בחודשים האחרונים עברה עלינו תקופה לא פשוטה. תקופת אי וודאות.  מקומות הבילוי נאלמו דום, דלתות המסעדות והברים נסגרו לזמן ארוך, ורובנו המכריע ישב בבידוד בבית. חלק עבד מהבית וחלק קם מאוחר בבוקר, טייל לעתים במאת המטרים המותרים, קרא, בישל, אכל ושתה. תרבות היין והאלכוהול הביתית לא ידעה פריחה כזו מימיה, וזה היה הרגע בו הבינו רבים שהם זקוקים לבר ביתי עשיר יותר ומסודר יותר.

משקה הבית 
בניית בר ביתי היא מלאכה מאתגרת, אך גם מהנה, ותוכלו דרכה להיחשף לעולם של תרבויות מרתקות וסיפורים עלומים. בדרך להרכבת הבר הביתי אפשר ללכת לאיבוד בין  הרצון לאגור אינסוף מוצרי אלכוהול לבין האמת הפרקטית. רצוי להתמקד במשקאות ובקוקטיילים שאתם אוהבים במיוחד ולהתחיל מפה. פרקו את הקוקטיילים האהובים עליכם למרכיבים. ברובם משתמשים בשני סוגי משקאות, אלכוהול בסיסי ותוספת ליקר או משקה קל. כדי להקל עליכם, בכל שבוע נגיש מוצר אלכוהולי בסיסי אחד, ממנו תוכלו ליהנות בשתייה "נקייה" או ליצור ממנו קוקטייל חביב ואהוב. קנו את המרכיבים במחירים הממוצעים בשוק והכינו עצמכם לעונג צרוף. 

השקת וודקה טיטו'ס בישראל  (צילום: יח''צ)
השקת וודקה טיטו'ס בישראל (צילום: יח''צ)

וודקה: מה הסיפור
אמרה רוסית עממית אומרת: "יום חג בלי וודקה כמו מלח בלי ספינה". וודקה היא המשקה האלכוהולי הפופולרי ביותר בעולם. בכל רגע נתון נמצא מותג חדש שיצרניו מוכנים להישבע כי הוודקה שלהם שונה מאחרות, טובה, נעימה וטעימה יותר. למרבית מוצרי הוודקה אין טעם, ריח וצבע, ולכן היא ראויה להיות משקה בסיסי בהרבה מאוד קוקטיילים. מדובר בתזקיק דגנים שעד היום לא ברור מי יצר אותו לראשונה, פולין או רוסיה, ויכוח שכנראה ימשיך להתקיים לנצח, אך אין ספק כי רוסיה היא בירת הוודקה הבלתי רשמית של העולם עוד מימי הביניים.

רשימת קניות
 
כדאי להחזיק בבית לפחות שני בקבוקים שונים, הראשון של וודקה פרימיום:  אבסולוט, או רוסקי סטנדרט, למשל, לצורך ערבובים והשני לשתייה "נקייה", לכאן יתאימו מותגים כמו בלוגה או טיטו'ס.
 
מוצרים נלווים 
כוס גבוהה. שייקר (אם אין בבית אפשר להסתפק בצנצנת ביתית עם מכסה). משקאות כתוספת כמו, מי טוניק, סודה, ג'ינג'ר אייל, מיץ עגבניות או כל מיץ אחר.
וודקה בלוגה, הצעת הגשה  (צילום: יח''צ)
וודקה בלוגה, הצעת הגשה (צילום: יח''צ)

איפה לשמור
אפשר לשמור בטמפרטורת החדר, ואפשר  להחזיק בקבוק אחד במקפיא.

איך לשתות
את הוודקה הכי טוב להגיש בטמפרטורת החדר, ובימים החמים שלנו רצוי להוסיף לכוס כמה קוביות קרח. למי שמעדיף את הוודקה שלו יותר חלקה ופחות צורבת בגרון, צ'ייסר של וודקה קפואה יעשה את העבודה. 

שימושים נוספים
 
בעיקר קוקטיילים. וודקה משמשת כבסיס להרבה מאוד קוקטיילים מצוינים ונפלאים כמו, בלאדי מרי הקלאסי, המרטיני של ג'יימס בונד, קוסמופוליטן של בנות "סקס והעיר הגדולה", מוסקו מיול, וודקה סאוור, רוסי לבן של "ביג לבובסקי" ועוד.
וודקה אבסולוט EXTRAKT (צילום: יח''צ)
וודקה אבסולוט EXTRAKT (צילום: יח''צ)
משקה הבית:  Bloody Mary
אחד הקוקטיילים הקלאסיים ביותר, שאפשר לשתות גם בפני עצמו וגם כליווי לארוחה. קיימים חילוקי דעות לגבי מקורו של הקוקטייל. הצרפתים טוענים שהומצא בפריז (בבר שבו נהג ארנסט המינגוויי לשתות), ואילו האמריקנים גורסים שנוצר לראשונה בבר של מלון סנט רג'יס בניו יורק. שם נוספו לראשונה למתכון הבסיסי: וודקה ומיץ עגבניות, גם מלח, פלפל שחור, רוטב ווסטרשייר, טבסקו, מיץ לימון וקרח כתוש, ובאופן הדרגתי הפך שמו של המשקה ל"בלאדי מרי", כנראה בגלל הצבע.

השם מיוחס לכמה דמויות פולקלוריות של נשים רצחניות, ולדמויות היסטוריות, ובהן מרי הראשונה, מלכת אנגליה הקתולית, שכונתה "עקובה מדם" משום שרדפה את הפרוטסטנטים והרגה מאות מהם בשל אמונתם. גרסה מפוקפקת אחרת טוענת שהמלכה קיבלה עצה ממכשפה, שהורתה לה לרחוץ באמבט מלא בדם בתולות. גרסה עדכנית יותר טוענת כי ההשראה לשם הייתה השחקנית מרי פיקפורד, כוכבת גדולה בימי ראשית הקולנוע, שנודעה גם באהבת השתייה שלה.
 
בשנות ה־60 החלו להגיש את הקוקטייל עם גבעול סלרי, לאור בקשה מיוחדת של אורח במלון אמבסדור שבשיקגו. במשך השנים התפתחו גרסאות מורכבות יותר של המשקה, וכל מוזג נוהג להוסיף לו את טביעת האצבע האישית שלו.

החומרים: (לכוס גבוהה אחת)
60 מ"ל וודקה
120 מ"ל מיץ עגבניות
10 מ"ל מיץ לימון או ליים
¼ כפית חזרת לבנה קצוצה או לפי הטעם (רצוי, אך לא הכרחי)
4 טיפות טבסקו
רוטב ווסטרשייר לזילוף
מלח
פלפל
קרח
גבעול סלרי ופלח לימון לקישוט
 
מה עושים
מוזגים לכוס מלאה קרח את הנוזלים והחזרת ומתבלים, אפשר לנער את המשקה בשייקר או לערבב בכוס. ומקשטים  בגבעול סלרי ופלח לימון.

וודקה רוסקי סטנדרט  (צילום: יח''צ)
וודקה רוסקי סטנדרט (צילום: יח''צ)

*המתכון וצילום הקוקטייל, מתוך הספר "שעות שמחות – סיפורים על הבר ומתכוני קוקטיילים מפורסמים" מאת מירה איתן