המצב הכלכלי הקשה בלבנון נותן את אותותיו גם בהשלכות על גבול הצפון, ובצה"ל מוטרדים מהמגמה של הפעילות לאורך הגבול שברובה אומנם פלילית אך יכולה להוביל גם לאיומים ומתיחות ביטחונית מול חיזבאללה. מאז התפרצה מגפת הקורנה בלבנון ונוכח המצב הכלכלי שם, בצה"ל מזהים עלייה חדשה בניסיונות החדירה לשטח ישראל, ממסתנני עבודה סודנים ועד להתגברות של הברחות סמים ונשק המיועד לגורמים פליליים בישראל.

בכל אירוע כזה המתרחש לאורך הגדר מתייחסים בפיקוד הצפון כאירוע בטחוני ולא מין הנמנע שלמרות כי מדובר באירועים בעלי מאפיין פלילי, מנצל חיזבאללה את האירועים הללו על מנת ללמוד על שגרת הביטחון של כוחות צה"ל לארוך הגבול. בחודשיים האחרונים, הערכה בצה"ל היא כי מדי שבוע מבוצעים לפחות שני אירועים בעלי מאפיין פלילי של הברחות סמים או נשק לשטח ישראל.

באחד האירועים, עצר צה"ל חשודים ישראלים, שהמתינו למבריחים סמוך לגבול, צה"ל העביר אותם למשטרה, אך על פי טענת הצבא הם שוחררו על ידי המשטרה יום למחרת המעצר.

גבול ישראל לבנון (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
גבול ישראל לבנון (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

תופעה נוספת המטרידה את פיקוד הצפון, היא הניסיונות של מהגרי עבודה, בעיקר אזרחי סודן להיכנס לשטח ישראל מהגדר בלבנון, שלעומת הגדר לאורך הגבול במצרים וברמת הגבול, חדירה הרבה יותר למעבר אדם. בשבועות האחרונים חצו לשטח ישראל 8 סודנים, בשל מצוקת התעסוקה בלבנון. באירוע האחרון השבוע עלה מהתחקיר של שניים מהם כי ביום שבו חצו את הגדר לישראל, הם פוטרו מעבודתם כשוטפי כלים ממסעדה בבירות שנסגרה בשל המצב הכלכלי הקשה.

לעומת האירועים הללו המאופיינים כפליליים, אירוע אחר שהתרחש בהר דוב השבוע, בו ירה כוח צה"ל ופצע קשה רועה צאן, בעל אזרחות סורית, לאחר שחצה את קו הגבול באזור ההר, מאופיין כאירוע אחר, שבו על פי ההערכות הצבא עשה חיזבאללה שימוש כמו במקרים נוספים ברועה הצאן על מנת לאסוף על פעילות כוחות צה"ל באזור.

מפרטי התחקיר שבוצע בפיקוד הצפון עולה כי רועה הצאן חצה את הגבול באיזור בו אין גדר, יחד עם אזרח לבנוני נוסף, על מנת לאסוף מודיעין על כוחות צה"ל. השניים אומנם לא היו חמושים, אך הם עשו שימוש במכשירי קשר. כוח גולני שהיה במארב הבחין בחדירת אחד מהם לשטח ישראל, ירה כאזהרה באוויר ולאחר שהחשוד ברח לתוך השטח הישראלי, הקשר של מפקד הכוח ירה לעברו, לאחר שסבר כי הוא שולף אקדח מכיסו.

בפיקוד הצפון מגבים את פעולת הכוחות ומציינים כי מבחינת הפתיחה באש הכוחות פעלו כנדרש ועל פי ההנחיות, יחד עם זאת ברמה המבצעית נמצאו פערים והתחקיר יסוכם בימים הקרובים.

תומכי חיזבאללה (צילום: רויטרס)
תומכי חיזבאללה (צילום: רויטרס)

יותר מארבעה חודשים לאחר חיסול של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני על ידי האמריקנים בעירק, בפיקוד הצפון מזהים שינוי משמעותי בשטח. הגנרל אסימעיל קאאני, לא מתקרב ביכולותיו במעמדו ובהשפעתו לאלה של סולימאני. נתון שמחליש מצד אחד את האירנים כמובילי הציר השיעי באזור, אך מהצד השני מחזקים את מעמדו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בסוריה.

המצב הכלכלי הקשה, הסנקציות האמריקניות, השלכות הקורונה, מחאה ציבורית פנימית באיראן והמשך התקיפות המיוחסות לישראל בסוריה כנגד ההתבססות האירנית במדינה והואקום המנהיגותי לאחר חיסולו של סולימאני, מחליש את עוצמם של האירנים באזור, כך סבורים בפיקוד הצפון, אך יחד עם זאת הרבה יותר זהירות בהערכות מאלה שסיפק שר הביטחון לשעבר נפתלי בנט עם סיום תפקידו שטען כי האיראנים החלו לצאת מסוריה. על פי ההערכות מערכת הביטחון, עד לנקודת החלטה כזו של האירנים מרחק רב ובכל מקרה הוצאתם המוחלטת אינה קשורה רק למאמץ צבאי אלה נדרשת גם במהלכים מדיניים.

מנגד חיזבאללה הולך ומעמיק את כוחו ואחיזתו בסוריה וזו מגמה שמטרידה את ישראל, בשני מאמצים שונים לחלוטין. אחד משמעותי הרבה יותר והוא מפקדת הדרום בפיקוד של חאג' האשם,

תפקידה כפול, הראשון להכין את התשתית האופרטיבית והמטה של חיזבאללה, כך שבעת מלחמה יהיה מסוגל לפתוח חזית נוספת עם ישראל בגבול עם סוריה. התפקיד השני הוא להכיש לשקם ולאמן את גיס 1 הסורי, שבחסותו פועל גם חיזבאללה ומשתמש באמצעיו לאיסוף מודיעין על ישראל.

לוחמי חיזבאללה בסוריה (צילום: רויטרס)
לוחמי חיזבאללה בסוריה (צילום: רויטרס)

ההתארגנות השניה היא תשתית טרור בשם תיק הגולן הפועלת בגבול עם ישראל ברמת הגולן, היא קטנה הרבה יותר ותפקידה לבצע פיגועים כנגד מטרות בישראל, בהתאם להנחיות מפקדת חיזבאללה בלבנון. מפקדה הוא אבו חוסיין סאג'ד ופועלים בה שכיר חרב מיישובים סורים הסמוכים לגבול, בעיקר מחאדר. חוליה של ההתארגנות זו הותקפה ונפגעה בחודש מרס לאחר שניסתה להוציא פיגוע צליפה על הגבול. 

לצד המתיחויות המוכרות, בישראל מזהים גם גורמים שונים בעיקר בשל המצב הכלכלי בלבנון וביקורת ציבורית מבית כלפי חיזבאללה המהווים כגורמים מרסנים, כאשר ההערכה היא כי כמו ישראל גם חיזבאללה אינו מעוניין בעת הזו בעימות צבאי.