מאיה ווישיניאק בת ה-22 נרצחה בסוף השבוע האחרון בידי בן זוגה, וזהו המקרה השלישי של רצח נשים בשבועיים האחרונים. ענת ניר, ממובילות מחאת הנשים ומקימת המטה הפמיניסטי לשעת חירום, שוחחה הבוקר (שני) עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM, והתייחסה לדרכי המאבק של ארגוני המחאה, ולפעולות שיש לדעתה לבצע על מנת למנוע את הרצח הבא.

את היית זאת שארגנה בין היתר את מחאת הנשים בזמנו.
"ב-2018 בדצמבר יצאנו ל-150 מוקדי מחאה בארץ לשבוע שבעצם כלל את המחאות האלה, בסופו היה יום שביתה ובשיאו הייתה עצרת בכיכר רבין".

עזר?
"זה כביכול עזר בהתחלה כי הסיבה שיצאנו למחאה הייתה מאוד ברורה, אני מאמינה שאנחנו זקוקות למחאות עם שורה תחתונה ברורה, והשורה הייתה התקציב של תוכנית החירום הלאומית למאבק לאלימות במשפחה. תקציב של 250 מיליון שקלים שאושר אגב ב-2017, בשלב שיצאנו למחאה התקציב אושר במשך שנה אך לא יועד למשרדים, וכשיצאנו למחאה המטרה הייתה להעביר את התקציב התקוע ואכן התקציב עבר.

"50 מיליון השקלים הראשונים עברו מיד לאחר המחאה, ככה פרצנו למהדורה על אף המתיחות בצפון ובאמת השגנו את מה שרצינו. אבל התבשרנו בינואר האחרון שמאחר ולתקציב לקח זמן לעבור והוא הועבר לקראת סוף 2019, 20 מיליון חזרו חזרה בגלל שלא השתמשו בהם או לא מיצו אותם וככה למרות שהמשרדים עשו כותרות התקציב בסופו של דבר, אתם צודקים, הוא לא עבר. לכן, גם בשבוע שעבר יצאנו למחאה ב-16 מוקדים, במיוחד בגלל שבתקופת הקורונה אנחנו רואות עליה מטורפת באלימות במשפחה. דרך אגב זה היה נכון גם למלחמת המפרץ".

ינון - דיברנו עם שוטר שאמר שהייתה עליה 30% בתלונות על אלימות במשפחה; בן – אלימות בתא המשפחתי. את חושבת ש-50 מיליון יפתרו את הבעיה?
"אני אגיד לך את האמת, זה מדהים אותי. קודם כל, 50 מילון שקלים לא יעזרו בהרבה אבל יעזרו לתופעות שבקצה. למה הרצח כל כך משמעותי? כי הוא מצליח להביא אותנו לשיחה הזאת ואנשים מאזינים לנו, אבל אין ספק שנדרשת פעולה חינוכית. אני יכולה להגיד על לילי בן עמי אחותה של מיכל סלה ז"ל שנרצחה שעוררה הרבה מודעות בשבועות האחרונים, רוני קובן עשה סרט כפול על העניין הזה, היא בעצמה אשת חינוך שמתעקשת ומתעסקת בהרבה עבודה עם משרד החינוך על תוכניות חינוכיות, כי אם לא נגדל פה דור שיהיה מודע יותר מגדרית, ובנים ובנות שמודעים אחרת לחופש שלהם להתנהל ולמחויבות שלהם במערכות יחסים, תהיה לנו בעיה. אין ספק שהעבודה שצריכים לעשות, לא 50 מיליון ולא 200 מיליון יספיקו לה, אבל מצד שני צריך תקנים לעובדים סוציאליים".

כסף לא יפתור את כל הבעיה, מה הבעיה. למה רוצחים נשים?
"כמו שאמרתי אחד המענים הוא מענה חינוכי".

להסביר שלא רוצחים נשים?
"כן, להסביר לילדים איך משחקים בנים ובנות, מה התפקידם של בנים ובנות בחברה".

מקובל בישראל שגברים אלימים כלפי נשים?
"בכלל, בכל החברות בעולם ובחברה הישראלית שהיא חברה צבאית באופן כללי, מקובל שגבר הוא חזק, לוחם, מגן, תותח, ואישה צריכה למצוא עם מי להתחתן. באופן אובייקטיבי גם אם נגיד שאלה לא המסרים החינוכיים שאנחנו מקבלות, אנחנו מרוויחות 27% פחות שעתי, פחות עצמאיות כלכלית לעזוב מערכות יחסים שאינן מיטיבות איתנו, פחות רכוש רשם על שמנו, יש לנו פחות חירות לנשים בחברה".

וזה נותן לגיטימציה לרצוח נשים?
"בהחלט, אם אני שולט בך ובהכנסה שלך ואיפה תסתובבי בגלל זה, והאפשרויות שלך והאופציות שלך לעזוב אותי - עוד לפני שאני מרים עליך יד אני אלים. אנחנו מתעסקות עם סיטואציות של אלימות כלכלית ודרך אגב יש חוק שעומד בעניין הזה שאנחנו שותפות לקידום שלו, חוק של אלימות כלכלית במשפחה. אותו דבר היה עם אלימות מינית, לפני זה לא היה לנו כלי להגן על עצמנו, גם היום הכלים מוגבלים. אנחנו חברה אלימה והעולם הוא מקום אלים לנשים שאינן שוות בו".

קיבלתי הודעה ממישהו שטוען שמצבנו טוב ביחס לעולם ביחס ל-OECD והבעיה בעיקר במגזרים מסוימים, כמו בחברה הערבית.
"המצב שלנו לשנת 2020 הוא גרוע מאוד, רוב הנשים הנרצחות הן יהודיות. האישה שנרצחה לפני יומיים".

אני שואל.
"אני מתייחסת לנתונים בלבד. מתוך 10 הנשים שנרצחו ב-2020, השש שנרצחו בתקופת הקורונה - אף אחת מהן לא ערביה, אולי שתי ערביות נרצחו ב-2020 נרצחו. כבר 10 נרצחו עוד לפני הקורונה ותוך כדי הקורונה, נרצחה לפני יומיים מאיה ברמת גן, בחורה מכיתת מחוננים, מצטיינת בת 21 פה במרכז. דרך אגב, הבעיה שיש לנו בחברה ערבית קשורה לכמות הנשק יש בקהילה הערבית. הנשק החם שנמצא בבתים והמשטרה לא ממהרת לפנות אותו בחברה ערבית כי המשטרה מפחדת להיכנס, אבל בסוף בקצה שלה היא משפיעה על נשים. אני מביאה נתונים - במקום בו יש יותר נשק חם יש יותר רצח נשים, זה לא נתונים רק מהארץ אבל נכונים גם בארץ".

רוב הרצח של נשים מתבצע בעזרת נשק?
"הרבה מהרצח של נשים הוא בנשק. זה נכון שלפני יומיים הייתה חניקה, יש הרבה דרכים יצירתיות לרצוח נשים לצערי אבל המון מהרצח של נשים הוא בנשק".

אני מכבד את הנתונים ועדיין, מערכות יחסים, תא משפחתי, הכול אזורים שאין בהם הרבה רגולציה. יש עצבים, מתח ובעל שנתקף בהתקף טירוף ומחליט להרוג את אשתו קשה לעצור את זה.
"האמירה שלך היא אמירה מנרמלת כלפי אלימות במערכות יחסים".

לא מנרמלת, אני לוחם בדבר הזה.
"אני אומרת משהו מאוד חשוב, נשים שמאזינות לנו וחוות אלימות בתוך הבתים שלהן כרגע אין מקום לומר שלחץ בתוך בית הוא דבר לגיטימי שקורה".

אני לא מוכן לשמוע את זה כי לא אמרתי שזה לגיטימי, אל תכניסי לי מילים לפה. אני נלחם בדבר הזה כל חיי וצריך עונש מוות.
"אני נלחמת יחד איתך. אני רק אומרת שאנחנו צריכים להיזהר מאוד ולעשות מה שנקרא רפלקציה על הדבר הזה בכל פעם שאנחנו מעלים את הנושא הזה. צריך לזכור להגיד שזה דבר לא לגיטימי, אחד המענים שהכי חסרים לנו זה טיפול לגברים אלימים שלא קיים, שאלת מה יכול לעזור. 60% מהגברים שעברו טיפול בעקבות הפניה שלהם או שכפו עליהם בעקבות האלימות שלהם להיכנס לטיפול החלימו מהאלימות יוצאו למערוכת יחסים תקינות בהמשך הדרך יש לנו בעיה שבתים טיפוליים לגברים תקועים יש לנו בעיה שהרחבת המענים לגבירם אלימים ששוחררו מהכלא טרם במוצעים, באיסוף הנתונים".

בעצם את אומרת שלא מטפלים בנושא?
"לא מטפלים בגברים מכים, שתיים מתוך שלוש הרציחות שהיו לנו בשבועות האחרונות אלה גברים שישבו בכלא בגין אלימות במשפחה, כבר ריצו מאסר, יצאו והשלימו את המלאכה מה שנקרא".

איך מתמודדים עם זה? הרבה פעמים לא מזהים את הסימן הראשון.
"יש 13,000 נשים במדינת ישראל שידועות כרגע למשטרה לרווחה".

שמה?
"שידועות, שכבר בא ואמרו יש לי אלימות בבית".

מוכות?
"כן או הן מוכות או איימו עליהן ברצח".

13,000 נשים מוכות רק בישראל?
"אני מדברת על נשים שעשו את הצעד, יש הרבה יותר נשים מוכות בישראל. משרד הרווחה בשיחה איתנו לפני כמה ימים העריך שיש שני מיליון בני אדם בישראל שהם או תחת אלימות או חשופים לאלימות במשפחה. זה כולל ילדים כולל חשיפה לאלימות בסיבה אבל 13 אלף נשים בישראל כבר הגיעו למצב להגיש תלונה במשטרה או פנו לעובדות סוציאליות ברווחה כרגע. מתוך זה נרצחות שים לדוגמה מאיה ווישניאק מרמת גן לא ידענו אבל על טטיאנה חייקין ידענו בעלה כבר ישב בכלא אז היא ידועה אותו דבר על נשים אחרות השנה שידענו עליהם".

מה היינו צריכים לעשות שלא עשינו?
"לתת טיפול לגברים, להרחיק אותם מהבתים, להרחיב את המענים לגברים אלימים".

מישהו שולח לי שב-15 השנים האחרונות נרצחה רק אישה חרדית אחת.
"אני לא יודעת להגיד באופן ודאי אבל לא מאמינה שהנתון הזה נכון מהסיבה הפשוטה שאנחנו רואות שאין קשר למעמד, מוצא או מגזר". 

אין פחות אצל חרדים?
"לא, אני חושבת שאולי היא פחות מדווחת".

אפשר לבדוק.
"זה קוהרנטי לזה שנשים במגזר החרדי הן המפרנסות הראשיות וזה מתחבר לחלק הראשון, שיש תלות כלכלית יש פחות אפשרויות לנתק את הצינור שמעביר את הכסף אבל זה לא אומר שיש פחות אלימות".

אפשר לבדוק מספרים.
"אשמח לבדוק, בטוחה שלא נרצחה רק אישה חרדית אחת על רקע אלימות במשפחה".

הדבר המרכזי הוא חינוך ותודעה חברתית?
"והרחבה של מענים לטיפול בגברים אלימים וכסף שהוא מאוד חשוב כי אנחנו צריכים תקנים לעובדים ומטפלים סוציאליים, מענים שפתיים של המשטרה כי הרבה נשים ממוצא שונה לא מקבלות מענה בשפה שהן מבינות מספיק והכי חשוב איסוף נתונים יש לנו מחסור עצום באיסוף נתונים פנינו במכתבים ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה למלל לממשלה והמון גורמים שאוספים נתונים אנחנו מבקשות וזה ממש חשוב לאסוף נתונים על רקע מגדרי באופן כללי ולכל הנוגע לאילמות במשפחה".