יצאנו לחופשי! אומנם עדיין קשה להאמין, אבל הגבלת המרחק מהבית בוטלה, ושמורות הטבע שוב פתוחות לקהל ומזמינות אותנו ליהנות מפלאי הטבע וממזג האוויר הנעים. במהלך השהות בבית יכולנו רק לפנטז על טיול באוויר הצח, בין מרבדי הפריחה היפהפייה של האביב, ובכלל לשוטט במרחבים הפתוחים. כעת, כשהקורונה כמעט מאחורינו, אפשר שוב לחזור ולטייל בסופי השבוע. הנה כמה מהפעילויות והאתרים שבהם אתם חייבים לבקר, רגע לפני שהפריחה תיעלם והחום לא יאפשר זאת.

פארק החושים בנחל שניר

אחרי עונה גשומה במיוחד, אנחנו מזמינים אתכם לצאת לכיוון אחד ממקורות הירדן היותר מוכרים - נחל שניר. הנחל, שנקרא בערבית חצבאני, הוא הארוך מבין אפיקי הירדן וחוצה גבולות אל לבנון. אנחנו, הישראלים, למעשה מטיילים רק בחלקו התחתון, שנפגש בנקודות מסוימות עם נחל חרמון ונחל דן. הפעם נזמין אתכם לבקר בשמורה היפהפייה של שניר, שמציעה שלושה מסלולים אפשריים. ההליכה בקצר מביניהם אורכת כעשר דקות, וההליכה בארוך - כשעתיים.

המסלולים משלבים הליכה קצרה במים, וניתן לעצור לפיקניק בצל העצים ולשכשך רגליים. משפחות רבות אוהבות לבחור במסלול המשלב חוויה חושית וחיבור לטבע. זהו מסלול חדש, של כ־500 מטר, ובו ארבעה מקטעים, כל אחד בהם מייצג בעל חיים אחר שחי בשמורה. ההליכה היא על משטחים שונים, בוץ, אבנים, שבבי עץ ופלג מים, ולכן מומלץ לעשות את המסלול יחפים. חוץ מחוויה חושית, תוכלו ללכת בעקבות החיות ולזחול במחילת הדורבן, לקפוץ לביקור בביתו של שפן הסלע ועוד.

היכן: שמורת טבע נחל שניר. מתי: במשך כל השבוע ובשעות פעילות האתר.

פארק החושים בנחל שניר (צילום: חגי שלמה, רשות הטבע והגנים)
פארק החושים בנחל שניר (צילום: חגי שלמה, רשות הטבע והגנים)

עין תינה

אין דרך טובה יותר לחגוג את החופש מאשר ביקור במסלול רטוב, כזה שמסתתר לו באין מפריע בצפון הרחוק. אנחנו מדברים כמובן על עין תינה, אחד המסלולים הרטובים הפופולריים בגולן. עין תינה הוא מסוג המסלולים שמעלים בנו חיוך, מאחר שהוא מספק את כל החבילה: מסלול נגיש, קצר יחסית, מרענן ונמצא בתוך נוף עוצר נשימה. עין תינה (עין נוטרה) הוא מעיין שנמצא בעמק החולה, בין הקיבוצים גונן וגדות. אל המסלול הקריר מגיעים בקלות, דרך שביל עפר שמוביל לחורשת אקליפטוסים קסומה. אחרי דקות ספורות של הליכה תגלו בריכת מים רדודה, שבה משפחות רבות פותחות את יומן ועושות פיקניק.

הבריכה היא גם נקודת המוצא עבור מי שמעוניין לצאת למסלול הרטוב של עין תינה. אז אחרי שעצרתם ליהנות מהנוף ומיגנתם את הציוד מפני המים, תוכלו להיכנס אל הבריכה הקרירה ולחצות אותה, כשהיעד הוא המפל שממנו יורדים המים הקרירים. ההליכה היא נגד כיוון הזרם, לכן יש להיות זהירים ולהשגיח על הקטנטנים. ממשיכים עם המסלול כעשר דקות, עד לפיצול שבילים. בפיצול אפשר לבחור אם לפנות ימינה במסלול היבש, או שמאלה במסלול הרטוב והמהנה יותר. בכל מקרה, שניהם מובילים אל ראש המפל. שם תוכלו לחתום את המסלול בטבילה היישר ממוקד המים, ואז לרדת שוב אל נקודת הפתיחה.

איך מגיעים: פונים ימינה בצומת מחניים אל כביש 91. ממשיכים עד צומת גדות ואז פונים לכביש 918 ונוסעים עד שמגיעים לירידה לדרך עפר, איתה ממשיכים עד לרחבת החנייה.

עין תינה (צילום: הדר יהב)
עין תינה (צילום: הדר יהב)

עין לבן

בתוך גן לאומי נחל רפאים בירושלים מסתתר לו עין לבן, מקור מים מרענן ויפהפה. עין לבן הוא מעיין קטן יחסית, אך למרות זאת הוא פופולרי מאוד בקרב מטיילים שאוהבים טיולים רטובים. הדרך אל המעיין, שנקראת "דרך נדב", היא נוחה ואפילו קלילה. שמו של המעיין ניתן לו על שם הרכס שמתוכו הוא נובע. המים זורמים אל בריכה מוסדרת בגובה של כמטר וחצי. בימי חג ובשבתות הבריכה עמוסה מאוד, לכן כדאי להגיע אליה מוקדם או לחלופין לבחור לטייל באזור באמצע השבוע. כמובן שאפשר לא רק לטבול בבריכה אלא גם לעצור שם לפיקניק קצר וליהנות מהנוף הפתוח.

איך מגיעים: יוצאים בעקבות השילוט שבקצה מגרש החנייה של גן החיות התנכ"י.

עין לבן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
עין לבן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עונת הדובדבנים

החזרה לשגרה הזכירה לנו שאנחנו נמצאים בלב עונת הדובדבנים. וכעת, כשאנחנו מטיילים שוב ברחבי הארץ, נוכל לטעום דובדבנים אדומים ומתוקים היישר מהעץ. במושב מעון הסמוך ליער יתיר, מציעים בתקופה זו של השנה קטיף דובדבנים כחלק מחגיגה מסורתית שמושכת אליה אלפי מבקרים מדי שנה. השנה, בשל הגבלות משרד הבריאות, יתקיים קטיף (ברישום מראש), וכל משפחה תוכל להסתובב במשך שעה וחצי במטע הדובדבנים ולקטוף פירות היישר מהעצים.

הקטיף יתקיים בין התאריכים 11 במאי עד 5 ביוני, בימים א'־ה', בשעות 10:00־19:00 ובימי שישי בשעות 9:00־15:00. מחיר הכרטיס: 25 שקל לאדם מגיל 3. להזמנת כרטיסים: tic.li/ryJ7GNg. איך מגיעים: כתבו "מטע דובדבנים מעון" בווייז.

טרק היסטורי בבירה

כחלק מהחזרה לשגרה, טיילת החומות בירושלים נפתחה שוב לקהל. עבור המטיילים זוהי הזדמנות טובה לחזור שוב לכושר ולטייל בעיר העתיקה והחדשה כשברקע הנוף המרהיב של ירושלים. טיילת החומות של ירושלים היא חלק מאתרי המורשת של אונסק"ו, ובימים אלה היא פועלת לפי הנחיות התו הסגול, כך שההליכה ברוב המקטעים מתאימה לאדם אחד ועל המגדלים ניתן להתכנס תוך שמירה על מרווחים בין המטיילים.
טיילת החומות נבנתה לפני כ־500 שנה על ידי הסולטן העותמאני סולימאן, והסיור על החומות מעניק נקודת מבט ייחודית אל נופיה של העיר.

אורך הטיילת כארבעה קילומטרים. היא למעשה גבולה של העיר העתיקה, וקבועים בה שבעה שערים. במהלך הטיול תוכלו להשקיף על הנוף, אך גם מומלץ להביט אל הטיילת עצמה, שבנויה מטלאים ומשולבות בה אבנים ממבנים שעמדו באזור ונמצאים עליה מתקנים שונים, כמו חדרים, מגדלי שמירה, מרפסות תקיפה ושליטה ועיטורי אבן.

מתי: טיילת דרומית: א'־ה' 16:00־9:00, ו' וערבי חג 14:00־9:00 (כקילומטר אחד, שער יפו ועד הכותל, יציאה גם בשער ציון). טיילת צפונית: א'־ה' ושבת: 9:00־16:00 (כשלושה קילומטרים, עלייה - שער יפו, יציאה: בשער החדש, שער שכם, שער הפרחים ושער האריות). קופות: שער יפו והכיכר הרומית. הכניסה בתשלום: מבוגר – 20 שקל, ילד/חייל/סטודנט/גמלאי - 10 שקלים. רכישת כרטיסים מראש באתר פמ"י www.pami.co.il

טיילת החומות (צילום: פמי)
טיילת החומות (צילום: פמי)

במעגל עונות השנה

בתל ערד, אתר ארכיאולוגי מהחשובים בארץ, מוצגת בימים אלה תערוכת צילומים המראה אותו על פני עונות השנה. באתר נחשפו שרידי עיר כנענית מבוצרת ומצודות שנבנו כבר בתקופת מלכי יהודה. במצודות מצאו שרידי מקדש יהודאי ואפילו מפעל מים שפעל בתקופת המלוכה. ענת רסקין, עיתונאית וצלמת, בחרה להציג את האתר לאורך כל עונות השנה.

היכן: גן לאומי תל ערד. מתי: מדי יום בחודש מאי, בשעות 16:00־8:00.