אחד מהמאפיינים המובהקים של הקיץ הוא התרבותם של היתושים, ואיתם עלייה בתכיפות הזמזומים המטרידים, וכמובן העקיצות המגרדות. אבל מה שעבורנו הוא מטרד מציק ותו לא, עשוי להפוך לבלתי נסבל עבור ילדים, ואף להתפתח לכדי בעיה הדורשת טיפול. במילים אחרות, עקיצות יתושים הן לרוב "אירוע" שיסתיים בגירוד המוכר, אך בהחלט יש לשים לב אליהן כשמדובר בקטנטנים שלנו.

ילדים פגיעים יותר – ומתקשים להתמודד עם הגרד

אחת הסיבות העיקריות לכך שעקיצות יתושים בילדים מחייבות תשומת לב רבה יותר מאשר בקרב מבוגרים, היא שהילדים, באופן טבעי, פגיעים יותר: עורם דק, עדין וחלש יותר, הם עשויים לפתח אלרגיה והם חשופים יותר למחלות שונות שמעבירים היתושים באמצעות עקיצתם. 

מלבד זאת, לילדים קשה יותר להתמודד עם תחושת הגרד עצמה. תינוקות יתנהגו בחוסר נוחות ואף בתסכול, משום שהם אינם יודעים כיצד להפיג את התחושה המציקה; ילדים גדולים יותר עשויים לגרד את העקיצה ולהתעסק בה ללא הפסקה – וזו הסכנה הגדולה יותר: גירוד תכוף עשוי לגרום להיווצרות פצע, ובהמשך לזיהומו ולהתפתחות מוגלה. מצב שכזה עלול לפתח אצל ילדים במקרים מסוימים - תגובות דלקתיות נוספות כמו חום גבוה, נפיחות קשריות הלימפה ועוד.

ישנם אזורים שבהם עקיצה מדאיגה יותר, בעיקר מבחינת ההשלכות האלרגיות או הזיהומיות שייתכנו: עקיצת יתוש באזור העין עשויה לגרום להתנפחות ממשית של האזור כולו וכך נכון גם לגבי השפתיים, אפרכסת האוזן ועוד. לרוב הנפיחות הזו לא מעידה על סכנה או על נזק, אך עצם הופעתה בהחלט מדאיגה את ההורים וכמובן מפריעה לילד לתפקד כרגיל.

הטיפול הראשוני בעקיצת יתוש

כאמור, וכאן המקום להגיד זאת שוב ולהרגיע – עקיצות יתוש יסתיימו לרוב בגרד ותו לא, גם בקרב ילדים. כטיפול ראשוני אפשר לנקות את אזור העקיצה ולשטוף אותו במים זורמים, רצוי שיהיו קרים ולכל היותר חמימים. 

אם הגירוד מציק מאוד, או שאתם חוששים שהילד לא יתאפק ויגרד את מקום העקיצה שוב ושוב, מרחו על העקיצה חומר מרגיע, רצוי כזה המבוסס על חומרים טבעיים, שמקל את הגרד.

ילדים פגיעים יותר ומתקשים להתמודד עם הגרד (צילום: אינגאימג')
ילדים פגיעים יותר ומתקשים להתמודד עם הגרד (צילום: אינגאימג')

ניתן להשתמש בתכשיר הרגעה לאחר עקיצות שמותר לשימוש על פעוטות, כמו "בייבי-באזז אפטרג'ל" של "טפטפים", אפשר להשתמש בג'ל אלוורה, צמר גפן הטבול בחומץ או אפילו קוביית קרח תוכל לסייע בהרגעת העור.

כך תבטיחו שהילד לא יגרד את העקיצה יתר על המידה, ולא יגרום לפצע שיזדהם. המלצה נוספת וחשובה מאוד היא גזירת ציפורניהם של הילדים באופן תדיר – כדי שהגירוד עצמו יזיק הרבה פחות לעורם.

ישנן כיום לא מעט "תרופות סבתא" להקלת הגרד שמופיע בעקבות עקיצת יתוש. את האלוורה והחומץ כבר הזכרנו, אך גם עלי בזיליקום, מיץ לימון, משחת סודה לשתייה ושקיק תה (תיון) נחשבים כתרופות סבתא מוצלחות.

דרכים למניעת עקיצות - ידידותיות לילדים

טיפול בעקיצות הוא דבר אחד, אך חשוב עוד יותר למנוע אותן. זוהי דרך הטיפול היעילה ביותר, בסופו של דבר. הצעד הראשון הוא, כמובן, התקנת רשתות בבית ושימוש בכילה מעל המיטה של הילד. מכשירים חשמליים שונים עשויים לסייע גם הם לקטילת יתושים שחדרו אל הבית, אך מידת יעילותם משתנה ממכשיר למכשיר.

לצד זה, שימו לב אם בסביבתכם ישנם מקורות מים עומדים – שלוליות וכדומה – אשר משמשים את היתושים להטלת ביצים ומסייעים להם להתרבות. אם יש לכם גינה, השקו אותה כשהילדים אינם לצידכם, ודאגו שלא יישארו עודפי מים בסביבתה; אם באזור המגורים שלכם ישנם מים עומדים, דווחו על כך למוקד היישוב שבו אתם מתגוררים.

אמצעי מניעה נוסף הוא חומר דוחה יתושים: כאן חשוב לוודא שאינכם משתמשים בחומרים המכילים כימיקלים שונים וחומרי הדברה, חפשו תכשירים המותאמים לתינוקות ופעוטות. 

שמנים אתריים (שמן ציטרונלה, גרניום, שמן עץ התה, שמן לבנדר, ועוד) וגם חליטות תה המכילות רוזמרין ונפית החתולים, טבעיים לחלוטין ונחשבים מצוינים גם להרחקת היתושים. 

בלילה ניתן לטפטף מספר טיפות של שמן צינטרונלה על גבי חיתול בד או במפזר שמנים על מנת לסייע להרחיק יתושים בזמן השינה.

ובכל זאת – מתי יש לפנות לרופא?

מעטים המקרים שבהם עקיצת יתוש תדרוש פנייה לרופא. אלרגיה לעקיצת היתוש, פצע שהזדהם (בייחוד אם מתלווה לכך עלייה בחום הגוף של הילד), גירוד שאינו מפסיק במשך ימים, עקיצה שנראית מוזרה (עם אודם ניכר, נפיחות חריגה או הפרשה מוגלתית) או עקיצה במקום שעלול להפריע לתפקוד הילד – כל אלו מחייבים פנייה מהירה לרופא לקבלת טיפול.

הכותב הוא מומחה ברפואת ילדים והמטו-אונקולוגיה ילדים