הרמטכ"ל אביב כוכבי נאם הערב (שלישי) בטקס מפקדי פיקוד העורף, והתייחס לדיווחים על מלחמת הסייבר עם איראן: "נמשיך לפעול בכלים צבאיים מגוונים ובשיטות לחימה ייחודיות לפגיעה באויב. המרחב הבנוי שבו התמקם האויב לא יהיה עבורנו מחסום לתקיפה. האויב בחר לפרוס טילים ורקטות בתוך הכפרים, ובכך הפך אותם למטרות צבאיות. וכך, ביום פקודה האויב יגלה שבמו ידיו הפך את העורף שלו לחזית, ואנחנו נתקוף אותו בעוצמה".

לדבריו, "על צה"ל מוטלת החובה המוסרית להגן על אזרחי המדינה מפני צבאות הטרור הסובבים אותנו, וכאשר העורף הישראלי מאוים על ידי אלפי טילים ורקטות, לא נהסס לתקוף בעוצמה כדי לסכל את האיומים. בעוד אנו עושים כל שביכולתנו להימנע מפגיעה באזרחים, האויב עושה כל מאמץ לפגוע באזרחים. בניגוד לאויב, אנחנו נפעל באופן התקפי וערכי כאחד, ונבסס את הפעולה על מודיעין וצורך מבצעי. עשרות תקיפות שבוצעו, גם בעת האחרונה, כבר הוכיחו את עליונות המודיעין וכוח האש של צה"ל".

הרמטכ''ל כוכבי בטקס חילופי מפקד פיקוד העורף (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל כוכבי בטקס חילופי מפקד פיקוד העורף (צילום: דובר צה''ל)

כזכור, אתמול דווח בוושינגטון פוסט כי ישראל עומדת מאחורי מתקפת סייבר רחבת היקף שפגעה ב-9 במאי בנמל שאהיד ראג'עי, שנמצא בדרום איראן. בנוסף, על פי גורמים בכירים שהוזכרו בדיווח, ארה"ב הייתה שותפה לאותה מתקפה. על פי גורמי מודיעין אמריקאים, המתקפה על הנמל באיראן, שפגעה בתנועה באזור הנמל למשך ימים ארוכים, בוצעה על ידי ישראל, ככל הנראה כנקמה על הניסיון של איראן לפגוע במערכת המים המרכזית בארץ, באמצעות מתקפת סייבר.

לפי הדיווחים בתקשורת האמריקאית, האירוע התרחש כאשר נעשתה הפסקת פעילות פתאומית ובלתי מוסברת בנמל האיראני ב-9 במאי, כאשר מערכת המחשוב, האחראית לתנועת הספינות וכלי השיט במקום, קרסה והדבר גרם לעומס גדול על הנתיבים המובילים לנמל. זמן קצר לאחר מכן, לפי מה שפורסם בדיווח, אנשי מודיעין איראנים גילו כי מדובר בפעולת סייבר מתוכננת.

הסיבה לפעולה הזו שמיוחסת לישראל, לפי אותו דיווח אמריקאי, הוא הנסיון האיראני, במהלך חודש אפריל, לבצע מתקפת סייבר נגד תשתיות מים בישראל, כפי שדווח ברשת "פוקס ניוז" האמריקאית לפני כשבועיים. כאמור, איראן הואשמה לא פעם בביצוע מתקפות סייבר על יריבותיה השונות, ומדובר בנשק שהיא עושה בו, על פי הדיווחים, שימוש רב.

אלוף אורי גורדין נכנס לתפקיד מפקד פיקוד העורף

דבריו של כוכבי נאמרו כאמור בטקס החלפת מפקד פיקוד העורף, בו נכנס לתפקיד אלוף אורי גורדין, אשר מחליף בתפקידו את אלוף תמיר ידעי, שכיהן בתפקיד זה במשך למעלה משלוש שנים ויכנס לתפקידו החדש כמפקד פיקוד מרכז בחודשים הקרובים.

מדבריו של מפקד פיקוד העורף היוצא, אלוף תמיר ידעי: "בכל תחנה במרחבי העורף הגדולים, מתנוססת הכומתה הכתומה. תחנות שונות ומשונות ובכולם אני רואה אתכם, מפקדים, מפקדות, חיילים וחיילות הפיקוד, בסדיר ובמילואים. אתם העוצמה הקבועה בתוך התפאורה המתחלפת במגוון האירועים אותם חווינו בארץ ובחו"ל, בלחימה ובשגרה, ובחודשים האחרונים במערכה הלאומית כנגד הקורונה".

האלוף תמיד ידעי (צילום: דובר צה''ל)
האלוף תמיד ידעי (צילום: דובר צה''ל)

לדבריו, "אתם הפנים היפות של המדינה הזאת ואני מודה על הזכות לצעוד אתכם את המסע המדברי המשותף. פיקוד העורף הותיר בי חותם עמוק, עשה אותי מפקד שלם יותר, ולימד אותי על האופן בו חווה האזרח הפשוט את מעשה המלחמה. גיליתי אנשים בסדיר ובמילואים הנכונים לכל משימה בלהט ובמחויבות אשר כל פעם ריגשו אותי מחדש. תחושת המשפחה הקיימת בפיקוד העורף זכורה לי רק מכור מחצבתי- חטיבת גולני".
 
מדבריו של מפקד פיקוד העורף הנכנס, אלוף אורי גורדין: "הרמטכ"ל, אני מודע לחשיבות המשימה ולגודל האחריות, ומודה לך על האמון והערכה במינויי לתפקיד המשמעותי הזה ומתחייב להשקיע את כל מרצי ויכולותיי כדי להוביל את הפיקוד להצלחה ולניצחון. כפיקוד נפעל לאור עיקרון האחריות המרחיבה, ולכל אתגר שיתרגש על העורף נפנה לסייע".

האלוף אורי גורדין (צילום: דובר צה''ל)
האלוף אורי גורדין (צילום: דובר צה''ל)

לדבריו, "נפעל לאור עיקרון השותפות: בשילוב זרועות עם הפיקודים, הזרועות ואגפי צה"ל. נפעל מתוך שותפות מלאה עם משטרת ישראל. נגיש מענה חילוץ והצלה בשיתוף עם ארגוני החירום לאזרחי מדינת ישראל. נמשיך לשתף פעולה עם השלטון המקומי ומשרדי הממשלה בהכנת המרחב האזרחי לחירום. נעבוד במשותף עם רשות החירום הלאומית לחיזוק המענה. וכמובן נמשיך לרתום את מירב יכולות המרחב האזרחי וארגוני המתנדבים כדי לחזק את יכולותינו ולהרחיב את מעגלי ההשפעה. כפיקוד נמשיך ונשמור על ערוץ הידברות פתוח ורציף עם האזרח, נספק לו את ההתרעה הנדרשת, ננגיש ונסביר לו את מדיניות ההתגוננות האזרחית. וכמובן, נמשיך ללא לאות, להכין את גדודי ויחידות החילוץ ליום הפקודה".