מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) הקמת ועדת משנה בנושא רצח נשים, זאת בעקבות הצעתה של ח״כ תמר זנדברג. "השגנו היום ניצחון קטן בדרך שעדיין ארוכה במיגור התופעה המזעזעת של רצח הנשים. אנחנו נמשיך לעקוב", אמרה. כאמור במקום ההצעה להקמת ועדת חקירה, סוכם להעביר את הנושא כהצעה לסדר לוועדה לקידום מעמד האישה (לכשתקום).

זנדברג אמרה בשיחה עם מעריב: "החלטנו לתת צ׳אנס לממשלה החדשה, ולהגיע לסיכום על הקמת ועדת משנה שתלווה את היישום של התכנית הממשלתית. תכנית יש, תקציב יש, ובמקום לחכות לרצח הבאה נלווה בפיקוח פרלמנטרי את ההתקדמות והיישום".

לפני ההצבעה על הנושא, חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד הפתיע כשאמר שהוא "תומך בהקמת ועדת חקירה לרצח נשים", וניסה לשכנע את חבריו. בסוף הוחלט כאמור להעביר את הנושא לוועדה, וסוכם שתוקם שם ועדת משנה מיוחדת.

תמר זנדברג (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
תמר זנדברג (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

ח"כ לפיד כתב בחשבון הטוויטר שלו: "מתחילת השנה נרצחו 11 נשים. רק לפני ארבעה ימים נרצחה מאיה ווישניאק ז"ל, בת 22. תמכנו היום בהקמת ועדת משנה בנושא רצח נשים וקידום התוכנית למען מיגור האלימות נגד נשים. גבר שמרים יד על אישה הוא לא גבר".

כזכור, מתחילת השנה נרצחו 11 נשים, שש מתוכן מאז תחילת משבר הקורונה - ושלושת המקרים האחרונים התרחשו בשלושת השבועות האחרונים. ביום שני בערב התקיימה הפגנת מחאה בתל אביב, בה השתתפו כאלף בני אדם, במחאה על במחאה על אוזלת היד הממשלתית בטיפול באלימות נגד נשים, וגם על השיח הציבורי והתקשורתי.

כאלף בני אדם מפגינים היום (שני) בכיכר הבימה בתל אביב, עוד לפני המחאה רוססו כתובות גרפיטי, בהן גם שמות הנרצחות והכיתוב: "איפה השר לענייני רצח נשים?". "יש לעצור את השיח שמחפש הגיון באלימות כלפי נשים בגישה סלחנית לרוצחים ומאשימה את הקורבנות – תובעות מהממשלה הנכנסת פעולת חירום", הסבירו.

בעקבות ההחלטה על הקמת ועדת משנה שתעסוק בנושא רצח נשים, אניטה פרידמן, יו"ר ויצו העולמית ואורה כורזים, יו"ר ויצו ישראל מסרו בתגובה: "הקמת ועדה שתעסוק ברצח נשים ובאלימות כלפי נשים בכלל הוא מהלך חשוב והכרחי בהבנת הכשלון המתמשך של ממשלות ישראל במיגור התופעה. ועדת המשנה חייבת לייצר מהלך שיביא להקמת רשות לאומית למאבק באלימות אשר תתכלל את כלל הגופים הפועלים בתחום ותקדם חקיקה, ענישה, מניעה ותקציבים. כיום עובדים הגופים  בתיאום חלקי בלבד. הרשות חייבת להיות עצמאית , כפופה למשרד רוה"מ כיאה לפרוייקטים לאומיים ומתוקצבת בהתאם לנפח התופעה והעבודה הצפוייה בקרב למעלה ממיליון נשים, גברים וילדים במעגל האלימות. בחודש האחרון הקימה ויצו מקלט חרום ארצי בשיתוף משרד הרווחה, מקלט שנועד לסייע בהתמודדות עם התוצאות המזעזעות של שבי נשים נפגעות אלימות וילדיהן עם התוקף בתנאים קשים, משבר כלכלי ואי ודאות".