צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של מערכת ״חדשות 13״, התראיין בתכניתו של ניסים משעל ב-103FM ברקע הודעת הרשות הפלסטינית על הפסקת התיאום הבטחוני עם ישראל, ושיתף בהערכות שלו בנוגע לעתיד האיזור והאפשרות של הסלמה בטחונית מעבר לפינה.

הלילה בחצות הרשות הפלסטינית הודיעה על ביטול שת"פ הביטחוני עם ישראל, מה זה אומר?
"קודם כל בהחלט מדובר בצעד הכי אמיץ שכביכול נעשה ע"י אבו מאזן כי הוא תמיד איים שינותק הקשר הביטחוני, אבל אף פעם לא יישם את זה. אכן הלילה אנחנו רואים הוראה מפורשת לכוחות הביטחון הפלסטיניים לא לענות לטלפונים, לצאת מאזורים באמצע, להתיר להם להיכנס״.

יחזקאלי הסביר: ״מה זה אומר תיאום ביטחוני? יש קשר הדוק בין דרגי השטח הפלסטינים והישראלים, וכל השטחים וחלוקתם בגדה, דהיינו גם שטחים שבשליטה ביטחונית מלאה של הרשות הפלסטינית בשכם וברמאללה. במידה וצה"ל רוצה להיכנס לעצור מבוקש בשטח A הוא מודיע למשטרה הפלסטינית, לעיתים המשטרה מתכנסת לתוך התחנה, או לאזורים שצה"ל לא יעבור שם וכך ישראל יכולה להיכנס לעבוד בשטח A - זה תיאום ביטחוני, כך גם בשטח B. לפעמים ישראל רוצה שמישהו ייעצר או שיבוא מידע או מודיעין על ידי הרשות הפלסטיני, הרשות מעבירה ובגלל זה גם חוטפת מחמאס ומגורמים קיצוניים שהיא משתפת פעולה עם ישראל״.

עוד הוסיף: ״עיקר התיאום הביטחוני זה כאשר ישראל אומרת לרשות הפלסטינית 'שימו לב יש את חמאס פה ושם שרוצה לפגוע בכם, באבו מאזן'. היו חשיפות אדירות של תאים רדומים של חמאס שניסו לפגוע בפלסטינים. מהתיאום הביטחוני, לא רק ישראל נהנית ממנו אלא גם הרשות הפלסטינית ואבו מאזן אמר במשך השנים שהתיאום הביטחוני 'מקודש מבחינתנו, לא נפגע בו' והנה כאן בחודשים האחרונים הוא איים וכאן הוא מיישם. זאת אומרת שהוא צועק 'הצילו' אחד גדול ואומר 'אם הסיפוח יקרה אני הולך עד הסוף, מבחינתי זה גם לערער את יסודות הרשות הפלסטינית ולא ללכת לתיאום ביטחוני עם ישראל".

זה עלול להביא להסלמה?
"כן, בוודאי. אני קורא את המסרים, בין השורות, יש כאן קריצה ברורה לשטח, לדרגי שטח, שאומרת 'שימו לב, אני עכשיו מסיר את הרסן, אני לא משתף פעולה עם ישראל לעצירת פיגועים ואפשר אפילו לשחרר מעט את הרסן', כך קרה גם כשאמר לפני 4 שנים".

פלסטינים מפגינים (צילום: מועמר עוואד, פלאש 90)
פלסטינים מפגינים (צילום: מועמר עוואד, פלאש 90)

לשחרר את הרסן אומר להתיר את הרצועה? פיגועים?
"יכול להיות שהתרת הרסן והקריצה של אבו מאזן יביאו לערעור המציאות, אני לא יודע את אופן הפיגועים ואיך בדיוק יקרה אבל אני כן יודע שאבו מאזן כאן מתחיל לשחק באש. יכול להיות שיהיו פיגועים, פיגועי דקירה, פיגועי יחידים, פיגועי דריסה וכו' אבל מה שאני כן יודע הוא שהמסר ברור. לכן, גורמי ביטחון בישראל אומרים שזה עלול לגרום להסלמה. תוסיף לזה את הפת"ח שכבר הרבה זמן דוחקים את אבו מאזן לעמדה הזאת של להפסיק את התיאום הביטחוני, שאומרים 'בואו נחדש את הפיגועים, אין לנו אלא ללכת ולהיות כמו חמאס', 'הנה ישראל מספחת שטחים, נכשלתם בזה שהלכתם בטוב עם ישראל, בזה שאתם חברים של ישראל ומשת"פים'".

עוד הוסיף יחזקאלי: ״הנה חמאס אתמול בגדה אומר בלילה באחת הרשתות הערביות 'יכול להיות שאנחנו בפתחה של אינתיפאדה שלישית', חמאס היה רוצה. חמאס רוצה להרוויח פה 2 דברים, הוא גם יערער את השטח בגדה וגם כלפי אבו מאזן. אבו מאזן לא יוכל להחזיק זמן רב ללא תיאום ביטחוני. דיברתי עם מח"ט פלסטינים שאמרו לי גם הלילה והבוקר 'אנחנו לא יודעים מה המשמעות של ההוראה, האם לא לענות לכם לטלפונים או ממש ללכת ולהיות ברוגז עד כדי אפילו חיכוכים?' מה שאני יודע - אם הרבה זמן זה ימשיך, לחלל הזה יכנס חמאס. אבו מאזן משחק באש ואני חושב שהוא יעשה מה שהוא תמיד עושה – מאיים, כביכול מוריד הוראה לשטח, אבל בשקט מאחורי הקלעים יימשך התיאום הביטחוני".