משבר הקורונה והגבלות הפעילות והתנועה שהוטלו על הציבור בעקבותיו, הביאו לקיומו של מצב כלכלי קשה ומורכב. השבתת המשק וצמצום הפעילות גרמו לבעלי עסקים רבים להגיע למצב של חובות בהיקפים גדולים מאוד לספקים, בעלי נכסים, עובדים, בנקים ועוד.
 
לרשימת עורכי הדין בתחום פשיטת רגל, לחץ/י כאן

נוסף על כך, גם עובדים שכירים רבים הוצאו על ידי מעסיקיהם לחופשה ללא תשלום ואף פוטרו מעבודתם לצמיתות. חלק מהעובדים הללו נטלו על עצמם התחייבויות שונות לפני פרוץ המשבר, וכיום הם מוצאים את עצמם ניצבים בפני שוקת שבורה כאשר אין באפשרותם לעמוד בהתחייבויות הכספיות בהיעדר הכנסה ואפשרות למצוא עבודה חלופית.  

נוכח המצב הנוכחי נראית בקרב הציבור התעניינות הולכת וגוברת בפניה להליכי פשיטת רגל וחדלות פירעון. לפיכך, חשוב להדגיש כי בחירה מושכלת בעורך דין לפני פתיחה בהליכי פשיטת רגל תוכל לחסוך מהלקוח טעויות שעלולות לעלות לו כסף רב ולגרום לו עוגמת נפש וטרחה.

כדי לבחור עורך דין מתאים בתחום פשיטת הרגל מבין מגוון עורכי הדין העוסקים בתחום, חשוב לשים לב למספר המלצות שיסייעו לכל לקוח פוטנציאלי לצלוח את הליך פשיטת הרגל בצורה הטובה ביותר תוך צמצום הסיכון לטעויות. לנוכח הצפת השוק בעורכי דין חשוב להתייחס למספר עקרונות מנחים כדי לבחור את עורך הדין שייצג אתכם בצורה הטובה ביותר.

1.      לוודא שעורך הדין מתמחה בתחום פשיטת הרגל
בעוד מערכת המשפט הישראלית כוללת אינספור ענפים משפטיים ותחומי עיסוק, מומלץ ללקוח המתעניין בהליך פשיטת רגל לפנות לעורך דין שמתמחה בתחום פשיטת הרגל והליכי חדלות הפירעון, ואינו עוסק במקביל בתחומים נוספים כמו דיני משפחה, דיני מקרקעין, נזקי גוף ועוד.

עורך דין מנוסה ובעל ותק שעוסק אך ורק בתחום פשיטת הרגל וחדלות הפירעון לרוב יידע כיצד להתנהל מול לשכת ההוצאה לפועל. זאת מאחר שעורך דין כזה מכיר לעומק את סדרי הדין הנהוגים, את אופן התנהלות ההליכים ואת הדרישות המהותיות והפרוצדוראליות הכרוכות בניהול ההליך.

אין ספק כי פניה לעורך דין מקצועי שמתמחה בתחום פשיטת הרגל תשרת את טובת הלקוח ותתרום רבות לטיפול יעיל ואיכותי בעניינו, תוך צמצום האפשרות לטעויות משפטיות מהותיות ו/או טכניות.

מאחר שישנם אנשים המתחזים להיות עורכי דין ולהעניק שירותים משפטיים שונים מבלי שהוסמכו לכך, חשוב להקפיד לבדוק באתר לשכת עורכי הדין האם עורך הדין המבוקש רשום בלשכה כחבר פעיל המוסמך לייצג לקוחות בפני לשכת ההוצאה לפועל ובתי המשפט.

2.      קבלת המלצות מלקוחות קודמים שטופלו על ידי עורך הדין
במסגרת תהליך הבחירה בעורך הדין ניתן ואף רצוי להיעזר בהמלצות של חברים ובני משפחה שקיבלו שירותים משפטיים מעורך הדין בתחום פשיטת הרגל. אפשרות נוספת היא חיפוש המלצות על עורך הדין באינטרנט מטעם לקוחות שקיבלו ממנו טיפול משפטי במסגרת הליכי פשיטת רגל וחדלות פירעון. נוסף על כך, לצורך התרשמות מהישגיו המשפטיים של עורך הדין ניתן לחפש את שמו כמייצג במאגרי מידע משפטיים כדי למצוא פסקי דין והחלטות שבהן הוא ייצג את לקוחותיו.

3.      בחירה במשרד גדול או קטן? 
במקרים רבים אנשים שעומדים בפני הליך של פשיטת רגל מתלבטים האם לבחור בשירותיו של משרד עורכי דין גדול שכולל עשרות עורכי דין, או לפנות דווקא למשרד עורכי דין קטן שכולל עורך דין אחד או שניים.

חשוב לציין כי בחלק ממשרדי עורכי הדין הגדולים, העבודה הטכנית, המעקב אחרי החלטות רשם ההוצאה לפועל ומילוי הטפסים ללשכת ההוצאה לפועל מתבצעים לרוב על ידי מתמחים שאינם בעלי ניסיון ולכן עלולים לבצע טעויות בהיעדר פיקוח.

מנגד, לרוב במשרדי עורכי דין קטנים שכוללים עורך דין אחד או שניים, כלל העבודה מתבצעת על ידי עורכי הדין והשותפים במשרד אשר לרוב הם בעלי ניסיון ומומחיות בתחום פשיטת הרגל.

עם זאת, לרוב משרדי עורכי דין גדולים עובדים בצורה מסודרת ובהתאם לנהלים קבועים, וריבוי העובדים אצלם מאפשר חלוקה יעילה של המשימות ומתן מענה מהיר ללקוחות. 

4.      השוואה בין עורכי דין
לפני התקשרות עם עורך דין בתחום פשיטת הרגל, רצוי לפנות למספר עורכי דין שונים שעוסקים בתחום, לשוחח עימם ולהתרשם מהשירות שהם מציעים. במסגרת ההשוואה חשוב לשים לב למאפיינים כמו שירותיות של עורך הדין וזמינותו לפניות הלקוח תוך מתן מענה מהיר.

נוסף על כך, מומלץ לשאול את עורך הדין האם קיים במשרדו נוהל שלפיו הוא מדווח ללקוח על התפתחויות בתיק ועומד איתו בקשר לכל אורך ניהול הליך פשיטת הרגל. במסגרת ההשוואה בין עורכי הדין אפשר לשאול גם ביחס לשכר הטרחה המקובל בתיקים של פשיטת רגל, ולזכור כי לפעמים מה שבתחילה עולה בזול בסופו של דבר עלול לעלות ביוקר.

5.      חיבור אישי לעורך הדין
ייצוג משפטי בהליך פשיטת רגל מחייב תקשורת פתוחה בין עורך הדין המייצג ובין האדם שפותח בהליך. לפיכך, חשוב להגיע לפגישה אישית עם עורך הדין לפני ההתקשרות המחייבת מול עורך הדין ולשים לב לאינטואיציות שלכם בעת הפגישה. 

כדאי לשים לב לדו שיח שמתנהל עם עורך הדין, האם הוא מאפשר לכם להתבטא בחופשיות או שמא הוא קוטע אתכם ומתייחס בזלזול ובביטול לדבריכם. כמו כן, חשוב לבחון האם עורך הדין מצייר בפניכם תמונה "ורודה" מדי של המציאות או שהוא מציג בפניכם את המציאות המשפטית כפי שהיא. 

6.      בדיקת קיומו של ניגוד אינטרסים של עורך הדין
במקרים מסוימים, משרד עורכי דין מסוים מייצג חברות, בנקים וגופים מסחריים שונים שפועלים כנושים במסגרת תיקי הוצאה לפועל. חשוב לשים לב כי עורך הדין שאליו פניתם אינו מצוי בניגוד עניינים. מצב של ניגוד עניינים יכול להתרחש כאשר עורך הדין מייצג אתכם כפושטי רגל ובמקביל מייצג גם בנק או חברה אשר הנכם חייבים להם כספים.

במצב שבו עורך הדין מצוי בניגוד עניינים קיימת סכנה כי הוא לא יפעל בנחישות הראויה כדי להגיע לתוצאות המיטביות עבורכם, ולכן כדאי לבחון סוגיה זו לפני התקשרות מחייבת עימו.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.