הצלחת להיכנס להריון, ההתרגשות בשיאה, מספר רב של חודשים שאת נושאת בתוכך עובר שיהפוך אותך לאמא (לראשונה או בפעמים נוספות), אך למרבה הצער החוויה המרגשת והמלהיבה הזו, הסתיימה בעצב רב בלתי יתואר.
 
מספר לא מבוטל של לידות מסתיים בצער. אם כאשר הוולד נולד עם שיתוק מוחין (C.P.), אם נגרם נזק ליולדת במהלך הלידה, אם העובר נפטר במהלך הלידה, ומסיבות נוספות אשר גורמות לאירוע מכונן בחייה של אישה להפוך לאירוע מצער ומכאיב.
 
האם מדובר ברשלנות רפואית? האם הרופאים או בית החולים אשמים בנזק שנגרם? האם נגרמה רשלנות רפואית בלידה?
 
התשובה לשאלה היא - תלוי בנסיבותיו הספציפיות של כל מקרה לגופו.
 
לפניה ישירה אל משרד עורכי דין ריול עדיקה, לחץ/י כאן

מהו המבחן להכרעה בדבר קיומה של רשלנות רפואית בלידה?
לא בכל לידה שהסתבכה נגרמת רשלנות רפואית. המבחן לבדיקה, באם נגרמה רשלנות רפואית הוא מבחן הסבירות – האם ההתנהגות הבלתי סבירה של מי מהצוות הרפואי הייתה תוך כדי סטייה מסטנדרט התנהגות של אותו איש צוות "סביר" (האח הסביר/הרופא הסביר וכיוצ"ב). 

כל מקרה ייבדק לגופו, על מנת לקבוע באם נגרמה רשלנות רפואית בעניינו הספציפי ואם לאו. 

ישנם סוגים שונים של רשלנות רפואית בלידה, בין היתר ניתן לציין החלטה על ביצוע לידה רגילה למרות שצריך היה לנתח, ניתוח קיסרי שבוצע באיחור, לידה שנסתיימה במות העובר, לידה מכשירנית (מלקחיים או וואקום) שהסתבכה או נזק שנגרם ליולדת (לעיתים אף מוות). כל אלו ועוד, הן דוגמאות למקרים שבהם ישנו סיכוי שנגרמה רשלנות רפואית בלידה. 

האם בכל מקרה של רשלנות רפואית ניתן לקבל פיצויים?
אף על פי כן, לפי החוק בישראל, בכדי לקבל פיצויים, כלומר כסף, לא מספיק שנגרמה רשלנות רפואית, גם אם נגרמה. כלומר, לא מספיק שהיה אשם של מי מהצוות הרפואי בסיבוך שנגרם בכך שהתרשל (במעשה או במחדל). 

כדי לקבל פיצויים בתביעת רשלנות רפואית במדינת ישראל, יש להוכיח שנגרם גם נזק, ונוסף על כך יש להוכיח שישנו קשר סיבתי בין ההתרשלות של הנתבע לבין הנזק. כלומר, שבגלל אותה ההתרשלות הספציפית שאירעה בכל מקרה לגופו, נגרם הנזק.  

הנוסחה נראית כך: 

נוסחה לקבלת פיצויים בעקבות רשלנות רפואית  (צילום: עו''ד ריול עדיקה)
נוסחה לקבלת פיצויים בעקבות רשלנות רפואית (צילום: עו''ד ריול עדיקה)

הגשת חוות דעת רפואיות בתביעת רשלנות רפואית
חשוב לציין בהגינות, כי תביעות בגין רשלנות רפואית הן תביעות יקרות. כמעט בכל פעם שאני פותחת אתר חדשות ברשת, אני צופה בפרסומות של משרדי עורכי דין שעוסקים בתביעות בגין רשלנות רפואית. מה שרוב האנשים בעצם לא יודעים, הוא שמדובר בתביעה יקרה, ואת עובדה זו רוב עורכי הדין בכלל לא מציינים.

מדוע אם כן מדובר בתביעה יקרה? מאחר שלפי החוק הישראלי, בכדי להגיש תביעה ברשלנות רפואית לבית המשפט, חובה לצרף אליה חוות דעת רפואיות. דהיינו - אי אפשר להגיש לבית משפט תביעת רשלנות רפואית בלי לצרף אליה חוות דעת. כרטיס הכניסה לבית המשפט בתביעות האלו הוא חוות דעת רפואית. 

אילו חוות דעת נצטרך לרוב בכדי להגיש תביעה ברשלנות רפואית בכלל ורשלנות רפואית בלידה בפרט?

1.      חוות דעת רפואית שבה רופא מומחה בתחום ההתרשלות הספציפית (מיילדות/אולטרסאונד וכיוצ"ב) יכתוב שהייתה אחריות - כלומר רשלנות של הצוות הרפואי;

2.      חוות דעת רפואית על הנזק - אשר במסגרתה נקבעים אחוזי הנכות שנגרמו לאם או לילוד בגין הרשלנות הרפואית; 

מקרים רבים של רשלנות רפואית אינם מגיעים לבית המשפט
חשוב לציין כי כל חוות דעת כזו עולה אלפי שקלים ולעיתים אף עשרות אלפי שקלים, והרבה אנשים לא מודעים לכך. נוסף על כך, ישנה אגרת בית משפט שיש לשלם. לפי כללי האתיקה של עורכי הדין, אסור לעורך דין על פי רוב, לממן הוצאות אלו. לכן, תיקים רבים לא מוגשים לבית המשפט וזאת למרות שאירעה רשלנות רפואית ונזק בצידה.

מכשול זה, בין היתר, מהווה חסם משמעותי מפני הגשת תביעות של רשלנות רפואית במדינת ישראל, ומגן באופן מסוים על המתרשלים, מכיוון שלא כל אחד יכול לעמוד בהוצאות אלו מהבחינה הכלכלית. אך יחד עם זאת, במקרים מובהקים שבהם אירעה רשלנות רפואית ונזק, ניתן להתגבר על מכשול זה, ולמשרדנו ניסיון גם לעניין זה. כמו כן, ניתן להתנחם בכך ששכר הטרחה במשרדנו בתביעה מסוג זה, הוא באחוזים מתוך הפיצוי שישולם לכם (למעט דמי פתיחת תיק מצומצמים).

מהם המסמכים הנדרשים בעת הגשת תביעת רשלנות רפואית בלידה? 
אילו מסמכים צריך בתביעת רשלנות רפואית בלידה? בכל מקרה שבו אירעה רשלנות רפואית בלידה, יש לשמור את כל המסמכים הרפואיים, החל ממעקב ההיריון ועד ללידה, כמו גם את המסמכים לאחר הלידה שמעידים בין היתר על הנזק שנגרם. 

כמו כן, חשוב לשמור את הקבלות על כל ההוצאות שנגרמו בגין האירוע הרשלני (לרבות הוצאות על תרופות, מכשור רפואי, נסיעות לטיפולים רפואיים וכל הוצאה שנגרמה בגין ובעקבות האירוע הרשלני). 

במידה שישנן הקלטות של שיחות עם אנשי צוות רפואי יש לשמור אותן ולהעבירן למשרדנו, ובכלל – יש לשמור היטב כל ראיה שתוכל לחזק עדויות לקיומה של הרשלנות ו/או הנזק ולהעבירה למשרדנו בעת פתיחת התיק. 

ייצוג משפטי מקצועי עשוי לסייע לנפגעים להתמודד עם השלכות הרשלנות הרפואית
אין ספק כי מצב שבו נגרמה רשלנות רפואית בלידה הינו מצב מאוד מצער עבור האם, הילוד והמשפחה. לפיכך, מטרת משרדנו היא להיאבק בגופים שגרמו לכך, כך שלמשפחה יהיה "ראש שקט", והמשפחה תוכל להתמקד בטיפול ביילוד או באם שניזוקו, ולא תצטרך להעסיק את נפשה במלחמה זו, אשר אותה מבצע משרדנו בכל הכוח.

נשמח לסייע ולהפוך את המצב הקשה והנורא מכל, למצב של קבלת פיצוי כספי שיוכל ב"ה להעמיד את האם או הילוד או המשפחה (בכל מקרה לגופו) בחזרה "על הרגליים". 

עורכת הדין ריול עדיקה (צילום: אביבית איזקסון)
עורכת הדין ריול עדיקה (צילום: אביבית איזקסון)

עורכת דין ריול עדיקה בוגרת תואר שני במשפטים, האוניברסיטה העברית בירושלים, קצינה לשעבר בפרקליטות הצבאית, בעלת ניסיון של שנים בתביעות בגין נזקי גוף, בעלת משרד עורכי דין - ריול עדיקה הממוקם בירושלים. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לרשלנות רפואית בלידה LawGuide.
*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.