בית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים דחה בקשת רשות ערעור שהגישה אישה על החלטת בית המשפט לענייני משפחה בקריות, בבקשה לחייב את בעלה במזונות זמניים עבור ילדיהם הקטינים. החלטת בית המשפט לענייני משפחה ניתנה במסגרת תביעת מזונות שהגישה האישה נגד בעלה.

 בני הזוג המשיכו להתגורר יחד למרות המשבר הזוגי
לפי העובדות שפורטו בפסק הדין, בני הזוג היו נשואים ונולדו להם שני ילדים. למרות המשבר הזוגי, בני הזוג המשיכו לגור יחד בדירה שבבעלותם המשותפת.
 
במסגרת ההחלטה של בית המשפט לענייני משפחה נקבע בין היתר כי בני הזוג צריכים לשאת בחלקים שווים בהוצאות הבית ובחשבונות השוטפים. עוד נקבע כי הצדדים יישאו בחלקים שווים גם בהוצאות רפואיות חריגות של הילדים אשר אינן מכוסות על ידי הביטוח הרפואי ובהוצאות חינוך הילדים והמטפלת. במסגרת ההחלטה לא נקבע דבר ביחס לתשלום מזונות הילדים על ידי הבעל לאישה.
 
לפניה ישירה אל עורכת דין ומגשרת דניאלה יובנוביץ טויטו, לחץ/י כאן

האישה טענה כי בית המשפט לענייני משפחה היה צריך לפסוק לטובתה מזונות ילדים
האישה טענה כי בית המשפט לענייני משפחה לא פסק מזונות לטובת הילדים אשר ישולמו לידיה עבור כלכלתם, רכישת ביגוד, הנעלה והוצאות שוטפות נוספות ולא התייחס לנושא זה במסגרת ההחלטה. האישה הוסיפה וטענה כי בית המשפט היה צריך לפסוק לטובת כל אחד משני הילדים סכום של 1,400 שקלים שיושת על האב נוסף על תשלומי מדור וחצי מהוצאות החינוך וההוצאות הרפואיות החריגות.

לפי גרסת האם, החלטת בית המשפט פוטרת את האב מתשלום מזונות עבור ילדיו בניגוד להוראות הדין העברי שמחייבות כל אב יהודי לשלם מזונות לילדיו הקטנים.

הסכסוך הזוגי בין ההורים אינו מקים לאב חבות אוטומטית לשלם מזונות ילדים לאם
מנגד, עורכת הדין דניאלה יובנוביץ טויטו אשר ייצגה את האב, טענה כי הסכסוך הזוגי בין ההורים אינו מקים לאב חבות אוטומטית לשלם מזונות ילדים לאם. עורכת הדין יובנוביץ טויטו הוסיפה וטענה כי אין הצדקה לחייב את האב בתשלום מזונות ילדים לאם במצב שהוא מתגורר עימה ועם הילדים תחת קורת גג אחת ודואג לכל צרכיהם ההכרחיים של הילדים.

השופט דחה את טענותיה של האם וציין כי אמנם הדין העברי מקים חבות עקרונית על אב יהודי לשאת במזונות ילדיו עד הגיעם לגיל 15, בכל הקשור לצרכיהם ההכרחיים, אך חיוב זה משתכלל לחובת תשלום כספי רק בעת התקיימן של נסיבות מסוימות.

לפי קביעת השופט, ניתן לחייב את האב בתשלום מזונות ילדים במקרה של פרידה בין ההורים כאשר ההורים אינם בחזקתו של האב או כאשר האב אינו דואג לצורכי הילדים גם בעת מגוריו עימם טרם הפרידה מהאם.

האב ממשיך למלא את כל צרכי הילדים ולכן אין הצדקה לחייבו בתשלום מזונות ילדים
הובהר כי הסכסוך בין ההורים אינו מקים בפני עצמו אוטומטית חיוב של האב לשלם מזונות ילדים לאם. השופט קיבל את הצהרת האב שלפיה הוא דואג למלא את כל צרכי הילדים כפי שעשה בעבר. לפיכך נקבע כי אין כל הצדקה לחייב את הבעל בתשלום מזונות ילדים לאישה כאשר הוא מתגורר עימה ועם הילדים תחת קורת גג אחת.   

השופט ציין כי במקרה זה אין מקום להעדיף את גרסת האם אשר לפיה היא מודעת לצרכי הילדים ונדרשת לדאוג להם כי אחרת יגוועו ברעב. הובהר כי במקרה זה כאשר ההורים ממשיכים לגדל יחדיו את ילדיהם וממשיכים לגור יחדיו למרות הסכסוך ששורר ביניהם, אין לפקפק בהצהרת האב שלפיה הוא ימשיך לספק את צרכי הילדים כבעבר. כמו כן צוין כי הסכסוך בין בני הזוג לא הופך פתאום את האב להורה בלתי אחראי שמתנער מחובותיו כלפי ילדיו.

בסופו של דבר, השופט דחה את בקשת רשות הערעור של האישה ואף חייב אותה לשלם לבעלה את הוצאות ההליך המשפטי בסך של 3,000 שקלים.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לדמי מזונות ילדים LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.