"הסכמה בינלאומית נגד סיפוח ישראלי והחלת ריבונות על שטחים". זהו המסר שעלה מדיון סגור במועצת הביטחון שהתקיים היום (רביעי) בניו יורק. עד עתה שררה הסכמה כללית במועצה נגד התנחלויות, שבנייתן הוגדרה בהחלטה רשמית כהפרה של החוק הבינלאומי. בדיון היום סיפוח והחלת ריבונות ישראלית בשטחים הוגדרה כ"הפרה חמורה של החוק הבינלאומי".

המתקפה נגד סיפוח בדיון במועצת הבטחון הייתה צפויה. הובילו אותה שגרירי מדינות האיחוד האירופי, המוסד הבינלאומי שבאחרונה שיווק אזהרות והתרעות נגד כוונת הממשלה החדשה בישראל לספח שטחים באופן חד צדדי. אבל גם שגריר רוסיה באו"ם, ואסילי נבנזייה, תקף מהלך של סיפוח, ואף נקט לשון חריפה כאשר הזהיר ש"תוכניות סיפוח יסכנו את האפשרויות לשלום". נאום תקיף נשא שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב: "האיום בסיפוח של השטחים בגדה המערבית מצד ישראל יהווה את ההפרה החמורה ביותר של החוק הבינלאומי, יהיה מהלומה הרסנית על פתרון שתי המדינות וינעל את הדלת מפני משא ומתן".

נתניהו ושליח האו''ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
נתניהו ושליח האו''ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

מצד שגרירת ארה"ב באו"ם, קלי קראפט, הורגש מאמץ להקהות במקצת את הביקורת הגורפת נגד ישראל: "מועצת הביטחון איננה יכולה לכפות פתרון לסכסוך. אנחנו יכולים רק לעודד את הצדדים לשבת יחד ולדון איך הם רוצים להתקדם". עד כה, לא צפויה החלטה רשמית נגד הסיפוח, כי ארה"ב תטיל ווטו.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, השיב לתוקפים וציין בנאומו בדיון ש"כל החלטה בנושא הריבונות תתקבל בממשלת ישראל בלבד תוך תיאום עם הממשל האמריקאי". דנון תקף את אבו מאזן על החלטתו לבטל את כל ההסכמים עם ישראל וארה"ב. "היציאה מההסכמים תפגע יותר בפלשתינים מאשר בישראל", אמר.

דני דנון במועצת הביטחון (צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)
דני דנון במועצת הביטחון (צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)