ברקע חידוש פעילותן של המסעדות ובתי הקפה החל בתאריך 27 במאי 2020, נדב נאמן, הבעלים של רשת בתי הקפה 'סטריטס', התייחס היום (שלישי) בראיון ל-103FM לפתיחה המחודשת, וסיפר על המצב הקשה שבו הוא ועמיתיו נמצאים. 

אני אמורה להגיד, 'רווח לך וחוזרים לשגרה'... אנחנו דיברנו לפני כמה שבועות ואני מרגישה לא משהו.
"חשבתי שאם תשאלי אותי את השאלה הרגילה, 'אז מה חדש?', אז פשוט אני אגיד לך, 'שום דבר לא חדש'".

כלומר, 'לא קיבלתי כסף, לא קיבלתי מענק, לא קיבלתי הלוואה'.
"אני כמו כל חבריי העצמאיים ובעלי השליטה בעסקי המסעדות והאירועים והתיירות, אנחנו עומדים מול אותה שוקת שבורה ומחכים".

שזה אומר מה בעצם? היום נתנו לכם אור ירוק לפתוח ב-27 במאי. אמורה להיות שמחה גדולה. כמה בתי קפה יש לך?
"3 בתי קפה ו-2 ברים".

ואפשר לשבת ולא צריך את הצפיפות הזאת, וברים זה בכלל כיף גדול כי יושבים מאוד קרוב, אחרת זה לא בר. אז מה תעשה? יש בעלי מסעדות ותיקים מאוד שאומרים 'אנחנו לא נפתח'. אבל אני שואלת אותך, מה אתה תעשה?
"אנחנו צריכים עזרה מהמדינה שלא נותנת. אין שום התייחסות למה שהיה. חודשיים וחצי אחרי המשבר לא עוזרים לנו להתניע. אומרים לנו 'עכשיו תתניעו', אבל אין לנו דלק. וגם לא מדברים איתנו בכלל על חודש מאי שנמחק, לא מדברים איתנו על מה יקרה אם יהיה גל שני, לא מדברים איתנו מה יהיה אם תהיה איזו הדבקה במסעדה מסוימת, אז על חשבון מי זה יהיה, לא מדברים איתנו מי ישלם לעובד שחלילה יידבק, ימי מחלה או לא".    

ציינתי את זה שמשרד הבריאות אמר שבכל מקום יהיה ממונה קורונה. אני לא יודעת מה זה אומר, בן אדם שימדוד חום? הוא יחליט מה יהיה אם? לא קיבלתם שום הנחיה, אתם לא יודעים כלום ושום דבר.
"זאת נשמעת לי רשימה של הנפצות שהיא בעיקר כדי לשמור על הישבנים של אלה שבמערכת הבריאות, שאם חלילה יקרה משהו אז הם יגנו על עצמם. אין פה באמת דברים פרקטיים ובאמת דברים ששומרים על הבריאות. מירי רגב היום שחררה את האוטובוסים בלי הגבלת אנשים, אז זה בסדר, ובמסעדות צריך לשמור על מרחק של 2 מטר בין אחד לאחד וצריך אחראי קורונה..."  

היא שחררה אותם בשעות השיא, כלומר בבוקר ובלילה נוסעים הרבה פחות נוסעים מטבע הדברים, ובשעות השיא אפשר להיכנס איך שרוצים. גם סכנה לכולנו וסכנה לנהגים.
"זה בסדר, זאת החלטה לגיטימית, אבל אי אפשר לעשות איפה ואיפה. ואי אפשר לעשות שיש היגיון ואין היגיון במקום שני. אנחנו שק החבטות קצת של המדינה הזאת, לא קורה כלום".

סועדים במסעדת סוסו אנד סאנס (צילום: אבשלום ששוני)
סועדים במסעדת סוסו אנד סאנס (צילום: אבשלום ששוני)

יש לך טווח זמן בין היום לבין 27 מאי, שזה תיכף, בשבוע הבא...
"שזה גם אגב לא ברור מי צריך את טווח הזמן הזה, ומה קרה ומה ישתנה, ומה ההבדל בין כל האנשים שיושבים בכיכרות ואוכלים את אותו טייק אווי..."  

אגב, אולי צריך יותר משבוע, אולי צריך 3 שבועות או חודש.
"מבחינת התחלואה בארץ, ואם אפשר לפתוח כבר מקומות - ברור שאפשר כבר לפתוח את המסעדות מזמן. לי יש מסעדה אחת מול דיזינגוף סנטר, אצלי ריק, ואוכלים על ספסלים ממול, ובדיזינגוף סנטר יש 10,000. את ההיגיון כבר מזמן כבר איבדנו".  

אז מה הולך להיות? לא קיבלת שקל?
"אני וכל חבריי לא קיבלנו שקל. את המענקים לבעלי שליטה דוחים ודוחים, מלחיצת הכפתור של 48 שעות שראש הממשלה אמר 'הכסף אצלכם בחשבון' - בינתיים קיבלנו הודעה 'נדחה בשבוע' ו'נדחה בשבוע', הגענו חודשיים וחצי אחרי המשבר, שקל לא קיבלנו. גם הפעימה השלישית, שהיא פיצוי לעסקים, זה כל כך מורכב שכל רואי החשבון שאני מכיר של כל העסקים, ביקשו עוד זמן להתארגן ולהבין את הכשלים שיש בחישובים שם, כי זה לא מתייחס לעסקים חדשים ולטיפים של מלצרים, אם מחשיבים בחישוב או לא. הכול פרוץ ונתון למלא פרשנויות. ועל מאי אף אחד לא מדבר, גם הפעימה השלישית היא על מרץ-אפריל".

אני חושבת על משהו קונספירטיבי - הרי כל בעלי העסקים, הוצאתם הרבה מאוד עובדים לחל"ת, ואת זה המדינה משלמת. בעוד כמה ימים נגמר החל"ת, ואז המדינה צריכה לשלם עוד פעם.  
"אגב, על זה שהמדינה משלמת - אנשים לא יודעים שכרגע החוק היבש אומר שעל כל עובד אנחנו צריכים לשלם 350 שקל ביטוח לאומי בחודש. לי יש 200 עובדים, זה בערך 14 אלף שקל בחודש כפול חודשיים וחצי, סתם דבר קטן שאף אחד לא שם עליו את הדעת, חוץ מאיזה בג"ץ שאנחנו הגשנו כדי לעצור את זה. אם אנחנו מדברים על הצד השני גם, כל התלונות על הממשלה נכונות. כמובן שמה שחסר פה במשוואה בשביל השיחה זה איך הקהל יגיב, שאת זה אנחנו לא יודעים. האם הם 'ישטפו' את המסעדות ובתי הקפה? האם הם ייזהרו? האם הם יוציאו כסף בגלל המיתון הכבד שבא על כולנו? ואת זה אנחנו לא יודעים לצפות".  

יכולה להיות הפתעה לכאן או לכאן, בשביל זה צריך לפתוח. אתה פותח?
"אנחנו פותחים, ומקווה שכל עמיתיי יוכלו גם".

אני מקווה שיבואו לתמוך, זה מאוד חשוב.
"שיעזרו לנו להתניע".