, אנחנו המנהיגים האמיתיים בשטח, לכן אנו דורשים סמכויות".