ח"כ עופר שלח מיש עתיד-תל"ם התראיין היום (חמישי) לתכניתם של חברי הכנסת לשעבר אריה אלדד ורוני בר-און ב-103FM, התייחס לממצאי ועדת הקורונה בראשה עמד ומתח ביקורת על ניהול המשבר.

היום הגשתם מסקנות של ועדת הקורונה שעמדת בראשה. יו"ר הוועדה לענייני הקורונה, נכון?
"היו"ר היוצא".

היו"ר היוצא ברור.
"אני חושב שזה מבטיח לאדם שנשא בתפקיד מקום בחלקת גדולי האומה, נכון?"

ברור, תראה זה עניין של טעם. כשפעם לי הציעו מקום בחלקת גדולי האומה, הסתכלתי על מפה ואמרתי: 'תודה רבה, תנו לי לנוח במקום אחר'. אני מציע לך, תסתכל מי נמצא שם, אני לא בטוח שאתה רוצה להישאר שם לעולם הבא, בוא נגיד. חבר הכנסת שלח, מה עיקרי הממצאים וההמלצות שלכם?
"הדו"ח הזה, שהוא משלים של דו"ח ביניים שהגשנו ערב פסח, שאז נדרש, לטעמנו, שינוי עמוק במדיניות - ואכן קרה, לא בדיוק במהירות ובקצב שרצינו, אבל קרה - של פתיחת חיי המשק והחברה, ועכשיו מושלם על ידי הדו"ח הזה שחלקו צופה פני הסיטואציה ומנתח אותה, אבל חלקו העיקרי הוא המלצות קדימה. והרושם שלי היה, כיו"ר הוועדה, שמכיוון שמשבר הקורונה או משבר דמוי קורונה עלול לחזור אלינו בעתיד הקרוב - מדברים אפילו על אפשרות של קורונה פלוס שפעת בחורף הקרוב - ומכיוון שמה שראינו הוא כשל ממשלי כמעט מקצה אל קצה - ועכשיו אני אומר את זה לא רק כדעתה של הוועדה אלא גם הונחו על שולחננו לא מעט דוחות ומסמכים, כולל של מרכז השליטה של המוסד וצה"ל - אז חשבנו שהן בתחום הממשלי והן בתחום מערכת הבריאות, צריך לשים את האצבע על דברים שצריך לתקן עכשיו, וזה מה שמופיע בדו"ח".

בוועדה שלך גם היו חברי קואליציית הממשל הקיים?
"כן, חברי הליכוד לא הופיעו..."

וגם הם סבורים שהכשל. הם לא הופיעו ולא חתמו על הדו"ח.
"לא הופיעו, אבל חברי יהדות התורה, ש"ס, כחול לבן, היו גם היו, עשו עבודה נאמנה בתוך הוועדה, והם שותפים מלאים".

יהדות התורה על כשל ממשלי? שזה נוגע בליצמן, מה שנקרא, ביג טיים, לא?
"כן, אבל זה הרבה הרבה יותר רחב מזה".

אבל אתה מדבר על כשל ממשלי, ויש פתגם באנגלית שאומר: 'אתה לא מתכווח עם הצלחה'. ולהבנתי ישראל הצליחה בהתמודדות, לפחות בשלב הזה, עד כאן.
"אני חושב שאתה טועה".

אתה לא יכול להתווכח עם המספרים.
"זה בדיוק העניין, שמה שמכרו לנו, כולל לך, כנראה בהצלחה, זה שהפריזמה היחידה לבחון היא פריזמת כמות המתים מקורונה, שבה ישראל נמצאת..."

וגם החולים קשה, וגם המונשמים, וגם העומס על מערכת הבריאות שלא קרסה. הלא אמרתם 'קריסת מערכות', ושום דבר לא קרס.
"אני לא אמרתי אף פעם קריסת מערכות, מי שאמר 'קריסת מערכות' זה ראש הממשלה שפתח את ההצגה של הדברים ב'יהיו פה מיליון חולים ו-10,000 מתים', דבר שלא היה בשום תרחיש נורמלי. ואגב גם תרחיש נורמלי לא היה פה. אבל הוא לקח את זה כדי אולי לעזור לעצמו לייצר פה פאניקה מיותרת".

עופר שלח. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
עופר שלח. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

וממשלת חירום, אה?
"משבר כמו הקורונה אתה לא מודד דרך זה, אלא הוא משבר רוחבי. שאגב, גם אם אתה מודד רק בחיי אדם, אני לא יודע להגיד לך כמה אנשים מתו מההשבתה המוחלטת של מערכת הבריאות, שאיננה קורונה. אני יודע שבחודש הראשון לסגר מתו בבית 22% יותר מאשר בחודש המקביל אשתקד. ואתה בוודאי לא יודע למדוד אותו בהשלכות, כולל בחיי אדם, של החנק הכלכלי והחברתי שהוטל מדינת ישראל".

בסוף השנה תוכל להסתכל על התמותה במדינת ישראל ב-2020 ולהגיע למסקנה אם זה שינה או לא.
"נכון. אז אני אומר, אתה מסתכל על מערכות ועל הדרך שבה הן פעלו, וכאן אני רוצה להיתלות באילן גבוה - הובא לשולחננו הדו"ח של מרכז השליטה של המוסד וצה"ל, שהיה מרכז שנוסד כמעט בהתנדבות בדרך מאוד ישראלית שבאו 2 הארגונים החזקים, חודשיים אחרי בעצם פרוץ המשבר, זאת אומרת חודשיים אחרי שהמחלה מזוהית על ידי ארגון הבריאות העולמי כמחלה שעוברת מאדם לאדם, זאת אומרת יכולה להיות מגפה, וחודש אחרי חולה הקורונה הישראלי הראשון - והם מתארים מה הם ראו, בדו"ח מאוד מפורט. ואני אקצר לכם אותו ל-3 מילים, אבן על אבן. שום דבר, לא בתחום הבריאותי, לא בתחום הרכש, לא בתחום של תרחישי הייחוס, בשום דבר. אז הם נכנסו לעובי הקורה, וגופים אחרים נכנסו לעובי הקורה, והקהילה הישראלית פעלה נכון, והוטל עליה סגר חונק, שאת המחיר שלו אני לא יודע למדוד בדברים אחרים. אם זאת הצלחה אז תאר לי בבקשה כישלון".

יש לי חבר בשם אורי מילשטיין שהוא היסטריון של מלחמות ישראל, והוא מסביר לנו איך צעד אחרי צעד נכשלנו במלחמת העצמאות ומלחמת ששת הימים. אז אני שואל אותו בסוף: 'אז איך ניצחנו?', הוא אומר: 'לא ניצחנו'. אז בסדר.
"לא, זה לא זה. אני מכיר את הכתבים של אורי מילשטיין ואני מבין את ההשוואה שלך, אבל אני חושב שלא תתווכחו שניכם, שאתם אנשים מנוסים, ויש באולפן אדם אחד שהיה שר אוצר, עם זה שאם היה אפשר, ולו חלק מההרס שנגרם למשק הישראלי, עם עבודת מטה יותר טובה והחלטות יותר טובות גם בתחום הבריאותי - אני חושב שזאת הצלחה".