יום מתוח, עצוב וקשה למדינת ישראל כולה. כל מי שחי כאן ואוהב את המקום הזה צריך לדאוג היום משתי סיבות: הראשונה, מתבקשת: ראש ממשלת ישראל נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. זה יום עצוב לא רק לו, למשפחתו, לחסידיו ולתומכיו, אלא לכל אזרחי ישראל. הסיבה השנייה לא מובנה מאליה כלל וכלל. כי גם הקטגורים הגדולים ביותר של נתניהו, אלה שמכירים את אופיו עשור או שניים, לא האמינו שהוא ילך עד הסוף ולא יבלום גם על סף התהום. הם לא האמינו שהוא יניח לסייעניו להסית ציבור שלם, להפוך את המשפט לקרדום לחצוב בו מלחמת אזרחים, להשתמש בהסתבכותו הפלילית על מנת לפרק לגורמים את הישראליות, את הממלכתיות, את האדנים ואבני הראשה שעדיין מחברים אותנו לעם אחד. אז זהו, הוא עושה את כל זה, ובגדול.

ולחדשות בהרחבה: התקפת האמוק על שומרי הסף, מערכת שלטון החוק וכל מי שמצטייר כקשור איכשהו לחקירות או כתבי האישום נגד נתניהו, הגיעה בסוף השבוע לשיאים חדשים. אלא שלא רק אביחי מנדלבליט מצא את עצמו שם, עקוד על הגיליוטינה. שם נוסף, זניח למדי, נשמע בחוצות הטוויטר, בעיקר על ידי יורש העצר, יאיר נתניהו. שמה של היועצת המשפטית הוותיקה במשרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע.

נתניהו ג'וניור העלה סרטונים המבליטים, בפעם האלף, את עליבותו של המעון ברחוב בלפור, בלי להבין שהוא מנופף בקלונה של המשפחה המתגוררת בו. האנשים שלא מסוגלים לממן מכיסם מדביר חרקים או להוציא שקל בודד לצורך כלשהו, מתלוננים על תנאי המחיה, כשמתברר ששיפוץ נרחב בבלפור בעלות של מעל 10 מיליון שקלים אושר מזמן. הוא לא מבוצע כיוון שהמשפחה לא מוכנה לפנות את המתחם בטרם תשופץ גם הווילה בקיסריה. לקראת סוף השבוע נרשמו כמה גירסאות סותרות בתחום הזה: הם כן מוכנים לצאת, הם לא מוכנים להתגורר במלון, עוד רגע תוגש רשימת דרישות מהסוג של מדונה או ריהאנה טרם בואן להופעה בפארק הירקון.

אבל הסיפור הוא אחר: במסדרונות כאלה ואחרים היו כאלה שסברו שההתנפלות על היועמ"שית שלומית ברנע אינה מקרית. מתברר שהגברת הורתה לאחרונה על בדיקת תלונה שהוגשה מטעם התנועה לטוהר המידות על הנעשה ב"וילה שוקן". מדובר במתחם מגורים ברחוב סמולנסקין 7 בירושלים, מול המעון בבלפור, שעליו השתלט מעון ראש הממשלה בשנים האחרונות. הווילה הייתה שייכת בעבר לזלמן שוקן ואחר כך לאקדמיה למוזיקה בירושלים. בינתיים, נרכשה על ידי קבוצת משקיעים פרטיים, ואלה מביטים בעיניים כלות איך מעון ראש הממשלה סיפח את המתחם לתוכו ללא הליך חוקי תקין כלשהו. הפרשה דווחה במפורט ב"זמן ישראל".

יאיר נתניהו  (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
יאיר נתניהו (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

כאמור, התנועה לטוהר המידות הגישה תלונה רשמית למשרד ראש הממשלה בתוספת בקשה לחשיפת כל המידע הרלוונטי, על פי חוק חופש המידע. בשבוע שעבר שיגרה היועמ"שית שלומית ברנע את אנשיה, בהם חשב משרד ראש הממשלה, לנסות לברר מה באמת מתרחש במתחם המדובר, מי השתלט עליו, מה נעשה בו ומי משתמש בו. ככל הידוע, הביקורת בוצעה לא רק בווילה שוקן עצמה, אלא בכל מה שמכונה "המתחם המאובטח". על פי מידע שהגיע ל"מעריב", החשב ביצע במקום ביקורת שלא רק שלא הרגיעה את החששות, אלא העלתה סימני שאלה חדשים.

במקום קיימות כמה דירות שעליהן משלמת המדינה שכירות יקרה ביותר. כנראה מדובר בדירות שבהן מתאכסנים חלק ממאבטחי ראש הממשלה. החשב ביקר כמעט בכל הדירות המדוברות. רק אחת מהן נותרה נעולה ולמרות דרישתו, סירבו לפתוח אותה בפניו. "את הדירה הזו יכולה לפתוח רק דרורית שטיינמץ", נאמר לו, "רק לה יש מפתח, רק היא מאושרת לפתוח אותה".

לא עזרו הדרישות. הדירה נותרה נעולה. אגב, בסלנג של עובדי המקום הדירה מכונה "דירת המפקד". החומרים האלה עברו ללשכת היועצת המשפטית בלשכת ראש הממשלה ולא מן הנמנע שיעברו הלאה. דרורית שטיינמץ היא האישה החזקה במשרד ראש הממשלה, מקורבת במיוחד לאשת ראש הממשלה ונתפסת כמנכ"לית הלא רשמית של המשרד, ואליה הועברו גם סמכויותיו של סמנכ"ל נכסים ומינהל. שטיינמץ היא המאשרת את דרישותיה של הגברת נתניהו ונחשבת לאשת סודה. בידיה, על פי הגרסה הזו, גם המפתחות לדירה מסתורית שאותה מכנים עובדי המקום כ"דירת המפקד". יש לציין כי הדירה הזו אינה ממוקמת בווילה שוקן אלא במתחם המאובטח הצמוד אליה. יש להוסיף כי אבנר נתניהו לא גר במקום והוא אכן שכר דירה במבנה סמוך, אך לא בווילה שוקן.

כרגע לא ברור מה תעלה הבדיקה בעניין "וילה שוקן" ובעניין "דירת המפקד", לא ברור אם יש קשר בין הבדיקות הללו להתקפות הבוטות על הבודקת, היועמ"שית במשרד ראש הממשלה. כן ברור שלפני כמה ימים נדרשה אותה יועמ"שית, שלומית ברנע, לפנות את הלשכה שבה היא עובדת כבר קרוב ל־20 שנה. מדובר בלשכה רחבת ידיים, בקומה השנייה של המשרד, בסמוך למזכירות הממשלה, קרוב לחדר ישיבות הממשלה ומעל האקווריום.

כשנדרשו הבהרות, ניתנה תשובה מוזרה: מחפשים משרדים ללשכת "ראש הממשלה החלופי", ואנשיו של בני גנץ טענו שלשכתה של ברנע היא המתאימה ביותר מבחינת מיקום וקרבה לאקווריום. אלא שגורמים מטעמה של ברנע עשו בדיקה מהירה מול אנשיו של גנץ: לא דובים ולא חלופי. הם לא דיברו על משרד מסוים ואין להם מושג איפה הלשכה של ברנע. אגב, גם בפניי הושמעה הכחשה דומה. כרגע, ברנע בלשכתה. יועצת משפטית ותיקה, ממונה כחוק, שמישהו מנסה עכשיו לסלק בכל הכוח מהזירה.

הביטו על שלומית ברנע, על אביחי מנדלבליט, על רוני אלשיך, על ליאת בן־ארי, על שי ניצן, על מני יצחקי, על עשרות החוקרים והפרקליטים שנטלו חלק במשימה הארוכה, הקשה וכפוית הטובה של חקירות ראש הממשלה, ואל תקנאו בהם או בגורלם. בקרוב יצטרפו אליהם השופטים רבקה פרידמן־פלדמן, עודד שחם ומשה בר־עם. אחריהם, מי יודע. כבר שלחנו ראשי ממשלה ונשיאים לכלא. מעולם לא העלו על דעתם ראשי הממשלה והנשיאים לפרק את המדינה כדי להימלט מאימת הדין. עכשיו זה קורה.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "סיפור מופרך והזוי. כל הדירות מושכרות לפי דרישת היחידה לאבטחת אישים ואגף הביטחון ולצורכי אבטחה בלבד. הגב' שטיינמץ לא מחזיקה בשום מפתח ומעולם לא נכנסה לשום דירה".