יו"ר רשות הפלסטינית, אבו מאזן, הודיע במהלך נאום שנשא אתמול בלילה ברמאללה, כי ההסכמים בין הרשות הפלסטינית לישראל וארצות הברית מבוטלים, כולל התיאום הביטחוני. אלוף במיל' גדי שמני התייחס הבוקר (רביעי) ב"כאן ב'" להודעה שהגיעה על רקע מהלכי הסיפוח המסתמנים ביהודה ושומרון בצל השבעתה של הממשלה החדשה, והזהיר מפני המהלך: "יגרום לאפקט שידרדר את העסק ויגרום לנו לחזור לסכסוכי החמולות".

"מה שקרה עם אבו מאזן הוא, להבנתי, שהוא תיאר את מה שיקרה בשטח. הוא לא רוצה להיות מובל, אלא מוביל. תהיה ישיבת ממשלה לפי מה שהבנתי מהדיווחים, ויש אנשים שימליצו לאבו מאזן איך כדאי שהעניינים יתגלגלו".

יש אמירות מאוד משמעותיות של מלך ירדן ששם רף מאוד גבוה.
"אני חושב שיש עכשיו אמירות משמעותיות יותר מהסיבה שזה הולך לקרות. יש פה ממשלה שמי שמוביל את הקו שלה זה בנימין נתניהו. אני חושב שגם בממסד הביטחוני שלנו מבינים שסיפוח הוא חלק מהעניין. היכולת של הפלסטינים לבוא למשא ומתן על בסיס תוכנית טראמפ לא קיימת. אנחנו הולכים לעשות צעדים שאין בהם נחיצות. למה לספח את בקעת הירדן? היא במצב מצוין".

שמני המשיך: "אנחנו צריכים לעשות הכל כדי שהמציאות שקרתה ברמת הגולן לא תקרה בבקעת הירדן. אם יהיה סיפוח חד צדדי זה יהווה בעיה מרכזית למלוכה בירדן. יש לנו יחסים טובים איתם, גם ביטחוניים. כל מי שמדמיין שצעדים של סיפוח אפשריים - לא מבין לקראת מה אנחנו הולכים".

מה זה התיאום הביטחוני?
"זה כאשר הרשות הפלסטינית עושה מאמצים להילחם בטרור, שמירה על חוק וסדר, מניעת חיכוך, כמו בחברון לדוגמה. אם לא הייתה רשות פלסטינית הדברים היו נראים אחרת והיינו צריכים לעשות יותר בעצמנו. כבר היינו בסרט הזה. ככל שהזמן עובר הדברים הופכים קשים יותר ברמה הבינלאומית".

ולקחת אחריות על שלושה מיליון פלסטינים?
"זה בדיוק קוצר הראיה שאני מדבר עליו. זה יגרום לאפקט שידרדר את העסק ויגרום לנו לחזור לסכסוכי החמולות. הייתי במלחמת לבנון הראשונה, זוכר איך הפרדתי בסכסוכי החמולות".

אתה בא מתוך תפיסת עולם שמאלנית.
"אני בא מתוך תפיסת עולם ביטחונית. חשוב שתהיה מדינה יהודית ודמוקרטית. אני ממליץ לא לזלזל ולא לקחת את הדברים בקלות ראש. לא צופה הסלמה אבל יש אנשים בצד של אבו מאזן שינסו לבלום את זה".