בצל גל החום הכבד המורגש ברחבי הארץ, המומחים בחלקה לחינוך וקידום הבריאות בשירותי בריאות כללי פרסמו היום (ראשון) כללי בטיחות והתנהגות להתמודדות עם החום הכבד מבלי להתייבש. כידוע, גל חום מהווה סכנה עבור כל אדם, אך בייחוד ביחס לבריאותם של אנשים מבוגרים או תינוקות ופעוטות בגילאי 0-4 שנים, ועשוי לגרום להם התייבשות ואף מכת חום.

בעת הופעת גל חום יש לנקוט במספר פעולות מנע. תחילה, יש להפעיל אמצעי קירור לבית. אם לא מעוניינים להפעיל את המזגן במשך כל היום, אפשר להפעיל אותו בחלק משעות היממה, אך חשוב שאלו תהיינה השעות החמות ביותר. כמו כן, בימים חמים במיוחד רצוי לשהות באזור ממוגז לפחות כמה שעות ביום. 

גם שימוש במאווררים יכול להקל את תחושת החום, אך בטמפרטורה מעל 35 מעלות, המאווררים אינם יכולים לקרר את הגוף ולהגן עליו מפני פגיעה בבריאות. בשעות היום, מומלץ לצמצם את חדירת קרני השמש לבית על ידי סגירת תריסים ווילונות שעשויים להוריד את חדירת החום לדירה בכ-80%. יחד עם זאת, חשוב לשמור על אוורור הבית. לקראת שעות הערב, יש להקפיד לפתוח תריסים וחלונות כדי לאוורר ולקרר את הבית. כמו כן ניתן לקרר את הגוף במים קרירים, במקלחת, באמבטיה או באמצעות מגבות לחות. 

חוף הים בתל אביב בצל שגרת הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)
חוף הים בתל אביב בצל שגרת הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)

בנוסף, מומלץ ללבוש בגדים בהירים,קלים ונוחים ולהימנע מיציאה החוצה וממאמץ גופני לא נחוץ. כמו כן, אם היציאה מהבית הכרחית כדאי לחבוש כובע רחב שוליים, להרכיב משקפי שמש,למרוח קרם הגנה,להצטייד בבקבוק מים לדרך,לשהות בצל ולצמצם ככל האפשר, את משך השהייה בחוץ, לעשות הפסקות למנוחה, לעתים קרובות ומומלץ לעשות זאת במקומות מוצלים. בנוסף יש להיזהר שלא להישאר במקומות סגורים כמו מכוניות שעשויות להתלהט. 

כמו כן, מומלץ להרבות בשתיית מים כאשר הכמות הנדרשת ליום היא בין 8-10 כוסות שתייה גם אם לא מרגישים תחושת צמא. אם יש הכרח בביצוע פעולות מאומצות בשעות החמות, יש לשתות בין 2-4 כוסות מים נוספות.