במשרד החוץ עקבו בקוצר רוח אחר הליך הקמת הממשלה וחלוקת התפקידים. המשרד, שנתון למשבר תקציבי מתמשך ונלחם שנים על הישרדותו ועל תנאי העסקה של עובדיו, קיבל את ההודעה על זהותו של השר החדש, ח"כ גב אשכנזי (כחול לבן), ברגשות המעורבים.

גורמים דיפלומטיים אמרו בשיחה עם "מעריב" כי יש אופטימיות זהירה בנוגע לכך שאשכנזי יביא איתו בשורה לדרג המקצועי במשרדו. לדברי גורמים, "הוא אדם עתיר זכויות, עם ניסיון ניהולי עשיר, ומה שחשוב לא פחות - הוא פוליטיקאי שמחזיק במעמד גבוה בתוך מפלגתו ובתוך הקואליציה החדשה. לכן אפשר לפתח תקווה זהירה שיהיו לו הכלים, לצד הרצון והנכונות, לסייע למשרד, להביא תקציבים ולעצור את ההידרדרות המתמשכת".

גורם נוסף במשרד, ותיק ומנוסה, היה ספקן יותר: "יש ממש דמורליזציה בקרב אנשי משרד החוץ", אמר, "לכן לא תולים שם הרבה תקוות בממשלה החדשה ובשר החדש. כולם מבינים שבלי תקציבים - המשרד לא יוכל לעמוד על הרגליים. וזה עוד לפני שדיברנו על החזרת סמכויות שנלקחו מהמשרד לטובת משרדים אחרים". להערכת הגורם, הסיכויים להביא תקציב נוסף כדי לשקם את המשרד הם נמוכים, בשל המבנה המורכב של הממשלה ובשל המשבר הכלכלי שיצר נגיף הקורונה.

שר החוץ גבי אשכנזי (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
שר החוץ גבי אשכנזי (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

נוסף על כך, גורמים דיפלומטיים חוששים מהסכמי הרוטציה, שלפיהם אשכנזי יכהן בתפקיד 18 חודשים בלבד ולאחר מכן יפנה את מקומו למירי רגב. "במצב הזה, השר לא יוכל לתכנן לטווח בינוני, ובוודאי לא לטווח ארוך", הוסיף הגורם, "לכן הסיכויים שישיג הישג תקציבי ממשי בטווח המיידי הוא לא גדול. עם זאת, אסור לאבד תקווה".