ימים בודדים לפני פתיחת משפטו, הגיש אמש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בקשה שלא להתייצב פיזית בבית המשפט לדיון הראשון. הכתב המשפטי של חדשות 12, גיא פלג, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והתייחס לפרטי הבקשה.

אתמול פרסמת שרה"מ מבקש לא להופיע לדיון הראשון, מה הנימוקים?
"מדובר בדיון טכני והגעתו לבית המשפט תעלה למדינה כסף רב".

זה הגיוני, לא?
"קודם כל רה"מ צודק, הדיון הוא דיון טכני ובאמת הנוכחות של הנאשמים מיותרת. אגב, לא רק שלו. הנוכחות מיותרת ואכן הגעתו של רה"מ לבית המשפט לא רק תעלה הרבה כסף אלא תצריך היערכות מיוחדת של מאות ואולי אלפי אנשים".

המיקום גם בעייתי.
"יחד עם זאת צריך לזכור שכול חקירה עולה הרבה כסף ומשפט עולה הרבה כסף גם למדינה וגם לנאשמים, וסדר הדין הפלילי עושה סדר מתי צריך ומתי לא צריך. רה"מ נהנה ממעמד מאוד מיוחד לאורך החקירות שלו כולן וקיבל הנחות מאוד משמעותיות, מעניין יהיה לראות מה תהיה עמדת המדינה".

מה אתה מעריך שתהיה עמדת המדינה?
"קשה לי להעריך הערכות מכיוון שאני מתאר לעצמי שמבהלך היום תהיינה תשובות. דעתי היא שמעמד היתר של רה"מ צריך להסתיים בשערי בית המשפט. בבתי המשפט יש סדר דין פלילי והוא קובע מה צריך ומה לא צריך ואיך הדברים יתנהלו. נכון שלרה"מ יש לא פעם נסיבות מיוחדות, למשל אם חלילה היינו במהלך אירוע צבאי, או אם חלילה היינו בשיאו של משבר בריאותי או אחר, אז בוודאי רה"מ כמו כל נאשם יכול להגיש בקשה לבית המשפט - יש לי נסיבות מיוחדות, אשתי חלילה חלתה, הבן שלי צריך לעבור פרוצדורה. בקשות להשתחרר מנוכחות בדיון הן דבר של יום ביומו, לא רק של רה"מ".

כמה מאשרים?
"מאשרים הרבה מאוד פעמים כולל פטור מהתייצבות בפתח המשפט, אלא שכאן הטעמים נראים לי דלים מאוד ובעיקר פותחים פתח לניהול המשפט הזה כולו ללא רה"מ, מה שנדמה לי חוטא לניהול משפט תקין".

מעריך שהשופטים יציבו גבולות לפני שמתחילים בתהליך? ההקלות צריכות להיפסק בדלת בית המשפט?
"כן, זו דעתי. אני גם אומר הטעמים הם טעמים שנכונים לכל דיון, כל דיון שרה"מ יגיע אליו יצריך היערכות מיוחדת".

לא כל דיון הוא טכני.
"אבל יש גם משהו סמלי תסכימו איתי כולכם, שפתיחת משפט, הקראת כתב אישום, יש כאן משהו הצהרתי. אתה צריך גם במירכאות תירוץ טוב. הרי ברור שרה"מ הוא מעמד קשה, אולי אפילו בלתי נסבל מבחינתו. אגב, מבחינת כל נאשם זה רגע מאוד קשה, אז תיארתי לעצמי שרגע לפני פתיחת המשפט, אני חשבתי שזה יהיה ביום ראשון במהלך הבוקר, תצוץ שיחה מדינית מאוד חשובה עם טראמפ או פוטין שלא ניתן לדחות, תצוץ פעילות מבצעית שחייבים להכין יחד עם ראש המוסד, השב"כ וראש אגף המודיעין. כך חשבתי, אני מודה שהופתעתי שהנימוקים הם נימוקים כל כך דלים והם עומדים לגבי כל דיון שבו רה"מ הוא לא נחקר על הדוכן ולא מעיד על הדוכן, אז בכל דיון בעצם הנוכחות שלו מיותרת".

ענת -הפגנות צפויות?; גולן – יהיה שם סיוט.
"כן, מעת לעת יש הפגנות. בדיונים בבג"ץ בשבוע שעבר ברדיוס מסוים מבית המשפט, היו הפגנות. אני מתאר לעצמי שתהיה אפשרות למי שבא לו לעמוד במזרח ירושלים בחום הכבד עם שלטים ולעבור בדיקה קפדנית של כוחות המשטרה שיהיו במקום, אני מתאר לעצמי שהוא יוכל להניף את השלט".

דעתך על חילופי שר המשפטים?
"קודם כל, כשאנחנו מנתחים את ההסכם הקואליציוני אז נקודת זכות גדולה בכל זאת יש לכחול לבן כי בהחלט משרד מאוד משמעותי, שהיה מאוד לעומתי ובעייתי - עבר לכחול לבן. אני לא הופתעתי מהנאומים ומהסגנון שלהם, היה ברור שהשר אמיר אוחנה לא יוותר על ההזדמנות של טקס חגיגי שמשודר בשידור חי עם מצלמות בשביל להמשיך ולערער את הלגיטימיות של מערכת האכיפה. מן הצד האחר, ברור שהשר החדש אבי ניסנקורן צריך להצהיר 'רבותיי, יש בעל בית חדש, אתם יכולים לנשום לרווחה, דברים יהיו יותר ענייניים ויש לנו עניין לקדם את מערכת האיכפה הפרקליטות ומשרד המשפטים'".