אני בן 83 עם מחלות רקע, וכבר חודשיים נמצא בבידוד מרצון. בעקבות ההנחיות החדשות של משרד הבריאות רציתי לדעת אם מותר לי לצאת לרחוב ולשטחים ציבוריים, ואם כן, אז כיצד עליי לנהוג בכדי לשמור על עצמי ולהימנע מהידבקות, חלילה, בנגיף קורונה?
“בשבועות האחרונים כולם מתחילים לצאת בהדרגה, ואז, אני משער שיתחיל חיסון העדר. הרי אנחנו לא יכולים להמשיך להיות סגורים בבית או לחיות בקפסולות, ולכן אנחנו צריכים לבצע את היציאה החוצה בדרך הכי טובה שאפשר. חשוב מאוד שתקפיד על כללי הזהירות המקובלים, תתהלך עם מסיכה, תשמור מרחק, ותרבה לשטוף ידיים.

מעבר לזה, אני ממליץ שלא תתקהל, ושמור על מרחק של שני מטרים גם מחברים ובני משפחה. במידה שאתה רואה תור ארוך בכניסה לחנות, עדיף שתלך למקום אחר. כשאתה רואה הרבה אנשים מחכים למעלית, כדאי שתמתין למעלית הבאה. אם בעוד שבועיים לא תהיה עלייה במספר החולים במצב קשה ובמצב המונשמים זה יהווה סימן לכך שאנחנו אחרי הגל. אנחנו לא יודעים אם יגיע עוד גל לקראת החורף או אם יימצא חיסון, אבל מזג האוויר החם יהיה לטובתנו”.

אני בן למעלה מ־90 ואני לא יוצא מהבית בתקופה של המחלה הנוראית הזאת. דווקא כעת החלה לי נפיחות בקרסוליים בשתי הרגליים ורציתי לדעת אם זה מסוכן, והאם יש לזה טיפול. בנוסף, אני מנמנם לרוב בשעות הצהריים למשך שעה על כורסת הטלוויזיה שלי ובתקופה האחרונה אחרי מספר דקות מרגע ההירדמות אני שומע דפיקה חזקה ומתעורר בבהלה, מה יכול לגרום לזה והאם זה מסוכן?
“נפיחות בקרסוליים בגיל 90 זה דבר שאנחנו רואים הרבה, בעיקר בגלל עודף משקל ונטילת כדורים לטיפול בלחץ דם. במידה שהנפיחות שאתה מתאר גדולה ומפריעה לך לבצע פעולות הייתי מציע לך לשוחח עם הרופא שלך, ולקבל תרופה עדינה שתסייע להוריד את הנוזלים. כמו כן, אני ממליץ שתתחיל ללכת בבית. הליכה משפרת את הסירקולציה של הדם, ועל כן חשוב מאוד להקפיד על ביצוע הליכות, גם בבית. בנושא השינה, לעתים הראש צונח קדימה וייתכן שזה הגורם להתעוררות המבהילה. נסה לשכב בזווית כמעט מאוזנת ויכול להיות שלא תרגיש דבר ולא תשמע דבר”.

אני בת 65 ויש לי שני נכדים, האחד בן שנה והשני כמעט בן ארבע, ולא הצלחתי להתאפק ונפגשתי איתם. בזמן הסגר הם נפגשו עם ילדים אחרים ושיחקו בגינה שמתחת לבניין. רציתי לדעת כיצד עליי לנהוג כעת כשהם חוזרים למסגרות וההורים צריכים את עזרתי?
“הייתי ממליץ לך לחכות עשרה ימים על מנת לראות אם הם נדבקו. ידוע כי משך הזמן מרגע ההדבקה ועד להופעת התסמינים הראשונים הוא בממוצע חמישה ימים, והתברר כי אנשים מדביקים עוד יותר בתקופה זו. לילדים הקטנים המחלה פחות מסוכנת מאשר לנו המבוגרים, ולכן במקרים האלה אני מעדיף להחמיר ולהציע לך להמתין עשרה ימים, במקום להצטער על זה חס וחלילה.

"חשוב לזכור שכשאומרים שהיו רק 20 מקרי הדבקה ביום צריך להבין כמה בדיקות נעשו, הרי אם נבדוק 40 אנשים ו־20 מתוכם יימצאו חיוביים לנגיף מדובר ב־50%, אך אם נבצע 10,000 בדיקות זה הופך ללא משמעותי. אם בעוד עשרה ימים נראה שאין עלייה במספר החולים קשה והמונשמים ושאין לנכדים תסמינים קליניים אז תוכלי לפצות את עצמך בחיבוקים ונשיקות ככל שרק תרצי”.

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.

רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM