הגזר השמן שבו מנפנפים נתניהו ואנשיו כדי לרצות את אנשי הימין הוא ההבטחה המפורסמת להחיל בקרוב את הריבונות בבקעה וביישובי יו"ש. עיתונאים אוהדי נתניהו משווקים לנו בטון חצי משיחי את הבשורה, ואפילו "מתנחלים" ראשי מועצות ביו"ש נרתמו לקמפיין. אומנם נתניהו של אחרי הבחירות יכול להחזיר את הגזר לשרוול, אבל אם הוא לא יחזיר, אנחנו בצרות צרורות. כמעט איש לא מתעמק בפרטים, ולכן רוב הימין לא קולט שהגזר של נתניהו מורעל. עצם הנגיסה בו תסכן את קיום ההתיישבות ואת מדינת ישראל כולה. ממשלה שתכריז על הריבונות לפי המתווה של תוכנית טראמפ תכניס את כולנו למלכודת.

מדהים במיוחד להקשיב, למשל, לעודד רביבי, ראש מועצת אפרת, שמתפקד כדובר של נתניהו זה זמן מה. רביבי "המתנחל" מקדם, למעשה, את הקמת המדינה של ערפאת על רוב שטחי יו"ש. הוא מודה שהכרזת הריבונות נוסח טראמפ ונתניהו תגרום להקמת מדינה פלסטינית ול"גבולות מאתגרים" כלשונו, אבל מסביר ש"עדיפה ציפור אחת ביד". דברים דומים אומר ראש מועצת אלקנה שבמערב השומרון אסף מינצר. הוא גם מודה שההכרזה חונקת ומקריבה את יישובי גב ההר, אבל מסביר שבכלל לא חלמנו שיבנו בהם ב־20 השנים הקרובות. הוא גם מרגיע בטענה שהפלסטינים לא יסכימו לכל התנאים הקשים של התוכנית.

ככה עובדת מכונת התעמולה שמסתמכת על בורות וטיפשות של מי שלא קרא ולא האזין לאנשי טראמפ. תועמלני נתניהו מבטיחים לנו שאומנם אנחנו מסכימים למדינה פלסטינית, אבל הכל תלוי בהסכמה פלסטינית שלא תינתן לעולם. ולכן אנחנו נישאר עם הסוכרייה בלבד - הריבונות, בלי למצוץ את רעל המדינה הפלסטינית.

אלא שמדובר בשקר בוטה ומכוון, שמתבסס על חוסר ההתעמקות הציבורית. כי הריבונות נוסח טראמפ בונה הסכם בינינו לארה"ב, לא בינינו לפלסטינים, לפיו עצם ההכרזה על הריבונות מכניסה אותנו למלכודת - ללא קשר מה יעשו או לא יעשו הפלסטינים.

להקשיב לפרידמן

כדי להבין את עומק המלכודת צריך להקשיב היטב לדיוויד פרידמן, השגריר האמריקאי בישראל, ולא להתבלבל ממסע ההטעיה שמנהלים אנשי נתניהו. ניסיון הטעיה שכזה נעשה, למשל, ביום שישי שעבר ב"ישראל היום", כאשר כותרות העיתון ניפקו מסרי הרגעה לחסידים השוטים כדי להסתיר את האימה. אלא שגם בראיון הזה הסביר פרידמן שהריבונות תוכרז רק כאשר ממשלת ישראל תקבל החלטה להקפיא חצי משטחי C ביו"ש למשך ארבע שנים, כדי לשמור מקום עבור המדינה הפלסטינית.

את הדברים במלוא חדותם אמר פרידמן ב"מרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה" בפברואר האחרון. הוא הסביר שמטרת תוכנית טראמפ היא לא הכרזת ריבונות, אלא לעצור את התרחבות ההתיישבות הישראלית. כי המשך המצב הקיים יגרום לסגירת האופציה להקים מדינה פלסטינית. "לנו היה חשוב להקפיא את התהליך שישראל קובעת עובדות, שהשטח יישמר" (עבור הפלסטינים), הסביר פרידמן. הוא גם הדגיש מה גודל ההישג של חובבי הפלסטינים: "ישראל נתנה הסכמתה ליותר מלהכפיל את השטח הפלסטיני ולהקים מדינה פלסטינית, שטח עזה מוכפל ויהיה חיבור בין השטחים... כעת יש אופציה לארבע שנים למדינה פלסטינית".

במאמר עיתונאי בארה"ב הדגיש פרידמן כי "חזון טראמפ מספק פתרון של שתי מדינות. הממשל שלנו הוא הממשל הראשון והיחיד שקיבל את התחייבותה של ישראל לנהל מו"מ על סמך תנאים וממדים טריטוריאליים שיובילו להקמת מדינה פלסטינית בעלת גודל כפול של טביעת הרגל הגיאוגרפית שהם נהנים ממנה כעת".

את המסר הזה מסתירים השופרות של נתניהו וגם מחביאים את המנגנון שבאמצעותו תהפוך המדינה הפלסטינית לעובדה בלתי הפיכה, דווקא מרגע שישראל תכריז על הריבונות ביישובים. פרידמן מסביר שתוכנית טראמפ היא הסכם בין ישראל לוושינגטון, לא בין ישראל לרמאללה. לכן החלטת ממשלת ישראל לקבל את המתווה האמריקאי ואת האישור להכרזת הריבונות היא חתימה על התחייבות כלפי וושינגטון לקדם הקמת מדינה פלסטינית ולחנוק את ההתיישבות לארבע שנים. סרבנות פלסטינית לא תשנה דבר, אנחנו מחויבים לארבע שנות הקפאה וחנק ולהמשך השתלטות קדחתנית של הפלסטינים על השטח. ידי ישראל יהיו קשורות.

דיוויד פרידמן (צילום: רויטרס)
דיוויד פרידמן (צילום: רויטרס)

להביט במפות

כדי להבין מה משמעות החנק חייבים להביט במפות. הכפלת השטח שיש לפלסטינים, כפי שאומר פרידמן, היא 70% משטחי יו"ש ובקעת הירדן. כאשר מנכים את בקעת הירדן, שמונה כ־20% מהשטח, מתברר שהתחום שיוקפא עבור המדינה הפלסטינית מרגע הכרזת הריבונות הוא 90% מיו"ש. כולל כל גב ההר ומרבית מדבר יהודה. בשטח הזה יוקפאו מיד 15 יישובים יהודיים המוגדרים כמובלעות, ביניהם אלון מורה, יצהר, איתמר והר ברכה. אסור יהיה לבנות בהם, חוץ מאשר לגובה, וכל סביבתם תיועד למדינה הפלסטינית. אלו יחוברו לשטח הישראלי באמצעות כבישים עוינים, וגזר דין המוות ייפסק להם כבר ביום החלטת הממשלה.  

אבל גם רוב היישובים האחרים שיסופחו לכאורה לישראל יהפכו למעין מובלעות בתוך הים הפלסטיני. שרוולים צרים יובילו אליהם, השדרה המרכזית של גב ההר תימסר לפלסטינים ומרקם החיים שבין היישובים עצמם ירוסק. רק להמחשה, לא ניתן יהיה לנסוע מירושלים ישירות לקריית ארבע בכביש 60 הנוכחי, כך גם מירושלים לאלון מורה או מתקוע לירושלים. לא יהיה חיבור מעפרה ובית אל לשומרון, ולא חיבור מאריאל לירושלים. ההגעה לכל היישובים הללו תיעשה במעקפים ארוכים שמחוץ לשטח הפלסטיני, כאילו שעל מנת להגיע מפתח תקווה לתל אביב ניסע דרך חיפה.

זוהי תוכנית הזויה, שלא ניתן לקיים בה כל התיישבות. הריבונות המובטחת בשטח היישובים עצמם לא תכסה על העובדה שתנאי החיים ברובם המכריע ייהפכו לבלתי אפשריים, וחברה נורמלית לא תוכל להחזיק מעמד בנסיבות שכאלו. שלא לדבר על כך שרוב השומרון, רוב הר חברון ועמק דותן, מזבח יהושע בהר עיבל, סבסטיה, תרצה ועוד אתרי יסוד בהיסטוריה היהודית יימסרו למדינה הפלסטינית.

אלא שגם אם הסרבנות הפלסטינית תימשך במלוא עוזה, המדינה הפלסטינית תהפוך בתוך זמן קצר לעובדה מוגמרת. כבר היום ישראל נמנעת מלבצע מאות ואלפי צווי הריסה נגד בנייה פלסטינית בלתי חוקית ביו"ש, שלא לדבר על פלישה לקרקע מדינה. ראו חאן אל־אחמר. כבר היום ישראל נכנעת להשתלטות השיטתית של הפלסטינים על השטח במימון ובעידוד אירופיים. עכשיו, תחת התחייבות להקפאה ישראלית לארבע שנים, הפלסטינים והאירופים יפתחו בספרינט של סגירת האופציות. ישראל לא תורשה להרוס בית אומלל אחד בגלל ההתחייבות הישירה שנתנה לוושינגטון ולמרות המשך הסרבנות הפלסטינית לתוכנית כולה. בארבע שנות ההקפאה תיווצר מציאות שונה לחלוטין ביהודה ושומרון, הריבונות תוביל לאסון.  

השמאל החדש

כך, חברי הלובי של הריבונות נוסח נתניהו הפכו לשמאל החדש. הם נהיו למקדמי ומבשרי המדינה הפלסטינית, דווקא כאשר מצב ההתיישבות השתפר והרשות הפלסטינית נקלעה למצוקה רבה. העולם התהפך - ממשלת הליכוד מספקת לתלמידי ערפאת חמצן כספי, וראשי מועצות מיו"ש, לצד עיתונאים ואינטלקטואלים מהימין, הם הם מבשרי המדינה הפלסטינית. בדעת או בבלי דעת, מטמטום, רשלנות או נאמנות עיוורת למנהיג הדגול, מובילים אותנו נתניהו וחסידיו לחוליה הבאה בקו אוסלו וההתנתקות. ממיטים עלינו את אסון מלכודת הריבונות.

[email protected]