בימים אלה נפתחה בכל המוסדות האקדמיים ההרשמה לשנת הלימודים הקרובה. סקר חדש שנערך השבוע על ידי קרן אייסף לחינוך מגלה כי למעלה ממחצית מהישראלים (54%)  מאמינים כי לא יוכלו לממן את הלימודים האקדמיים של ילדיהם ו-60% מהם משייכים זאת למשבר הקורונה. מדובר בעלייה של 6% בהשוואה לסקר דומה שנערך בשנה שעברה במסגרתו 48% מהישראלים השיבו כי לא וכלו לממן לימודים לילדיהם. עוד עולה מהסקר כי כ-19% אף קיבלו החלטה לדחות את הלימודים האקדמיים בשלב זה בגלל הקושי הכלכלי שנובע מהמשבר. הנתונים חמורים אף יותר בקרב השכבות החלשות.

נתונים אלה ואחרים עולים מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה השבוע, עבור קרן אייסף, הקרן הבינלאומית לחינוך, העוסקת מזה 43 שנה בצמצום פערים בחינוך ובפיתוח מנהיגות חברתית ואקדמית בקרב צעירים מצטיינים מהפריפריה. הסקר מגלה כי הנתונים בקרב השכבות החלשות כלכלית חמורים אף יותר, שם חלה עליה חדה של 10% לעומת שנה שעברה, וקרוב ל-70% מאלו המרוויחים שכר מתחת לממוצע השיבו כי לא יוכלו לממן לימודים גבוהים לילדיהם. גם בקרב הציבור הערבי יש קושי רב יותר לממן לימודים - 67% מהמשיבים שענו כי לא יוכלו לממן נמנים על המגזר הערבי, זאת לעומת 52% מהמגזר היהודי שהשיבו כך. כמו כן 73% מהמשיבים הערבים משייכים את הקושי למשבר הקורונה ו-26% מהם אף החליטו לדחות את הלימודים לשנה הבאה. זאת, לעומת 57% מהציבור היהודי שמשייכים את חוסר היכולת למשבר ו-17% שהחליטו לדחות.

"הנתונים העולים מסקר אייסף השנתי, צריכים להדיר שינה מעיני שר החינוך וחברי המועצה להשכלה גבוהה, בייחוד לאור משבר הקורונה שאנו חווים." אומר תומר סמרקנדי, מנכ"ל אייסף – הקרן הבינלאומית לחינוך. "אם לא די בנתוני ה־OECD   לפיהם בישראל רמת המוביליות בהשכלה הגבוהה ירדה ב־22% בתוך 30 שנה וכי הסיכוי של בן להורים לא אקדמאים לרכוש השכלה אקדמית קטן פי 7 מזה של בן להורים בעלי השכלה גבוהה, סקר זה מלמד כי משבר הקורונה צפוי להגדיל פער זה אף יותר. לצערנו הרב אנו רואים את ההשלכות המידיות כבר בקרב הסטודנטים אותם אנו מלווים כעת: במיפוי אשר ערכנו עמם עלה כי 78% מהם פוטרו או הוצאו לחל"ת, ל-53% מהם פוטר או הוצא לחל"ת אחד ההורים או שניהם, וכרבע מהם דיווחו כי נמצאים במצוקה כלכלית. משבר הקורונה, אשר פגע בחברה הישראלית כולה, פגע ביתר שאת בפריפריה ובשכבות החלשות כלכלית. אם לא תינקט פעולה מערכתית עכשיו אנו צפויים לגל של נשירת סטודנטים מהאקדמיה ומיעוט קיצוני בנרשמים לשנה הבאה".