חזרה ללימודים  תחת שגרת הקורונה: משרד החינוך בראשות השר החדש יואב גלנט הודיע היום (שלישי) כי החל מיום ראשון הקרוב הצהרונים ישובו לעבודה במתכונת מלאה. 

כעת יוכלו מפעילי הצהרונים לשבץ תלמידים משלוש כיתות לימוד שונות באותה הקבוצה, ועשרות אלפי ילדים נוספים יוכלו להמשיך את רצף יום הלימודים במסגרת בה ניתנת לתלמידים ארוחה חמה, תכנים חינוכיים, חברתיים וערכיים, העשרה וסיוע בשיעורי הבית. 

העדכון של המשרד מתייחס למסגרת צהרוני ניצנים ומסגרות של צהרונים ציבוריים בלבד. צהרוני "ניצנים" פועלים בגני הילדים ובכיתות א-ב, אשכולות למ"ס 5-1 בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד. הפעילות שלהם מתקיימת בימים א'-ה' מתום יום הלימודים הפורמלי ועד לשעה 16:00. 

שר החינוך הנכנס יואב גלנט (צילום: לע''מ,שלומי אמסלם)
שר החינוך הנכנס יואב גלנט (צילום: לע''מ,שלומי אמסלם)

שר החינוך, אלוף במיל', יואב גלנט מסר בתגובה: "המשימה המיידית והעיקרית שלנו היא להחזיר את פעילות מערכת החינוך על כל חלקיה, ובמסגרת זו גם את הצהרונים. אנו פועלים בכל הכוח לעשות זאת, זהו צעד חשוב שמאפשר להורים לחזור לעבודה ויהיו צעדים נוספים בימים הקרובים".  

מנכ"ל המשרד, שמואל אבואב: "צמצום פערים הוא אחד מהיעדים המרכזיים של המשרד, ולצהרונים יש מקום חשוב בצמצומם. הפעילות המלאה של הצהרונים תאפשר לאלפי תלמידים מרקע כלכלי חברתי נמוך להמשיך וליהנות ממסגרת חינוכית עשירה ואיכותית. לצד זה, פתיחתן המלאה תאפשר להורים רבים לצאת לחזור אל מסגרת העבודה ולהמשיך לקיים שגרת חיים". 

יותר משני מיליון תלמידים חזרו בתחילת השבוע למוסדות החינוך בכל רחבי הארץ, לאחר תקופה ממושכת בה הגנים ובתי הספר היו סגורים כחלק מהמאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. כמו כן, תחודש הפעילות הלימודית לכיתות תלמידי כיתות א'-ג' - ללא רוטציות או "קפסולות לימוד", ובנוכחות מלאה.

בהמשך נפתחו גם המעונות המפוקחים כמו ויצ"ו ונעמת - וכן כיתות ד' עד י"ב, בכפוף לרמת למוכנות של כל רשות מקומית, שהודיעה לתושביה מתי בדיוק יפתחו בתי הספר והמעונות. 

קורונה: הלימודים בבתי הספר בישראל מתחדשים בהדרגה (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה: הלימודים בבתי הספר בישראל מתחדשים בהדרגה (צילום: מרק ישראל סלם)

ומה לגביי שגרת הלימודים תחת שגרת הקורונה? שונה מזו שהכרנו קודם לכן. על התלמידים תחול חובת עטיית מסכות בכיתות בזמן השיעורים, יישמר מרחק של שני מטרים בין תלמיד לתלמיד, החלונות בכיתות יהיו פתוחים - וההפסקות יהיו מדורגות. חדרי המורים יישארו סגורים כיוון שעל המורים נאסרת ההתקהלות. 

מנכ״ל משרד החינוך: ״תהיה יכולת ניטור במקרה של תחלואה בבתי הספר״
שמואל אבוהב, מנכ״ל משרד החינוך, התראיין במהדורת ״חדשות 13״ וסיפר על מוכנות מערכת החינוך לקליטתם של למעלה משני מיליון תלמידי ישראל: ״הכיתות לא יתערו זו עם זו. אם תהיה תחלואה, תהיה יכולת לנטר ולדעת מי הדביק את מי. בתגובה לביקורת של ההנחיות שלא ניתנות ליישום, כמו המסיכות למשך 5 שעות, שמירה על 2 מ' אחד מהשני - אני משיב, בגלל שהגיל הצעיר לא יכול לחבוש מסיכה, משרד הבריאות קבע שזה ניתן, והם לא יעטו מסיכה״.

עוד הוסיף: ״אין שמירה של 2 מ' בין תלמידים, במקום שניתן ליצור ריחוק, זה יתבצע. אנחנו במגיפת קורונה. אנחנו לא במצב אידיאלי ושגרתי. בעודנו מדברים, אנחנו נערכים לתרחיש שבו הכל יחזור שנה הבאה״. 

אבוהב סיכם ואמר כי ״באתי מתוך שליחות גדולה לתפקיד. אני אשאר בתפקיד כל עוד יינתן לי. אני לא בורח, לא עורק. תמיד יש לשר את האפשרות לבחור את האיש המתאים לתפקיד״.