באגודת עמי, המנהלת מרכזי יום עבור בוגרים עם מוגבלויות קוגנטיביות, החליטו כי למרות משבר הקורונה, הטיפול היומיומי בחניכים לא ייפסק. האגודה מטפלת בתושבי באר שבע והדרום, ובין היתר היא מעניקה לחניכיה טיפולים פרא־רפואיים, תעסוקה, הזנה ופעילויות העשרה ופנאי.

לאחר שמרכזי היום נאלצו להיסגר בעקבות משבר הנגיף, נבחר צוות ייעודי באגודה שטיפל במעבר לפעילות אונליין. "אחד האתגרים שלנו היה להתאים את הפעילות לרמות התפקוד השונות", הסבירה מירב בן אבי, עובדת סוציאלית וסמנכל"ית פיתוח מקצועי באגודת עמי. היא הוסיפה: "לאורך כל התקופה דאגנו לקיים פעילויות שיוכלו לשמר את היכולות התפקודיות של החניכים, כפי שאנחנו דואגים לעשות במפגשים הפרונטליים".

"שיתוף הפעולה של החניכים ובני משפחותיהם הפתיע אותנו מאוד, נוכחנו לדעת שגם אצלנו התהליך של המעבר לפעילות בשיחות וידיאו מוכיח את עצמו, למרות המגבלה והקושי", הוסיפה אושרית טפירו, רכזת פנאי והעשרה במרכזי היום של עמי. "החניכים שמחו מאוד לפגוש את חבריהם על המסך, ושמחו מאוד על הפעילויות השונות בשיעורי אומנות, תנועה, תיאטרון וריקוד. קיימנו אפילו מסיבת ל"ג בעומר וירטואלית".

מרכז התעסוקה לנשים עם מוגבלויות (צילום: יניר קוזין)
מרכז התעסוקה לנשים עם מוגבלויות (צילום: יניר קוזין)

טפירו הדגישה כי שיתוף הפעולה הפורה התאפשר בזכות הנכונות של משפחותיהם של החניכים לקחת חלק פעיל בשיעורים המקוונים. למרות זאת, היא הדגישה כי במרבית המקרים מדובר בהורים מבוגרים, והנטל על כתפיהם לא פשוט. העול המוטל עליהם גדול, והמשפחות מחכות בכיליון עיניים לחזרה לפעילות סדירה.

בתוך כך, השבוע ידון בג"ץ בעתירת משפחות חוסים במוסדות נגד הממשלה בשל נוהלי הביקורים והחופשות בתנאים מחמירים, שמקשים על אותם צעירים, שמוצאים עצמם מבודדים רוב השבוע ממשפחותיהם.