מנהל מחלקת מודיעין סייבר ב'צ'ק פוינט' לוטם פינקלשטיין, התראיין היום (חמישי) לתכנית "איפה הכסף?" ב-103FM והסביר מהי מהות מתקפת הסייבר על ישראל, שהתרחשה הבוקר, כאשר נפרצו אלפי אתרי אינטרנט ישראלים על ידי האקרים, וההערכה היא כי מדובר בפעולה איראנית.

מעת לעת אנחנו שומעים שתוקפים את ישראל. מה המאפיינים של המתקפה הנוכחית? 
"נכון, זו לא הפעם הראשונה שדבר כזה קורה. ארגונים אנטי ישראליים של האקרים עושים מתקפה תדמיתית, כזו שהרבה אנשים יכולים לשמוע עליה".

למה דווקא המתקפה הזו מתמקדת באתרים אזרחים ולא באתרי ממשלה?
"כי באתרים חזקים יותר, ומתוחזקים יותר ההתקפה הזו מאוד קשה. כאן מדובר בהתקפה על שירות אחסון אתרים אחד, שהשפיע על הרבה מאוד אתרים שמאוחסנים בו. מדובר באתרים של עיריות, עסקים קטנים, וגופים קטנים יחסית, בתקופה הזו בה אנחנו משתקמים אחרי נגיף קורונה גם ככה העול כבד, כל פגיעה יכולה להשפיע על המצב הכלכלי".

האם זה עלול להשפיע על  המשק כולו? או רק על העסקים הקטנים?
"התקפה זו יכולה לגעת בעסקים הקטנים, ואין לה השפעה על המשק כולו. לא פגעו בתשתיות, ובטח שלא בשירותים אינטרנטיים גדולים".

מה צריך לעשות בעל עסק בכדי שלא יקרה דבר כזה?
"קודם כל אני ממליץ להשתמש במוצרי הגנה לאתר, ואם יש אירוע או שיבוש בפעילות האתר אפשר לדווח לחברת אבטחת מידע, וגם למערך הסייבר שיוכלו לסייע במידת הצורך. חשוב לציין שלאורך השנים המתקפות הולכות ומשתכללות, ולכן, זה שיש לנו כלי שהצליח להגן עלינו מפני המתקפה של הבוקר לא אומר שהוא יצליח להגן עלינו מחר בערב. השוק הישראלי מלא בחברות סייבר, תודה לאל, ואפשר לפנות אליהן ולהתייעץ. חשוב לי לציין שהשירות שהן מציעים לא מאוד יקר".

מה הסכומים שצריך לעלות דבר כזה?
"אני לא יודע סכומים מדויקים, אבל הם מתאימים את עצמם לגודל של האתר ושל העסק. עדיף להגן עכשיו מאשר להצטער אחר כך. מעבר לזה, אני מעריך שמרבית האוכלוסייה בישראל לא סבלה מפגיעה משמעותית בעקבות המתקפה הזו, זאת למרות ההד התקשורתי".