מימש את האיומים? על פי דיווחים, יו"ר רשות הפלסטינית, אבו מאזן, הודיע במהלך נאום שנשא הלילה (בין שלישי לרביעי) ברמאללה, כי ההסכמים בין הרשות הפלסטינית לישראל וארה"ב מבוטלים, כולל התיאום הביטחוני. הודעתו של אבו מאזן על כוונתו לסגת מכלל ההסכמים עם ישראל והמעצמה מגיעה על רקע מהלכי הסיפוח המסתמנים ביהודה ושומרון, בצל השבעת הממשלה החדשה. 

זוהי לא הפעם הראשונה שהיו"ר מתייחס לסוגייה ומאיים כי במידה וישראל תפעל לסיפוח חלקים מהגדה, ההסכמים שנחתמו מולה יבוטלו. כבר בחודש פברואר השנה, בעקבות פרסום תכנית המאה של הנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ, התבטא יו"ר הרשות על התנגדותו הנחרצת למתווה במהלך ישיבת הממשלה ברמאללה, לקראת יציאתו למסע בינלאומי לטרפוד התכנית. בנוסף, הוא כינה את ג'ארד קושנר, יועצו המיוחד של הנשיא טראמפ לענייני המזרח התיכון, "הילד הזה", על רקע אמירתו, בראיון שהעניק לערוץ MBC במצרים, כי הפלסטינים ממשיכים לפספס הזדמנויות להגיע להסכם שלום עם ישראל.

"ללא ספק, נפסיק את התיאום הביטחוני אם ישראל תמשיך ליישם את עסקת המאה", שב והדגיש אבו מאזן. "לא נחזור בנו מעמדותנו עד שהאמריקאים והישראלים יחזרו בהם מהפרויקט שלהם. לא נקבל מצב בו ארה"ב תיישם את התוכנית ותבטל את כל ההחלטות הבינלאומיות. או שניקח את כל הזכויות שלנו, על פי הלגיטימציה הבינלאומית, או שישראל תשא באחריות מלאה ככוח כיבוש", הוסיף.

טראמפ ונתניהו בעת ההכרזה על תוכנית השלום (צילום: רויטרס)
טראמפ ונתניהו בעת ההכרזה על תוכנית השלום (צילום: רויטרס)

בחודש אפריל השנה התבטא פעם נוספת בנושא, הפעם בעקבות הצהרתו של מזכיר המדינה האמריקאי, פומפאו, שטען כי החלטה על סיפוח שטחים היא החלטה ישראלית בלבד, ואמר כי "אם ישראל תחליט לספח חלקים מהגדה, ההסכמים ושיתופי הפעולה אתה ועם ארה"ב יבוטלו". 

כזכור, מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, וכן גורמים אמריקאיים בכירים נוספים, נפגשו עם רה"מ בנימין נתניהו וכן עם רה"מ החליפי, יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אך אלו הכחישו את הטענות כי מטרת הפגישה הייתה לדון בסיפוח. 

בני גנץ, מייק פומפאו (צילום: מתי שטרן, שגרירות ארה''ב בירושלים)
בני גנץ, מייק פומפאו (צילום: מתי שטרן, שגרירות ארה''ב בירושלים)

בהתייחס לסוגיית הסיפוח, אמר פומפאו במהלך הראיון כי "הממשלה הישראלית תחליט בנושא הזה, מתי לעשות את זה ואיך. אני מקווה שהפלסטינים יבינו ששלום הוא טוב בשבילם". גם הגורמים במחלקת המדינה הרחיבו על הדיון בסוגיית הסיפוח, ואמרו: "אנחנו עובדים עם הישראלים על מנת להחיל חזון של שלום ואנחנו תומכים במאמצים שלהם. הממשלה הישראלית היא בעלת כמה קצוות, ואני חושב שזה ייקח זמן להחליט יחד בנוגע למדיניות בנושא הזה. עם זאת, יש צורך להבהיר, לא הגענו הנה לפגישה הזו כדי לדבר על הסיפוח בלבד, אלו דיווחים לא נכונים, זו לא הייתה מטרת הביקור". כמו כן, הוסיפו הגורמים כי "הישראלים מודעים לאיך מהלך של סיפוח יתקבל בשכונה שהם חיים בה, ולכן הם יעשו את החישובים שלהם. ישראל יודעת איך להתמודד עם השותפים שלה במדינות הערביות".