שגריר סין בישראל, דו ווי, נמצא הבוקר (ראשון) בביתו בהרצליה ללא רוח חיים על ידי אחד ממכריו. על פי גורמי הרפואה, לא עולה כי מדובר באירוע פלילי. כוחות משטרה שהוזעקו לביתו סגרו את הכניסה למתחם ופתחו בחקירה לבירור נסיבות האירוע. צבי חפץ, שגריר ישראל בסין, התארח היום (ראשון) בתוכניתם של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM וסיפר כי למיטב הבנתו מותו של השגריר נגרם כתוצאה מדום לב.

כספית: צבי חפץ, שגריר ישראל בסין, שלום.
"שלום לכם, יום עצוב".

כספית: מה אתה יודע עליו?
"יצא לי להכיר אותו רק בטלפון. קבעו לנו ארוחת צהריים בפברואר לפני שהגיע, בגלל הקורונה לא נפגשנו. אז היה אסור להגיע מסין בכלל, עשינו סידור מיוחד במשרד החוץ שיגיע ויהיה בבידוד. מאז הוא היה מאוד פעיל, עשה המון פגישות בזום, היה במשרד החוץ. דיפלומט ותיק, 31 שנה במשרד החוץ. השאיר בן ואישה בסין. הסינית שלי לא כל כך חזקה, והעברית שלו הייתה עוד פחות טובה, ומצאנו שפה משותפת, תרתי משמע, כי הוא היה שגריר באוקראינה והתחלנו לדבר רוסית".

אלדד: לפחות שפה משותפת שהיא לא אנגלית.
"היה משעשע, אני דיברתי איתו ואף אחד מהצוות שלנו לא הבין אותנו".

אלדד: איך זה קורה בשירות הדיפלומטי? צריך בדיקה שלאחר המוות, נתיחה, בדיקת קורונה? מה מותר ואסור במקרים כאלה?
"יש פרוטוקולים. קודם כל, זה לצערי לא פעם ראשונה. עד כמה שאני יודע, נקבע מותו עקב דום לב. מעבר לזה, יש הבנות בין מדינות. ומה שתחליט, אני מניח גם המשפחה וגם הממשלה. ומאחר שנקבע שזה דום לב, אני לא יודע מה יהיה ההמשך".

אלדד: דום לב זה המצב הסופי של כל מקרי המוות שאני מכיר.
"אין לי שום מידע נוסף. לצערי כבר היו לנו חברים שקרה להם אותו דבר, נרדמו ולא התעוררו. אין לי ידע רפואי מיוחד".

כספית: איך זה עובד עם הסינים? אנחנו לא נכנסים עכשיו לסיפור של הריב שלהם עם האמריקנים כי אתה דיפלומט מכהן, ואנחנו לא רוצים להכניס אותך - אבל הם יכולים להיכנס עכשיו לכל מיני תיאוריות קונספירציה, לבקש נתיחה, לשלוח פתולוג מטעמם, או שאתה רואה את זה נגמר בשקט?
"לא. השגריר רק ביום חמישי האחרון פרסם מאמר דעה באחד מעיתוני הארץ בקשר למצב הקיים. יגיע צוות מיוחד מסין, שזה מקובל, כולל משפחה, כדי לקחת את הארון בחזרה לסין. מדינת ישראל, ואנחנו, משרד החוץ, נערוך לו טקס מיוחד, כמקובל לשגרירים מכהנים, עם הרבה כבוד. ככה הוא יעזוב לצערי, לאחר שלושה חודשים בלבד".

כספית: סין חזרה לשגרה מוחלטת?
"רוב המקרים שיש בסין אלה מקרים מיובאים, לכן יש שם דאגה רבה מאוד. בעצם מאוד מאוד קשה להגיע לסין בכלל, ולבייג'ינג בפרט, אבל עדיין הכול תחת הצל של הקורונה. ומעניין אם גם אצלנו זה יהיה אותו דבר. אני מניח שגם אצלנו אנשים הרבה זמן לא יתקרבו אחד לשני ויעטו מסכות. אבל החזרה לשגרה שם היא תחת צל כבד מאוד של חשש מהידבקות בקורונה. הם עוד מעט יערכו כנס פוליטי מאוד מאוד חשוב, שנדחה מחודש מרץ, שיסמן בעיני הסינים, למעשה סוג של חזרה לשגרה. הוא נדחה פעם ראשונה ב-70 שנות קיום בסין, והוא יתקיים בסוף החודש. נראה מה יהיה אחרי זה, אולי תהיה קצת יותר חזרה לשגרה מאשר היום. אני רוצה כמובן להביע תנחומים למשפחת השגריר, למשרד החוץ הסיני ולעם הסיני על האובדן של הדיפלומט".