הפובליציסט והמשפטן החרדי הרב דב הלברטל שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM על מינויה של השרה החרדית הראשונה, עומר ינקלביץ': "המינוי שלה הוא איום אסטרטגי על העולם החרדי".

עד כדי כך?
""הייתי מתמצת את הווייתה, אם הייתי צריך לתמצת את הווייתה ואני אשתמש במילים חריפות כי נדרשות כאן הייתי אומר שהיא סוג של חרדית מיופייפת שהקריבה את גופה לפוליטיקה, אולי תרתי משמע. אגיד לך מה קורה פה, המשפחה, האתוס המשפחתי החרדי הוא שותפות הדדית, סולידריות של שותפות בין הבעל לאישה, זה מה שמקיים את הקהילה החרדית. פירוש הדבר, יש את העניין הזה שהבעל, רוצים לבנות בית עם ערכים מסוימים והאישה מקריבה לצורך זה, היא היום המפרנסת - האישה החרדית. ברגע שאישה חרדית כמו ינקלביץ' הופכת סדרי עולם כשהיא הופכת תפקיד של מפרנסת והופכת את זה לקריירה, כלומר, פקעת של שאפתנות ותאוותנות כפי שהיא מגלה, זה דבר יכול להרוס, להשפיע על האישה החרדית, את הבית החרדי ומכאן גם לעולם הישיבות".

האישה החרדית מקומה במטבח?
"מקומה של האישה החרדית היום הוא לא במטבח, הרבה יותר הבעל אפשר לומר בנסיבות האלה. זה לא עניין של מקומה או לא, היום המציאות היא שאישה חרדיה היא המפרנסת העיקרית במשפחה, כדי לבנות בית עם ערכים מסוימים".

אז ינקלביץ' היא מפרנסת.
"היא לא מפרנסת, היא פקעת של תאוות ושאפתנות, של מימוש אישי - היא הרס למשפחה שלה והרס למשפחה החרדית. מה היא תעשה כשרת התפוצות? תחשוב על התפקיד שלה. היא תשכב על הספה עם הגלובוס כשהוא מתנדנד, תסובב את הגלובוס, תצביע על מקום באיים הקריביים – 'שם לא הייתי ואני רוצה להיות', תיקח איתה 5 חרדים וחרדיות ותיסע סביב העולם ב-80 יום, זה מה שהיא תעשה כל היום".

קראתי שיש נשים חרדיות שגאות בה.
"זאת בדיוק הטרגדיה, על זה בדיוק אני מדבר. היא תהרוס את האישה החרדיה, היא תהרוס אותה. יש פה מספר רבדים בכל עניין המינוי שלה שנוגע למה שאנחנו משוחחים עכשיו. בכלל מי היא? מי הכיר אותה לפני שנה? אף אחד לא הכיר אותה לפני שנה היא באה מאשפתות פוליטיות".

והגיעה למרחקים.
"המרחקים האלה כאישה חרדית, השאלה הזאת מציקה לי בצורה בלתי רגילה - עומד רמטכ"ל של צה"ל, אפילו שניים אבל נתייחס לגנץ, רמטכ"ל של צה"ל - צבא הגנה לישראל - ממנה אישה חרדית, עריקה, משתמטת? היא לא הייתה בצבא, היא הייתה בקיימברידג' בשעה שהנשים החילוניות שכבו תחת הטנקים. לא זו בלבד, היא נגד גיוס בחורי ישיבה. רמטכ"ל של צה"ל, במקום להגיד לעריקה, מנקודת מבטו, 'אני רמטכ"ל של צה"ל רואה בשירות בצבא ערך עליון, 30 שנה ראיתי חיילים נהרגים לידי, ראיתי את מסירות הנפש, הייתי בקרבות' - איך הוא ממנה אישה חרדית לשרה? תסביר לי!"

גנץ בהשבעת הממשלה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
גנץ בהשבעת הממשלה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

גם אתה מתנגד לגיוס בחורי ישיבה אז אתה דורש שהוא יכפה את זה?
"לא, אני אומר דברים קשים אני יודע, כי אין לי ברירה. הייתי מעדיף להאמין שהיה משהו אינטימי בינה ובינו מאשר להאמין שלא היה והוא ממנה אישה ש-100,000 בחורים השתמטו, הרמטכ"ל של צבא הגנה לישראל? זה כשל מוסרי שלא נשמע כדוגמתו. רמטכ"ל ממנה משתמטת, שהיא בעד השתמטות של 100,000 חרדים. מה הוא יענה כשיהיו קרבות בעזה וירים את ידו אחד החיילים הנלחמים וישאל 'למה אני פרייאר שוכב פה ומסכן את חיי כשאתה ממנה שרה שהייתה בקיימברידג' ובעד השתמטות מהצבא'?"

למה הילדים שלי פראיירים שחרדים לא מתגייסים? אני יכול להגיד את אותו הדבר.
"לא אתה לא יכול, כי פה מדובר ברמטכ"ל שמינה אישה כזאת לשרה, מאשפתות. לכן, אני רוצה לחשוב שהיה יחס אינטימי ביניהם, כי זה לפחות מקהה את הבעיה המוסרית".

אתה עושה לה עוול נוראי.
"אני לא עושה לאישה הזאת עוול נוראי".

אם היא תתבע הוצאת דיבה היא תצדק
"היא לא תזכה כי אני לא מביא ראיות, אמרתי שאני רוצה לחשוב, מעדיף לחשוב, שזה היה ככה לטובתה ולטובתו. איך אתה לא יוצא מגדרך? רמטכ"ל של צבא הגנה לישראל ממנה עריקה שבעד עריקות של 100,000 בחורים לשרה על כלום".

יושבים שרים שלא שירתו בצבא.
"אבל לא הרמטכ"ל מינה אותם, אני מנסה להסביר לך את הבעיה המוסרית שיש פה".

יש הבדל אם זה מינוי של רה"מ או של הרמטכ"ל?
"ודאי, רה"מ ממנה בעל כורחו. אין לו ברירה, יש להם כוח פוליטי, הוא צריך אותם. אבל הרמטכ"ל היה צריך למנות, מאשפתות לקחת אותה? מי היא בכלל? מה היא תרמה למדינה האישה הזאת?"

אמרת שהיא הקריבה את גופה, אתה חוזר בך?
"אני לא רוצה לחזור בי כי אסביר למה, בגלל העניין הזה שאני רואה בו איום אסטרטגי לעולם החרדי שנוגע לזה שאישה חרדית בעצם מדברת ועושה בעצם את כל מה שנוגד את הערכים של העולם החרדי ותהיה לה השפעה עצומה דווקא בגלל שהיא לא פמיניסטית כל כך".

אמא של שרת התפוצות עומר ינקלביץ' יוצאת נגדה: "אני כועסת עליה, נתתי לה את חיי - לחצו כאן