המכון הישראלי לדמוקרטיה פרסם היום (ראשון) קווים לדמותם של 34 השרים שהושבעו לכהונה בממשלה ה-35 של מדינת ישראל. מהנתונים של ד"ר עופר קניג, עולה כי לא פחות מ-16 מתוך 34 חברי הממשלה יכהנו לראשונה בתפקיד שר. מדובר בכל השרים מגוש כחול לבן (למעט עמיר פרץ) ובעוד כמה שרים מגוש הליכוד.

מבין השרים שיש להם ניסיון מיניסטריאלי קודם, הוותיקים ביותר הם ראש הממשלה בנימין נתניהו - שכיהן כ-17 שנים והשר החוץ היוצא ישראל כ"ץ, שמאחוריו 14 שנות כהונה. כמו כן, השר היחיד שאינו חבר בכנסת ה-23 הוא יעקב אביטן, שר הדתות החדש.

ממוצע הגיל של 34 חברי הממשלה עומד על כ-54, כאשר המבוגרים ביותר היום השר יעקב ליצמן בן ה-71, ראש הממשלה נתניהו בן ה-70 וחבר הכנסת עמיר פרץ בן ה-68. מנגד, השרים הצעירים ביותר הם מירב כהן בת ה-36, פנינה תמנו שטה בת ה-38 ואסף זמיר בן ה-39. כמו כן, השלושה הם השרים היחידים בני פחות מארבעים. 

השרה הצעירה ביותר. מירב כהן (צילום: חוסן לישראל)
השרה הצעירה ביותר. מירב כהן (צילום: חוסן לישראל)

הממשלה ה-35 כוללת מספר שיא של שמונה נשים בתפקידי שר - הכפלה של השיא הקודם, שכן עד כה כיהנו בממשלה בנקודת זמן נתונה ארבע נשים לכל היותר. כמעט 24% מחברי הממשלה הן נשים, הערך הגבוה בכל הזמנים. אולם, על אף הזינוק המשמעותי, ישראל עדיין ממוקמת מתחת לממוצע של מדינות ה-OECD.

עם זאת, מבין 34 השרים בממשלה החדשה אין ולו שר לא-יהודי אחד. לאורך כל שנות קיומה של מדינת ישראל, כיהנו בממשלותיה רק שלושה שרים לא-יהודים: סאלח טריף (מונה ב-2001), ראלב מג'אדלה (מונה ב-2007) ואיוב קרא (מונה ב-2017). במכון הישראלי לדמוקרטיה ציינו כי "לאור העובדה שמדובר בממשלה ענקית, היעדר הייצוג המוחלט למיעוט הערבי צורם במיוחד".

עוד עולה מהרכב הממשלה, כי מבין 34 השרים ישנו רוב עצום לילידי הארץ, שכן רק שישה נולדו מחוץ לארץ ישראל. אריה דרעי ועמיר פרץ נולדו במרוקו, יולי אדלשטיין וזאב אלקין נולדו באוקראינה, יעקב ליצמן נולד בגרמניה ופנינה תמנו-שטה נולדה באתיופיה. 

בממשלה ה-35 יכהנו חמישה שרים בעלי רקע ביטחוני - מלבד שני הרמטכ"לים בני גנץ וגבי אשכנזי, יכהנו גם אלוף במיל' יואב גלנט, תא"ל במיל' מירי רגב, שכיהנה כדוברת צה"ל ובתא"ל במיל' הרב רפי פרץ, שכיהן בין היתר כרב הצבאי הראשי). שניים מהשרים כיהנו בראש הסתדרות העובדים - פרץ ואבי ניסנקורן, ועשרה מתוך 24 השרים הם בעלי השכלה משפטית.

עמיר פרץ נואם במליאה (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)
עמיר פרץ נואם במליאה (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)

כמו כן, אחרי היעדרות של כמעט עשור, חוזר לשולחן הממשלה נציג מהקיבוצים – אלון שוסטר תושב קיבוץ מפלסים. לעומת זאת, בממשלה החדשה יהיה רק תושב אחד מיהודה ושומרון - דודי אמסלם המתגורר במעלה אדומים. מדובר בירידה משמעותית, לאחר שבמהלך הממשלה היוצאת כיהנו ארבעה. שניים מהשרים הם תושבי יישובי פיתוח - פרץ משדרות ומיכאל ביטון מירוחם.

חמישה השרים מגיעים מדרום הארץ והיחידה המתגוררת בצפון היא אורלי לוי אבקסיס. אחת הסוגיות הבוערות שקדמו להשבעת הממשלה, היא הישארותה של ימינה מחוץ לממשלה. מהנתונים עולה, כי הישארותה של ימינה מחוץ לממשלה לא פגמה במשקל הייצוג של הציונות הדתית, שכן אל אדלשטיין, אלקין, ציפי חוטובלי והרב פרץ, מצטרף גם חילי טרופר. בנוסף, בממשלה הנוכחית ישנם ארבעה חברים המזוהים כחרדים - דרעי, ליצמן, אביטן ועומר ינקלביץ' (השרה החרדית הראשונה).