מחזה נדיר נראה הערב (מוצ"ש) בשמי זכרון יעקב, כאשר להבה גדולה נראתה כשהיא מתפשטת למרחקים, מתוך אסדת הגז לוויתן, השייכת לחברת נובל אנרג'י. החברה עדכנה כי  הופסקה הפקת הגז באסדת לוויתן בעקבות "אירוע תפעולי". בנוסף, ובהתאם לנוהלי הבטיחות של החברה, הופעלו לפידי האסדה לצורך פינוי הגז באופן  בטיחותי.

המשמעות לכך היא שנראיתה להבה שהתלקחה מכיווןן החוף. נובל אנרג'י עדכנה את כל הגורמים הרלבנטיים ופועלת לחידוש אספקת הגז בהקדם. יצויין כי לא צפויה  השפעה סביבתית ביבשה ובחוף.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי  "התקבלה הודעה מחברת נובל אנרג'י על תקלה תפעולית באסדת לוויתן. החיישנים שבאסדה פעלו, והופסקה הזרמת גז לחוף. בעקבות התקלה הופעל הלפיד המשמש לשחרור ושריפת הגז שהיה כלוא במתקני האסדה. בעת התקלה ובשעה זו, לא נרשמות חריגות בערכי איכות אוויר בתחנות הניטור באזור החוף. המשרד להגנת הסביבה בוחן את עמידת המתקן בתנאי החוק וההיתר, ויחליט על צעדיו בהקדם".

אביהו האן, חבר מועצת עיריית חיפה ויו"ר "הירוקים של חיפה", מסר: "לפיד ענק בוער באסדת הגז מול חוף דור. טוענת חברת נובל אנרג'י שהסיבה: 'אירוע תפעולי'. אני קורא לזה תקלה!! אנו בחיפה מכירים היטב לפידים אלה ממתחם בתי זיקוק. הם נוצרים עקב תקלות תפעוליות במתקני הייצור.

"התוצאה של אירוע כזה" מסר האן בהמשך דבריו, "הוא שזיהום אויר ופליטה של חומרים מזהמים. הגיע הזמן לאחד כוחות עם ישובי חוף הכרמל, חדרה,  נתניה, חיפה ותושבי המטרופולין ולפעול במשותף כנגד טייקוני הפטרוכימיה שמזהמים אותנו. אני קורא לשרת הגנת הסביבה גילה גמליאל להיכנס לעובי הקורה לבחינת הנושא. אני קורא לח"כ ויו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה מיקי חיימוביץ לכנס מיידית את הועדה לבחינת האירוע והמשמעויות הסביבתיות שלו".

אסדת לוויתן. צילום: מרק ישראל סלם
אסדת לוויתן. צילום: מרק ישראל סלם

יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית" מסר כי "מדובר בתקלה ה- 23 של אסדת לוויתן בארבעה חודשי פעילות, שהרי הפעלת לפיד הלחץ הגבוה שהופעל הערב, אסורה בשגרה על פי היתר הפליטה של אסדת לוויתן. נזכיר כי נובל אנרג'י מסרבת להעביר לידינו את תחקירי התקלות עד כה וגם המשרד להגנת הסביבה לא סיפקם במסגרת הליך חופש המידע. התושבים זכאים לדעת את מלוא האמת באשר לגורמים המשליכים על בריאותם וחייהם. אסור שיהיו סודות בהקשרים כל כך אקוטיים".

ספיר הוסיף כי "תושבים דיווחו הערב על בהלה ועל אש בהיקף שטרם נראה עד היום, שהאירה עזות את פני השמיים וצבעה אותם באדום. זאת, בנוסף לדיווחים רבים מהעת האחרונה של תושבי האזור על צריבות, ריחות קשים וכאבי ראש. מחזה האימים הזה מול בתי ילדים רכים חייב להיפסק. המשרד להגנת הסביבה חייב לכפות על נובל אנרג'י לעמוד בהוראות היתר הפליטה שלה, אחרת- אין דין ואין דיין".