הקואליציה תביא מחר לאישור הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק הנורבגי שתאפשר לשרים או סגני שרים להתפטר מהכנסת ולהכניס במקומם את הבאים אחריהם ברשימה. היום (שלישי) אשירה הוועדה המסדרת, בתם דיון סוער, את בקשת הקואליציה להעניק פטור מחובת הנחה, כלומר זירוז הליך החקיקה, כדי שניתן יהיה להעלות את ההצעה להצבעה כבר מחר במליאה מבלי שיהיה צורך להמתין כמקובל 45 יום.

מדובר בהצעת חוק פרטית עליה חתומים חברי הכנסת רם שפע, מיקי זוהר, איתן גינזבורג, משה אבוטבול, צבי האוזר, אופיר כץ, שלמה קרעי ויעקב טסלר. בכחול לבן מבקשים לקדם את החוק במהירות בגלל מצוקת חברי הכנסת שלהם לאחר ש-12 מתוך 15 חברי הכנסת של הסיעה מונו לשרים בממשלה.  במסגרת החוק הנורבגי יכנסו חמשת המועמדים הבאים ברשימת כחול לבן לכנסת ה-23. הראשון שבהם יוראי להב הרצנו יצטרף ליש עתיד. ארבע המועמדות אחריו צפויות להצטרף לסיעת כחול לבן: מיכל קוטלר וונש, עינב קאבלה, תהילה פרידמן והילה שי וזאן.

במקביל לאישור החוק הנורבגי יאושר מחר תיקון שיאפשר למי שיכנס לכנסת במסגרת החוק הנורבגי להודיע בתוך 24 שעות בכתב ליו"ר הכנסת לאיזה סיעה הוא מבקש להשתייך, אם הסיעה המקורית שברשימתה נבחר התפלגה לאחר הבחירות, כפי שקרה בין כחול לבן ליש עתיד. ההצעה באה במקום "החוק הנורבגי המדלג" עליו נמתחה ביקורת בבג"צ. 

בליכוד אמורים להתפטר מהממשלה שני שרים. במקומם צפויים להכנס אריאל קלנר ועו"ד אוסנת מארק, שעל פי ההסכם הקואליציוני תהיה חברה בועדה למינוי שופטים.  לש"ס יש בממשלה שני שרים ושלושה סגני שרים. שלושה מהם אמורים להתפטר במסגרת החוק הנורבגי ובמקומם צפויים להיכנס אוריאל בוסו, ברוך גזאיי ויוסי טייב. ביהדות התורה אמורים להכנס במסגרת החוק הנורבגי מועמד אחד עד שניים.

בפתח הדיון היום מתחו נציגי האופוזיציה ביקורת נוקבת על כך שלדבריהם הקואליציה חזרה בה ברגע האחרון מההסכמה להעלות מחר במקביל לחוק הנורבגי הצעת חוק של האופוזיציה למתן דמי אבטלה לעצמאים. יו"ר יש עתיד-תל"ם ח"כ יאיר לפיד אמר בתגובה: "ממשלת המנותקים נגד העצמאים. ביקשנו לעלות מחר בכנסת את חוק דמי אבטלה לעצמאים. חוק פשוט: עצמאים יהיו זכאים לדמי אבטלה כמו השכירים. כי מגיע להם. כי כל החיים הם שילמו למדינה, והפעם היא צריכה לעזור להם. שמנו את ההצעה על השולחן". 

"הממשלה החליטה שיש להם משהו חשוב יותר מחר. החוק הנורווגי. הצעת חוק שמסדרת להם עוד חברי כנסת, עוד ג'ובים ועוד תקציבים. כאילו לא מספיק 36 שרים ו-16 סגני שרים. חבורה של מנותקים יהירים. לא יודעים, לא אכפת להם ולא מעניין אותם החיים האמיתיים של אנשים אמיתיים", והמשיך לפיד, והוסיף כי "ראש הממשלה הבטיח לפני חודש שיחוקק את החוק בהזדמנות הראשונה. אז הבטיח. גנץ ואשכנזי הבטיחו לעזור, אבל אז התברר שהם אלה שדחפו בכל הכוח לזרוק אותו הצידה בשביל עוד חוק ג'ובים. מנותקים נמאסתם".

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) אמר: "הצעת החוק הנורבגי היא יריקה בפניהם של האזרחים. כתרופה עקומה לניפוח הממשלה הם מציעים "לנפח גם את הכנסת", דהיינו למלא אותה בח"כים על תנאי ששרי הממשלה יכולים לפטר בכל עת. במקום לצמצם את מס' השרים כך שיהיו ח"כים במשרה מלאה, הם מנסים להגדיל את מס' הג'ובים על חשבון הציבור הרחב."

ח"כ איתן גינזבורג, יו"ר הועדה המסדרת שהוא גם יו"ר סיעת כחול לבן, סיכם: "אני בטוח שהממשלה החדשה שרק קמה בין היתר בגלל המשבר הכלכלי הבריאותי והפוליטי שנקלענו אליו תדאג לעצמאים ותסייע להם. זה בהחלט בתכנית העבודה של הממשלה. הנושא הזה הוא נושא מאוד חשוב שבוודאי שיש קונצנזוס . הוא דורש דיונים מעמיקים ותאום בין הרבה משרדים. יש פה גם סוגיה תקציבית מאוד משמעותית וצריך לראות איך מתכנסים לדבר הזה. זה נכון שהממשלה תביא כהצעה. אנו כח"כים צריכים לדרוש את זה ולעמוד על כך. זה בטח לא יכול להגיע כלאחר יד בהצעת חוק פרטית שאף אחד לא ראה ולא מכיר אותה, הצעה שרק באה להציג את האופוזיציה כרובין הוד ואת הקואליציה כגנבים".