מחלת מקצוע, היא מחלה שעובד לקה בה בשל תנאי עבודתו. אם מחלה זו פגעה לעובד בכושר העבודה, הוא יוכל להגיש תביעה למוסד לביטוח הלאומי לקבלת גמלת נכות מעבודה. התנאי לקבלת הגמלה הוא כי מחלתו של העובד מופיעה בקובץ התקנות של המוסד לביטוח לאומי. במקרה כזה העובד יקבל פיצוי בגין מחלת המקצוע לאחר שהוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי קבעה לו נכות קבועה בשיעור של 9% לכל הפחות.
 
לפניה ישירה אל עורך הדין רפי רפאלי לחץ/י כאן.

דוגמאות למחלות מקצוע
לא כל מחלה שהעובד חולה בה במהלך תקופת עבודתו תוכר באופן אוטומטי כמחלת מקצוע על ידי המוסד לביטוח הלאומי, שכן קבלת גמלת נכות מעבודה עקב מחלת מקצוע מחייבת כאמור כי המחלה מופיעה ברשימה הסגורה של המחלות שקבע הביטוח לאומי בתקנותיו. בין שלל המחלות שהוכרו כמחלות מקצוע ניתן למנות את אלו

  • מחלות מפרקים, שרירים, ומערכת הולכה עצבית.
  • הרעלות למיניהן כגון: הרעלת כרום, עופרת, כספית, או זרחן. 
  • פגיעה באיכות השמיעה בשל חשיפת העובד לרעש, כגון טנטון קבוע באוזניים.
  • מחלות ואלרגיות עור מסוגים שונים.
  • סוגים מסוימים של מחלת הסרטן.
     

זכאות לקבלת גמלת נכות מעבודה
במידה והעובד חלה במחלה במסגרת עבודתו, ומחלה זו מנויה בתקנות,  הוא זכאי לקבל גמלת נכות מביטוח לאומי. גמלה זו ניתנת כפיצוי על אובדן כושר העבודה של העובד עקב תסמיני המחלה.

כדי לקבל הכרה במחלת המקצוע, על העובד להגיש תביעה מתאימה לפיצויים לביטוח לאומי.  בהמשך, העובד יידרש להמציא מסמכים רפואיים ולהופיע בפני ועדה רפואית אשר תקבע את אחוזי נכותו. 

במידה והוועדה קבעה כי דרגת נכותו של העובד היא בין 9%-19%, אותו  עובד יהיה זכאי לפיצוי אשר ישולם לו כסכום חד פעמי. במידה ודרגת הנכות שנקבעה לעובד היא בשיעור של 20% ומעלה, הוא יהיה זכאי לקבל גמלה חודשית בהתאם לשכרו טרם מחלתו. 

ליווי מקצועי על ידי עורך דין
למרות האמור ישנם מקרים שבהם מחלות שלא מופיעות בתקנות הביטוח הלאומי הוכרו כמחלות מקצוע שכן תיתכן מחלה אשר הולכת ומחמירה באיטיות (בהתאם לתורת המיקרו-טראומה) ולא דווקא התפרצה במהירות. עורך דין מנוסה אשר עוסק בתחום יוכל להגיש תביעה מתאימה אשר תגדיל את הסיכוי לקבלת פיצוי הולם לנפגע. עורך הדין ימליץ לעובד על השלבים, יפנה אותו לבצע בדיקות מתאימות ויציג בפני הוועדה מסמכים רפואיים ומסמכים נוספים הדרושים לצורך הוכחת התביעה. 

תביעת רשלנות נגד המעסיק
מישור נוסף שבו ניתן לפעול במקרה של עובד שחלה במחלת מקצוע בעקבות עבודתו הוא הגשת תביעה נגד המעסיק וזאת מאחר שבמקרים רבים מחלת המקצוע נגרמת לעובד בשל רשלנות המעסיק. 

רשלנות המעסיק באה לידי ביטוי בין היתר כאשר הוא לא סיפק לעובד תנאי עבודה הולמים ובהם אמצעי מיגון ו/או הפר את חובת הזהירות המוטלת עליו למנוע את הסיכונים והסכנות בעבודה שהביאו להופעת המחלה של העובד.

חשוב לציין כי בכדי לקבוע את הערכאה המתאימה, הפיצוי המתאים ואת סכום התביעה ומהותה, יש לקבל תחילה תמונה כללית ופרטים מהותיים וזאת בכדי לשקול את השיקולים המתאימים ולהתאים תביעה מתאימה בהתאם לצרכי הלקוח. יחד עם זאת, יש להיערך לתרחישים שונים וכאן בא לידי ביטוי הניסיון של עורך הדין, ויכולתו להתאים את האסטרטגיה בהתאם להתקדמות התיק והכיוון שאותו מתווה בית המשפט.

עורך הדין רפי רפאלי (צילום: גדעון נשר)
עורך הדין רפי רפאלי (צילום: גדעון נשר)

עורך הדין רפי רפאלי עוסק בייצוג נפגעי עבודה בתביעות למוסד לביטוח הלאומי, בתביעות נגד מעסיקים בגין פגיעה בעבודה ומחלות מקצוע ובתביעות נגד חברות ביטוח פרטיות מכוח פוליסות אישיות וקולקטיביות. המשרד עובד בשיתוף פעולה עם רופאים מומחים, אשר נותנים בעת צורך חוות דעת מתאימה להוכחת נזקי הלקוח. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למחלת מקצוע LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.